Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nízkoemisní zóny mají zelenou! CpŽPZ nabízí zahraniční zkušenosti s jejich zaváděním

28.03.2011  |  63× přečteno      vytisknout článek

Nízkoemisní zóny mají zelenou! CpŽPZ nabízí zahraniční zkušenosti s jejich zaváděním

Centrum pro životní prostředí a zdraví (CpŽPZ) vřelé vítá schválení novely zákona ovzduší, která obcím umožňuje vyhlašovat tzv. nízkoemisní zóny. Zároveň plánuje na tento rok aktivity, které pomohou obcím, jež budou mít zájem takovou zónu připravit. V současné době úspěšně fungují podobné zóny zejména v desítkách německých měst, ale také ve Velké Británii, Holandsku, Dánsku nebo Švédsku (1).

"Pro občany nucené dýchat znečištěné ovzduší je pravomoc obcí vyhlašovat nízkoemisní zóny dobrou zprávou. Už v minulých měsících jsme sondovali politickou vůli komunálních politiků vyhlásit nízkoemisní zónu a předběžná jednání probíhala nadějně. Obcím, která o to projeví zájem, jsme schopni zprostředkovat zahraniční zkušenosti se zaváděním nízkoemisních zón. Plánujeme také návštěvu zahraničních odborníků v České republice, případně pomoc se zorganizováním pracovní návštěvy některé z úspěšně fungujícíc h zón," uvedl MUDr. Miroslav Šuta z CpŽPZ (2).

Kupříkladu švédský Göteborg dosáhl zavedením nízkoemisní zóny snížení emisí prachových částic z nákladní dopravy o 40 %. Ve Stockholmu snížila zóna emise oxidů dusíku o 10 až 20 % a emise jemných prachových částic o 40 %. Dobré zkušenosti s fungováním nízkoemisní zóny má také německé hlavní město Berlín.

"Nyní musíme podrobně analyzovat schválenou podobu novely. Zahraniční zkušenosti ukazují, že udělení přílišného množství výjimek pro vjezd do zóny nebo vyhlášení příliš malé zóny dramaticky snižuje schopnost přispět k čistějšímu ovzduší. Zejména vozidla, které do center měst zajíždějí často, by měly splňovat slušné emisí normy nebo by měla být dovybavena filtry pro záchyt jemných prachových částic. Takové filtry jsou pro auta s dieselovými motory jakousi obdobou katalyzátorů, které jsou už mnoho let běžnou součástí vozů s benzínovými motory," uvedl Miroslav Šuta.

Jako jemný prach, který je typický pro výfukové plyny automobilů s dieselovým motory, se označují částice s průměrem menším než 2,5


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist