Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nový motor může škodit víc než trabant

19.09.2011  |  zdroj: HN  |  114× přečteno      vytisknout článek

Nový motor může škodit víc než trabant

Na silnicích přibývá moderních aut, která jsou ze zdravotního hlediska často rizikovější, než bývaly čmoudící trabanty či wartburgy. Jde o dieselové vozy, jejichž majitelé jezdí často jen v městském provozu a kvůli vidině vysokých úspor nechali z výfukového systému odmontovat takzvaný filtr pevných částic. Ten pohlcuje rakovinotvorné saze ze spálené nafty. Kdo jej na autě nemá, poškozuje životní prostředí.

"Odhaduji, že takových automobilů už tady jezdí několik desítek tisíc," varuje poslanec Jan Smutný (TOP 09).

K odstranění filtru navíc vybízejí i servisy. Zákazníkům slibují, že zákrok jim zvýší výkon motoru a sníží spotřebu. A hlavně - navždy odpadnou problémy. A mnozí lidé na to slyší. Nejvíce ti, kterým jejich vůz kvůli zanesenému filtru zkolaboval. Součástku si za pár tisícovek nechají odmontovat, čímž výrazně ušetří. Nový filtr totiž stojí obvykle kolem 30 tisíc korun, u některých modelů může být i podstatně dražší.

Filtr se zanáší, ale do ujetí zhruba 150 tisíc kilometrů si ho automobil obvykle umí vyčistit. Když řídicí jednotka vyhodnotí, že už je příliš zanesený, spouští regeneraci, během níž se většina usazenin spálí. K tomu je však zapotřebí nahnat do filtru plyny o vysoké teplotě, a to je možné jen tehdy, pokud vůz jede rychle. Jenže předepsaná městská padesátka na regeneraci většinou nestačí.

Největší problémy má tedy ten, kdo si pořídil auto s dieselovým motorem a jezdí pouze po městě. V takovém případě se mu brzy rozsvítí varovná kontrolka a vozidlo zůstane stát nebo se v nouzovém režimu dokodrcá do servisu.

Odstraněný filtr neodhalí ani technická prohlídka. "Dnešní diagnostická zařízení ve stanicích technické kontroly nedokážou měřit emise podle normy Euro 5, takže auta s odstraněným filtrem bez potíží získávají příslušnou nálepku," říká Libor Fleischhans, šéf firmy IHR Technika. Ovšem fyzická kontrola už manipulaci odhalí. Podle Fleischhanse k tomu stačí několik "hmatů a triků".

Poslanec Smutný hodlá iniciovat změny. Napřed ale musí přemluvit ke spolupráci dvě ministerstva - dopravy a vnitra. Obě musí na svých úřadech změnit metodiku kontrol - jak na technických prohlídkách, tak na silnicích. "Chystám se k tomu oba ministry vyzvat," doplňuje Smutný.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák uvedl, že nyní změnu legislativy nechystají, nicméně vzorem případných úprav by mohlo být nové znění zákona o stáčení tachometrů, které bude trestné.

AUTOR: Petr Korbel
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist