Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Výše mýtného pro autobusy se možná bude řídit jen množstvím emisí

01.07.2011  |  zdroj: ČTK  |  30× přečteno      vytisknout článek

Výše mýtného pro autobusy se možná bude řídit jen množstvím emisí

Autobusy v tuzemsku budou možná od letošního 1. září platit elektronické mýtné jen podle množství emisí, které vypouštějí do ovzduší. Cílem změny je podpora hromadné osobní dopravy. Vyplývá to z důvodové zprávy návrhu na zavedení nových sazeb mýtného. Zvýhodněním vozidel s čistějšími motory podporuje návrh i obnovu vozového parku, uvedlo ministerstvo dopravy. Návrh prošel připomínkovým řízením a čeká na projednání ve vládě.

    Nejekologičtější autobusy splňující normu Euro 5 a vyšší podle návrhu zaplatí za ujetý kilometr 80 haléřů, naopak nejméně ekologické autobusy korunu a 38 haléřů. Na výši mýtného tarifu u autobusů nebude mít vlil počet náprav, druh komunikace a především čas použití komunikace. Nový tarif je odvozený od platných sazeb pro vozidla se dvěma nápravami.

    Autobusová doprava je velmi znevýhodněná zavedením vyšších sazeb na páteční odpoledne, řekl ČTK mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Nové nařízení by mělo odstranit právě toto znevýhodnění u pravidelné linkové dopravy, která se kvůli jízdnímu řádu nemůže přesunout do méně vytížených časů.

    Mýtný systém dosud nedokáže rozlišit autobusy od kamionů a výše mýtného je stanovena pouze podle počtu náprav. Nařízení proto počítá s přeregistrací autobusů, kterých je podle kvalifikovaných odhadů v Česku zhruba 10.000 a tvoří dvě procenta z celkového počtu vozidel s palubní jednotkou.

    Zvýhodnění autobusové dopravy bude mít jen minimální dopad na celkovou výši ročního výběru mýtného, uvedlo ministerstva dopravy. Zanedbatelné snížení bude podle úřadu kompenzováno kladnými sociální dopady a podporou podnikatelského prostředí. Z předpokládaných 7,9 miliardy korun, které se na elektronickém mýtném v letošním roce vyberou, by nařízení mohlo snížit výběr o 120 milionů korun.

    Elektronické mýtné v Česku platí od roku 2007 na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích první třídy vozidla nad 12 tun. Od roku 2010 se povinnost platit rozšířila také na vozidla nad 3,5 tuny. Na tři úrovně podle množství vypouštěných exhalací byly sazby mýtného rozděleny od počátku letoška zároveň s jejich zvýšením o 25 procent.

    Kromě elektronického mýtného, které za projeté kilometry platí provozovatelé kamionů, autobusů a obytných přívěsů nad 3,5 tuny, je zpoplatněn vjezd osobních vozidel na rychlostní komunikace i pro osobní automobily. V loňském roce se na elektronickém mýtném vybralo rekordních zhruba 6,5 miliardy korun, majitelé osobních vozidel za časové dálniční kupony zaplatili tři miliardy korun.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist