Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nové ekologičtější autobusy IVECO

01.11.2011  |  85× přečteno      vytisknout článek

Nové ekologičtější autobusy IVECO

Odpovědí společnosti Irisbus Iveco na koncepci BHNS (Bus `a Haut Niveau de Service = autobusová doprava se službami na vysoké úrovni, metrobus) je model Crealis, vyvinutý s cílem zvýšení dopravní obslužnosti prostřednictvím jednotného přístupu týkající se a zahrnující infrastrukturu, vozový park, provoz a služby.

Crealis byl vyvinut na základě autobusu Citelis tak, aby zajistil moderní a konkurenceschopné řešení:
- optimalizovat koncepci cestovního pohodlí a zároveň moderního a příjemného interiéru
- uvést na trh vozidlo, které vyvolá silný dojem a bude co nejvíce přizpůsobeno cestujícím a zároveň bude profitovat z možnosti, že je schopné jezdit na linkách integrované městské dopravy.

Crealis je určen pro provoz na vyhrazených autobusových linkách s cílem výrazně posílit kvalitu dopravních služeb (četnost spojů, množství a pravidelnost). Vývoj autobusové sítě je v podstatě základním faktorem ke zlepšení dopravní obslužnosti. Bez ucpaných neprůjezdných ulic a při nižší spotřebě paliva přispívá tento dopravní systém ke zlepšení životního prostředí, nabízí lepší komfort cestujícím a kromě toho také přepraví cestující rychleji, což je jistě přitažlivý moment pro mnoho řidičů osobních aut a důvod, proč využívat hromadné dopravy.

Realizované požadavky a nároky cestujících jsou u tohoto vozidla následující:
- vpředu je ve vozidle umístěna plochá obrazovka (stejná jako v Citelisu), nebo speciálně zakřivená (a pak se vozidlo nazývá Crealis Neo, přestavěná verze vozu operátora Dunkirk vystavená ve stánku Irisbus Iveco)
- další volitelnou výbavou jsou kryty kol, větší plocha oken směrem dolů nabízející lepší výhled do okolí a optický naváděcí systém vyvinutý firmou Siemens Transportation System, čímž je vozidlo optimálně a přesně naváděno při najíždění do autobusové zastávky. Crealis Neo, který byl na veletrhu také vystaven, byl těmito třemi uvedenými položkami vybaven.

V porovnání s klasickým autobusem představuje Crealis nepochybně velký krok vpřed co se týče kvality, posílení image značky a vyššího komfortu poskytovaných služeb, což je na první pohled poznat. Vnější linie vozidla vypovídají o aerodynamickém a ladném tvaru, čímž přispívají k většímu výkonu vozidla a podtrhávají ideu rychlejšího, plynulejšího a spolehlivějšího cestování.

Vyšší výkon je paralelou i k většímu cestovnímu komfortu. Interiér Crealisu působí příjemným dojmem, co se týče prostoru a světlosti, ba přímo svádí k odpočinku a relaxaci.

Crealis byl vyvinut tak, aby byl snadno přístupný každému. Podlaha ve vozidle je po celé délce rovná a autobus je vybaven výsuvnými dveřmi, přičemž snížený nástup do vozu usnadní pohyb cestujících při nastupování i lidem se sníženou pohyblivostí, maminkám s kočárky, vozíčkářům, atd.

Vývoj a vývin Crealisu byl zcela v rukou společnosti Irisbus Iveco ve výrobním závodě v Annonay (Ard`eche, Francie).

Iveco Irisbus posunul také své výrobky Citelis, Crealis a Crealis Neo v délkách 12 m a 18 m o úroveň výše a vybavil je nedávno hybridním pohonem - novou generací pohonů, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Tato technologie v sobě kombinuje menší naftový motor a elektromotor i funkci start-stop.

Tato vozidla optimalizují využití zkušeností společnosti v této oblasti, které Iveco irisbus prezentuje již přes 15 let. Firma za tuto dobu již vyrobila 120 autobusů s hybridním pohonem, zejména pro řady EuroPolis a CityClass, ale také tucty vozů na baterie či palivové články. V provozu je také 600 trolejbusů jezdících pod názvem Citelis (v několika středoevropských zemích) a pod názvem Cristalis a Civis (vybavené optickým naváděcím systémem Siemens), které jezdí na linkách ve Francii, Itálii či Španělsku.

V rámci vývoje řady hybridních autobusů nové generace podepsala společnost Irisbus Iveco smlouvu o spolupráci se společností BAE Systems na dodávku dílů pro celý řetězec pohonného systému zahrnující proudový měnič, modul pro řízení energie, baterie, generátor se zabudovaným spínačem funkce stop & start a elektromotor.

Společné zkušenosti těchto dvou partnerů v oblasti hybridních či elektrických pohonů jsou založeny na vozovém parku s téměř 3 000 autobusy provozovanými na linkách v USA a Evropě. Tyto autobusy celkem přepraví denně přes dva miliony cestujících a všechny autobusy již najely více než 400 milionů kilometrů.

Díky sériové hybridní hnací soustavě je možno vynechat převodovku.

V závislosti na provozních podmínkách lze dosáhnout úspory ve spotřebě paliva a snížení emisí CO2 (oxid uhličitý) ve výši 20 až 30 % a poloviční emise NOx (oxid dusíku).

ZDROJ: www.autobusovenoviny.cz, uparveno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist