Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Cyklistická síť EuroVelo se rozrostla o další dvě trasy

24.09.2011  |  47× přečteno      vytisknout článek

Cyklistická síť EuroVelo se rozrostla o další dvě trasy

Od minulého týdne nabízí síť evropských cyklotras EuroVelo o další dvě trasy více. Evropský parlament totiž minulý čtvrtek oficiálně schválil Stezku železné opony a Rýnskou stezku jako trasy EuroVelo 13 a 15. Evropská síť se tak rozrostla o dalších 10 tisíc kilometrů, z nichž 600 kilometrů vede i podél hranice České republiky.

 
Bruselského setkání se účastnili zástupci Evropského parlamentu, koordinátoři cyklistických aktivit na národní úrovni i odborníci z odvětví plánování tras a jednali o společné strategii tras EuroVelo. "Mimo jiné jsme dojednali termín očekávaného dokončení tras na rok 2020," říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství, který je zároveň členem řídících výborů Evropské cyklistické federace a Asociace evropských stezek Greenways. Právě Nadace Partnerství je koordinátorem české části Stezky železné opony, od minulého týdne již oficiální trasy EuroVelo 13.
 
"Jen ten, kdo pozná minulost, je schopen orientovat se v budoucnosti," říká poslanec Evropského parlamentu a duchovní otec Stezky železné opony, Michael Cramer s tím, že nová trasa EuroVelo 13 je úžasným příkladem jízdy za poznáním historie, kultury, politiky i přírody. "Cykloturistika ale není pouze otázkou ekologického přínosu," vysvětluje Cramer. "Když vezmeme v potaz, že cykloturista utratí více peněz denně než turisté cestující auty, je evidentní, že cykloturistika je nesmírně důležitá i z ekonomických důvodů, zejména pak pro místní podnikatele."
 
Jeho slova potvrzuje i koordinátor sítě EuroVelo, Adam Bodor: "Roční přínos sítě EuroVelo odhadujeme na 5 miliard euro," a dodává, že ročně se na trasách podnikne 12 a půl milionu vícedenních výletů a 33,3 milionu denních výletů. "Přibližně 3 procenta všech dovolených v Evropské unii patří právě cyklistice."
 
Obě nové cyklotrasy budou důležitou součástí celé sítě. Stezka železné opony vede podél hranic, které před více jak dvaceti lety ještě dělily Evropu na západní a východní část, prochází celkem 20 zeměmi a měří více jak 7000 kilometrů. Rýnská stezka zase propojuje důležité státy západní Evropy - Švýcarsko, Německo, Francii a Nizozemí a na své trase nabízí spoustu spektakulárních výhledů na hrady, zámky i vinice podél cesty. Obě dvě trasy nyní budou vyznačeny značením EuroVelo a celkový počet tras v síti je nyní na čísle čtrnáct.

Vytvoření jedné zastřešující sítě evropských cyklotras je v kontextu obrovského množství různých národních tras nelehkým úkolem, který si vyžaduje spolupráci na mezinárodní i národní úrovni. U nás tak například Nadace Partnerství koordinuje projekt podpořený Evropskou unií, který má, podle slov Daniela Mourka, za cíl navrhnout přeshraniční vedení trasy tak, aby stezka vedla po obou stranách bývalé rozdělené Evropy, aby byla dostatečně bezpečná a komfortní i z pohledu poskytovaných služeb a napojení na veřejnou dopravu, stejně jako i dostatečně propagována na jediných internetových stránkách www.eurovelo.com. "Zároveň chceme, aby stezka fungovala jako živé muzeum a memento připomínající čtyřicet let komunistické diktatury. I proto jsme rádi, že záštitu nad projektem převzal exprezident Václav Havel," připomíná Mourek.
Již v červnu se v Plzni k projektu uskutečnil první národní workshop, kterého se kromě Nadace Partnerství zúčastnili i zástupci krajů, obcí, Regionální rozvojové agentury, Euroregionu Šumava, sdružení a mikroregionu z Českého lesa, NNO, cyklokoordinátoři Plzeňského, Karlovarského a Jihočeského kraje i hosté z Bavorska.
V rámci projektu se tento pátek uskuteční v Brně i další workshop, na kterém se potkají zástupci Jihomoravského kraje a Jihočeského kraje, obcí, turistických regionů, regionálních rozvojových agentur nebo touroperátorů. Součástí workshopu bude i představení aktualizované mapy tras EuroVelo v Evropě.
"V letošním roce chceme vydat i brožuru o Stezce železné opony / EuroVelo 13 v České republice a budeme iniciovat vznik dalších muzeí železné opony, podobných těm, které byly nedávno otevřeny v Rozvadově nebo ve Valticicích. Domácí i zahraniční turisté pak budou mít možnost dozvědět se více o životě za železnou oponou či o dobových souvislostech," uzavírá Mourek.
 
 
Kontakt:

Daniel Mourek, koordinátor přeshraničních projektů, daniel.mourek@nap.cz, tel. 274 816 727, 736 747 361


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist