Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Elektrobusy: Zatím ještě dražší. Na nižší ceny však už lze vsadit

04.08.2011  |  zdroj: Moderní obec  |  157× přečteno      vytisknout článek

busObyvatelé několika českých měst si mohli v červnu vyzkoušet jízdu elektrobusem.

Testovací roadshow pořádaná společností E.ON ve spolupráci s výrobcem vozidla - SOR Libchavy, slavila úspěch. Zdá se, že elektrobusy nebudou jen >>módním<< příspěvkem ke >>green image<< města, ale až se více rozšíří, mohou i významně šetřit náklady jejich dopravním podnikům.

V jihočeské metropoli byl městský dvounápravový elektrobus SOR EBN 10,5 s ohledem na svou obsaditelnost 85 osobami nasazen na méně vytížené linky, některé z nich však mají značně kopcovitý profil. Jak uvedl Bc. Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy Dopravního podniku města České Budějovice, a. s., dojezd vozidla se pohyboval okolo 120 až 160 km, což pokrylo celou dělenou směnu (tj. směnu jezdící v ranní a poté až v odpolední špičce). Pro nasazení na celodenní služby (zhruba od 4 do 23 hodin) se však tento dojezd jevil jako nedostačující.

>>Z hlediska jízdních vlastností jsou naše zkušenosti s ním dobré. Ale nevýhodou je jeho pořizovací cena, nižší obsaditelnost jen 10,5 metru dlouhého vozu a omezený dojezd. Zatím tedy není nákup elektrobusů na pořadu dne,<< sdělil Bc. Radek Filip.

PARTNERA NAŠLI V ČESKU

Mluvčí E.ON Vladimír Vácha zdůraznil, že tato společnost pro spolupráci na rozvoji elektromobility hledala zkušené partnery po celé Evropě i mimo ni - a nakonec se rozhodli pro spolupráci s výrobcem autobusů, elektrobusů a trolejbusů společností SOR Libchavy. >>Elektrobus SOR EBN 10,5 z jejího portfolia splňuje současné i budoucí požadavky pro MHD. Výrobce se přitom rozhodl jít i jinou cestou, než je pohon na naftu a stlačený zemní plyn (CNG) a nabídl městské hromadné dopravě další alternativu,<< řekl mluvčí.

Připustil však, že města zatím elektrobusům nedůvěřují. Cena vozidel je stále vysoká, kapacita a životnost jejich baterií mají určitě daleko k dokonalosti a ve městech neexistuje ani nutná síť nabíjecích stanic. Ostatně také elektrobus z předváděcího turné si s sebou stále vozil vlastní přenosnou nabíjecí stanici pro tzv. pomalé nabíjení. S její pomocí lze elektrobus nabít z 30 % na 100 % za 7 až 8 hodin. K nabíjení stačí jen třífázová zásuvka na 32 A. Při trvalém provozu je však třeba instalovat statickou rychlonabíjecí stanici, která umožňuje plně využít potenciálu elektrobusu s ohledem na dojezdy a denní nasazení v provozu. Nicméně předváděcí turné, tvrdí mluvčí E.ON, některé obavy zástupců měst a dopravců do jisté míry rozptýlilo. >>V tuto chvíli však jasně chybí adekvátní podpora této čisté technologie ze strany veřejné správy i Evropské unie. Současné vyšší pořizovací náklady jsou kompenzovány nízkými provozními náklady a výrazným ekologickým přínosem,<< podtrhl Vl adimír Vácha.

OSTRAVA PATŘÍ K PRŮKOPNÍKŮM

V ostravské MHD však už jezdí hned tři elektrobusy - a jak nám potvrdil obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy Ing. Jindřich Chudý, své čtvrté vozidlo tam tento významný český výrobce předá nyní v červenci. Z Ostravy jsou i první praktické zkušenosti z využívání elektrobusů a už tam také porovnali náklady na jejich provoz s náklady na provoz klasických autobusů s naftovým pohonem a trolejbusů (viz tabulka). Dopravní podnik města Ostravy zatím dospěl k závěru, že celkové náklady přepočtené na jeden kilometr u dieslového autobusu činí 28,80 Kč, u elektrobusu 31,86 Kč a u trolejbusu 41,50 Kč.

Jenže elektrobusy jsou v Česku vyrobeny pouze v několika kusech. Jakmile jejich produkce dostane sériový rozměr, ceny půjdou dolů. Ing. Jindřich Chudý ze SOR Libchavy o nich odmítl spekulovat. Ale mluvčí E.ON nám poskytl materiál, v němž se při sériové výrobě obdobných elektrobusů, jako je ten z roadshow, nastiňuje, že jejich cena by pak měla z nynějších zhruba 10 mil. Kč (+ baterie za 2 mil. Kč) klesnout na asi 7,6 mil. Kč (baterie 0,8 mil. Kč).

ENERGETICKÉ BALÍČKY, ČI DOTACE?

Zajímalo nás, zda by společnost E.ON na pořízení elektrobusů městům a jejich dopravním podnikům případně přispěla. Tuto praxi u nákupů autobusů s CNG pohonem už několik let úspěšně uplatňují distribuční plynárenské společnosti (zatímco stát, resp. Ministerstvo průmyslu a obchodu, letos od dotací na pořízení CNG busů ustoupil). Vladimír Vácha odpověděl: >>Ne, protože nejsme provozovatelem vozových parků. Ale jsme schopni nabízet energetické balíčky produktů a služeb, jejichž součástí může být i provoz elektrobusů. Naším cílem je tedy vytvářet tzv. inteligentní partnerství. Ve své podstatě jde o formu spolupráce, z níž profitují všechny strany. V případě elektrobusů by podobné partnerství mohlo fungovat tak, že ve spolupráci s výrobcem elektrobusů oslovíme města a obce a nabídneme jim nikoliv jen elektrobus, ale komplexní balík energetických produktů a služeb (počínaje provozem energeticky úsporných dopravních prostředků a nabíjecí infrastruktury přes energetické poradenství spr ávy nemovitostí až po komplexní zajištění energetických dodávek elektřiny, plynu a tepla).<<

Mluvčí municipalitám vzkazuje: >>Jasnou výhodou elektrobusů je jejich přínos pro ekologii. V dlouhodobém výhledu tedy nemá v tomto směru elektrobus konkurenci, a to ani v autobusech poháněných CNG a stává se tak ekonomicky optimální investicí do ekologické MHD.<<

Porovnání úplných vlastních nákladů

druh dopravního prostředku e-bus bus SOR EBN10,5 (Kč/vozkm) diesel-bus (Kč/vozkm) trolejbus (Kč/vozkm)
úplné vlastní náklady 31,86 28,80 41,50
z toho:
trakční zdroje (el.en., nafta) 5,14 8,45 3,68
opravy a udržování DP 0,92 5,37 11,18
opravy a udržování DC 0,03 0,03 2,42
odpisy DP (u e-busu 2 aku) 11,80 3,44 6,74
odpisy DC 2,46 0,00 1,97
ostatní FN 11,51 11,51 15,51

ZDROJ: DP OSTRAVA

AUTOR: IVAN RYŠAVÝ


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist