Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Elektrický autobus SOR Libchavy navštěvuje naše města

Elektrický autobus SOR Libchavy navštěvuje naše města

E.ON a SOR testují elektrobus v běžném městském provozu | 03.06.2011

Společnost E.ON podporuje rozvoj elektromobility, tj. využívání vozidel na elektrický pohon. Provoz takových automobilů, autobusů nebo motocyklů (skútrů) je šetrný k životnímu prostředí, proto jsou vhodné zejména pro škodliviny v ovzduší už tak dost zatížené městské aglomerace. Vedle osobních vozidel jezdí už v některých českých městech, např. v Praze a Ostravě, i elektrobusy určené pro městskou hromadnou dopravu.  

 Důvodem podpory využívání elektrobusů v hromadné dopravě je ekologické hledisko. Jejich provozem nevznikají  žádné lokální emise, čímž se nemůže pochlubit žádná jiná alternativa, tedy ani vozidla využívající k pohonu motoru stlačený zemní plyn (CNG) nebo kapalný propan-butan (LPG). V dlouhodobém výhledu se elektrobusy stávají optimální investicí do ekologické městské a příměstské hromadné dopravy, kde mohou být plnohodnotnou náhradou dosavadních autobusů s dieselovým pohonem. Pro dálkovou dopravu nejsou v současné době tím "pravým ořechovým", ale výhledově se s nimi počítá.

Proč? Dojezd elektrobusů na jedno nabití je limitující. Například elektrobus od společnosti SOR Libchavy, s.r.o., který testuje společnost E.ON, má dojezd 140 km při max. vybití baterie na 30 %.  Pomocí tří 20 minutových rychlonabijecích cyklů lze ovšem dosáhnout dvojnásobného dojezdu, tedy 280 km, což však vyžaduje vybudování rychlodobíjecí stanice.

 Pořizovací cena elektrobusů je zatím stále ještě o něco vyšší než u klasických dieselových autobusů, což může provozovatele městské a příměstské dopravy od jejich nákupu odradit. Ovšem dnešní srovnání ceny není zcela objektivní, neboť zatímco u elektrobusů se jedná v podstatě o kusovou výrobu, produkce autobusů s dieselovým motorem je sériová. A zde platí nepřímá úměra - cena klesá s množstvím. Čím větší množství určitého produktu se vyrábí, tím je jeho cena nižší. Ovšem již dnes při srovnání celkových nákladů přepočtených na 1 km, které provedl DP Ostrava a.s., který bude mít do konce letošního roku v provozu již 4 elektrobusy, vyplývá, že tyto náklady u naftového autobusu jsou 28,8 Kč/km, zatímco u elektrobusu 31,9 Kč/km a u trolejbusu 41,5 Kč/km. Již dnes jsou tedy elektrobusy výrazně levnější náhradou stávajících trolejbusů. Je jasné, že sériově vyráběné elektrobusy by se staly zcela jednoznačně vítězem. A to je důvod, proč se  společnost E.ON rozhodla podporovat i tuto technologii elektrobusů a propagovat jejich větší nasazení v MHD. Vyšší pořizovací cena je kompenzována nižšími provozními náklady a  ekologickým provozem. Vždyť elektrobusy nezatěžují obyvatele měst nejen karcinogenními zplodinami a způsobují i nižší hluk.

Elektromobilita, tedy i e-busy, je vnímána jako součást tzv. smart grids. Jedná se o "chytré" elektrické distribuční sítě, které dokážou inteligentně integrovat chování všech uživatelů této sítě - výroby, spotřeby a těch, co dělají obojí. Účelem je efektivní dodávka udržitelné, ekonomické a bezpečné elektřiny. Nezbytným aspektem je vzájemná interakce mezi uživateli elektromobilů, nabijecí infrastrukturou a smart grids. Baterie elektromobilů lze využít nejen pro akumulaci elektrické energie (důležité pro provoz vozidel), ale také pro její zpětné dodávky do sítě. Takové řízené nabíjení/vybíjení baterií musí být kompromisem mezi potřebami uživatelů elektromobilů a požadavky provozovatele distribuční, popř. přenosové energetické soustavy. Je to sice zatím "hudba budoucnosti", ale až to bude fungovat, přispěje to k vyrovnané bilanci a efektivnějšímu využívání energetické sítě. 

Společnost E.ON přináší svým zákazníkům výhodná řešení v oblasti šetrné mobility. Elektrobusy jsou ekonomicky optimálním řešením pro ekologickou MHD. E.ON si vytkl za úkol dostat elektrobusy do městských ulic. V loňském roce byly nasazeny e-busy v Praze a Ostravě. Velké testování elektrobusů se uskuteční letos v průběhu června ve vybraných městech na distribučním území společnosti E.ON v ČR.

Harmonogram testovacích jízd elektrobusu

 1. - 7. 6. 2011

 t v Českých Budějovicích

 9. - 11. 6. 2011

t  ve Strakonicích

 13. - 15. 6. 2011

t  v Táboře

 18. 6. 2011

    Zlín (den otevřených dveří, akce SOR)

 19. - 20. 6. 2011

t  v Kroměříži

 21. - 25. 6. 2011

t   v Brně

 

Co E.ON městům nabízí:

  • individuální řešení pro čistou mobilitu,
  • vybudování a provoz nabijecí infrastruktury,
  • výhodnou dodávku elektřiny a plynu,
  • dodávku elektřiny vyrobené výhradně z obnovitelných zdrojů
  • poradenství

Výhody e-busů:

  • bezemisní a méně hlučný provoz,
  • výrazně nižší provozní náklady než naftové autobusy,
  • nemají převodovku, nepotřebují olej,
  • nedochází ke krádežím nafty
  • lze využít zpětného odběru baterie. 

Jejich dojezd je pro potřeby v městské dopravě dostačující a navíc lze podle potřeby e-bus nabíjet i v rychlodobíjecích stanicích. E-busy se vyrábějí v provedení krátká a standardní verze,  jsou nízkopodlažní, takže umožňují snadnou přepravu kočárků a vozíčkářů.

Důvody zavádění e-busů:

  • efektivní snižování ekologické zátěže ve městech,
  • energeticky úsporné řešení a efektivní využívání energetických zdrojů,
  • snížení závislosti na ropě.

Kde e-busy provozovat:

  • krátká verze - centrum města, méně vytížené a noční spoje,
  • standardní verze - městská a příměstská veřejná doprava, kyvadlová doprava do nákupních center, na letiště, do vysokoškolských kampusů a sporotvních areálů.

Na podporu rozvoje elektromobility uzavřela energetická společnost E.ON partnerství s automobilovou společností SOR Libchavy, s.r.o., výrobcem elektrobusů.

Fotografie na:http://www.sor.cz/site/electric-bus-sor-ebn-105

ZDROJ: www.futureage.eu


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist