Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Šrotovné v době konjunktury může urychlit obměnu vozového parku.

12.11.2010  |  zdroj: EKONOM  |  78× přečteno      vytisknout článek

Šrotovné v době konjunktury může urychlit obměnu vozového parku.

Možná se již pozapomnělo na to, že tzv. šrotovné (oficiálně označené jako >>státní příspěvek při vyřazení autovraku<<) bylo v České republice uzákoněno již více než před rokem. Sice jsme je uzákonili, ale nezavedli.

Za současné ekonomické situace samozřejmě nevidím zavedení šrotovného jako reálné. Ale... V době ekonomické recese pomáhá zvýšit produkci domácích firem. Jedná se však rovněž o vhodný nástroj v době ekonomické konjunktury - motivuje totiž k obměně vozového parku.

Obě tyto možnosti byly v řadě zemí EU v minulosti úspěšně použity zejména u kategorie osobních automobilů. V roce 2009 a 2010 převážil první případ.

Opatření mělo velmi silný kladný dopad na registrace osobních automobilů, došlo k jasnému posunu prodejů směrem k menším automobilům a odklonu od vozů se vznětovým motorem, průměrné emise CO2 se prudce snížily, prokázalo se, že opatření k obnově vozového parku mohou být samofinancovatelná.

Od konce roku 2008 bylo šrotovné zavedeno ve čtrnácti zemích EU, letos je lidé využívali v devíti zemích unie. Dosud probíhá ve Francii, v Irsku, Portugalsku, Rumunsku a na Kypru. V březnu skončilo v Británii a Nizozemsku, v červenci v Lucembursku, v září ve Španělsku, zatímco v Německu, Rakousku, Itálii, Řecku a na Slovensku loni. Od března je zavedeno v Rusku.

Evropská asociace automobilových výrobců ACEA uvádí mezi hlavními pozitivy oživení trhu s automobily v době recese, například v roce 2009 v Německu o 23,2 procenta, ve Francii o 10,7 procenta a v Rakousku o 8,8 procenta a v důsledku vyšších prodejů i vyšší výběr daní ve prospěch státu.

Zvýšila se výroba, když 80 procent vozů prodaných v EU je zde i vyrobeno. Zachovala se pracovní místa ve výrobě, u prodejců a v dalších navazujících oborech, což přineslo úspory členských států za příspěvky v nezaměstnanosti, pomoc při hledání práce, rekvalifikaci a další sociální dávky. Ekologická likvidace starých a znečišťujících vozidel omezila jejich vývoz do střední a východní Evropy.

Česká republika, jak bylo již výše uvedeno, zůstala stranou. V minulém roce si toho všimli i v EU. Vysloužili jsme si nechvalně známou přezdívku >>černý pasažér evropského autoprůmyslu<<, protože čeští automobiloví výrobci i výrobci skupin, dílů a příslušenství nepochybně profitovali na šrotovném zavedeném v zemích EU.

Výroba malých vozů z TPCA neustále rostla. Škoda Fabia se například díky německému ekologickému příspěvku loni v únoru stala druhým nejprodávanějším modelem v Německu. Rovněž rychlejšímu náběhu výroby v Hyundai (zahájení výroby v listopadu 2008) pomohlo bezpochyby i evropské šrotovné.

Motivační a ekologické příspěvky v Evropské unii pomohly nejen českým automobilkám, ale i výrobcům dílů.

Naši dodavatelé 80 procent produkce vyvážejí a dodávají prakticky všem evropským automobilovým výrobcům. Ti udržovali výrobu a prodeje díky šrotovnému ve svých zemích, potřebovali dodávky dílů z ČR, a pomáhali tak i českým dodavatelům.

Možno též říci, že dopady na propouštění pracovníků v dodavatelském sektoru českého autoprůmyslu by bez evropského šrotovného byly mnohem vyšší.

Z hlediska objektivity je nutno zmínit i některá negativa plynoucí ze zavedení šrotovného. Jedním z nich je samozřejmě deformace daného trhu v období realizace šrotovného a v určitém časovém období po jeho ukončení.

Jen částečně se však potvrdily úvahy, že po skončení šrotovného dojde k prudkému propadu prodejů. V meziročním srovnání většinou dochází k určitému poklesu, ale při porovnání v delší časové řadě a po rozboru struktury zákazníků se vliv šrotovného v takové míře neprojevuje.

Závěrem je nutno uvést, že 22 zemí EU má dnes zaveden systém podpory hospodárných a bezpečných vozů (nemá jej ČR, Slovinsko, Slovensko, Lotyšsko a Estonsko). Nejde o šrotovné! Domnívám se, že i v ČR by měl být nastartován komplexní program obnovy vozového parku.

AUTOR: Antonín Šípek,
ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist