Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Efektivní rozvážka zboží

27.04.2011  |  zdroj: Logistika  |  79× přečteno      vytisknout článek

freilotSpolečnost Renault Trucks se stává součástí evropského projektu FREILOT, jehož cílem je předvést způsob, jakým může integrace technologií v kamionech zlepšovat efektivitu rozvážky zboží po městě při současném omezení jejího vlivu na životní prostředí.

Ke 3 roky trvajícímu projektu FREILOT (urban FReight Energy efficiency pILOT - Pilotní projekt energeticky efektivní rozvážky zboží ve městech) se připojilo 21 veřejných i soukromých partnerských organizací. Projekt využívá experimentální flotilu čítající 140 vozidel, rozmístěných ve 4 evropských městech: v Bilbau (Španělsko), Krakově (Polsko), Helmondu (Nizozemsko) a Lyonu (Francie).

Společnost Renault Trucks hledá různé cesty vedoucí k omezení nežádoucích vlivů, které mohou vozidla produkovat. Namísto utopických úvah o společnosti bez kamionů přichází výrobce s kombinací 3 zásadních principů, umožňujících se vypořádat s narůstající urbanizací Evropy: konsolidace nákladů (je lepší jeden velký kamion než dvanáct malých), kombinace pohonů (konvenční či alternativní pohony v závislosti na způsobu používání vozidla) a výměny informací mezi kamiony a infrastrukturou s cílem optimalizace logistických operací.

Projekt FREILOT, realizovaný s podporou EU ve 4 evropských městech, dokonale zapadá do tohoto přístupu. Jeho cílem je ukázat, že integrace technologií u kamionů je reálnou možností, díky níž lze zlepšit efektivitu rozvážky zboží ve městě při současné úspoře místa a zvýšení bezpečnosti. Program zahrnuje zhruba 140 vozidel a je strukturován s ohledem na řešení 3 klíčových aspektů hrajících roli při rozvážce zboží po městě, přičemž každý z partnerů přispívá k projektu svojí odborností a navrhuje svá řešení.

V rámci projektu jsou používána vozidla vybavená zvláštní technologií zaměřenou na snížení spotřeby paliva. Jedná se například o omezovač rychlosti a akcelerace, který v předem stanovených zónách kontroluje maximální rychlost a akceleraci kamionu. Řidiči mají dále k dispozici další nástroj podporující ekonomickou jízdu: skříňku umístěnou na přístrojové desce, která v reálném čase poskytuje řidiči informace a rady pro snížení spotřeby paliva. Tyto informace vycházejí ze základů vybraných společností Renault Trucks pro kurzy racionálního řízení, jako je Optifuel Training. Ekonomický způsob řízení spočívá v maximální možné flexibilitě s cílem výrazného snížení spotřeby, stresu a tím zvyšuje bezpečnost provozu.

Partnery projektu zajišťující infrastrukturu jsou 4 evropská města: Bilbao, Krakov, Helmond a Lyon. Poslední 3 jmenovaná města provedla v určitých směrech, využívaných silně kamiony, modifikace systému světelné signalizace, jejichž cílem bylo snížení počtu zastavení vozidel. Možnost vyhnutí se akceleraci při rozjezdu výrazně redukuje spotřebu paliva a následně i produkci emisí. Toho může být dosaženo různými způsoby. Kupříkladu v Lyonu detekuje první příměstská křižovatka přibližující se kamiony opatřené zařízeními FREILOT, přičemž systém křižovatky následně zajistí kamionu signál volno a usnadní mu tak průjezd. Blíže k centru města, na třídě Jean-Jaures, byl systém světelné signalizace přeprogramován tak, aby bral v potaz dobu rozjezdu těžkého nákladního vozidla a minimalizoval nucená zastavení těchto vozidel. Simulace ukazují, že tyto zásahy jsou prospěšné pro dopravu obecně.

V Lyonu a v Bilbau projekt rovněž zahrnuje použití systému elektronického řízení vykládky zboží. Aby mohl kamion složit svůj náklad, musí mít předběžně rezervované stanoviště. Rezervace musí být provedena v předstihu a stává se tak integrální součástí plánování rozvážek.

Projekt byl zahájen v únoru 2009 a nyní vstupuje do experimentální fáze. Ta započne fází sběru dat sloužících pro kontrolu a srovnání, pomocí kterých bude poté možné zhodnotit efekt použití zařízení FREILOT. Tato zařízení jsou instalována a budou provozována od března 2011 až do skončení projektu v březnu 2012. Projektu se účastní 21 partnerských organizací z veřejného sektoru (radnice, obce, výzkumná centra) i ze soukromého sektoru (výrobci, přepravci i dodavatelé technologií). Renault Trucks tak pokračuje ve vývoji dopravních řešení adaptovaných na městskou logistiku, rozvíjenou s pomocí sdružení LUTB (Lyon Urban Truck & Bus). Jedná se zejména o projekty FIDEUS (městské vozidlo) a VIF2 (vozidlo propojené s infrastrukturou).


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist