Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Chytré tramvaje ušetří spoustu energie

06.11.2011  |  89× přečteno      vytisknout článek

Chytré tramvaje ušetří spoustu energie

Chytré tramvaje samy nastavují teplotu a šetří desítky procent energie.

 

Ačkoli se tramvaje jeví jako ekologické dopravní prostředky, není to tak úplně pravda. Pravděpodobně už se vám stalo, že jste se v zimě promrzlí uchýlili do hřejivého tepla tramvajové soupravy s vidinou příjemného zahřátí. Prvotní euforie však většinou nemá dlouhého trvání. Na první zastávce ještě všechno vypadá v pořádku. Na druhé už interiér může působit lehce přetopeně, ale pořád lepší než mrznout venku. Na třetí už si odkládáte svršky a přemýšlíte, kde si budete sušit propocené oblečení. Není potom divu, že z celkové energetické spotřeby tramvaje může až 40 % připadnout na klimatizaci a vytápění. Tramvaje totiž většinou postrádají software, který by automaticky reguloval vnitřní teplotu podle potřeby, a klimatizace či topení tak jedou spoustu času zbytečně. Právě snížení jejich spotřeby je jedním z cílů projektu Ecotram, který se snaží o co nejkomplexnější řešení energetické úspory tramvají. Dosáhnout menších nákladů lze různě. Jednoduchým způsobem v létě je vypnout klimatizaci před tunelem a větrat tramvaj chladným vzduchem zvenku.

 

 

Energii ušetří i vypínání topení před zastávkami, stejně tak jako změna osvětlení. A ne jen použitím ekologických LED, ale i barvou - studené světlo totiž dokáže pocitově ubrat až dva stupně a odlehčit tak klimatizaci. Teplé světlo naopak zase zahřeje. Počet cestujících by pak měly sledovat detektory oxidu uhličitého a podle něj regulovat ventilaci. Většina testů nových systémů probíhá ve speciálních klimatických laboratořích. Tato zařízení jsou schopna pojmout celou tramvaj a disponují vybavením schopným nasimulovat prakticky jakékoliv počasí - obří větráky pro měření teplotních ztrát za vyšších rychlostí, halogenové lampy pro simulaci horkých letních dní i regulátory vlhkosti umožňující vytvořit déšť či dokonce sníh. Data z laboratoře pak byla použita pro zkušební tramvaj jezdící několik měsíců po Vídni a sbírající 24 hodin denně data o počtu cestujících a stavu uvnitř soupravy. 

 

Výsledkem projektu by měly být (kromě vyššího komfortu) zejména co největší energetické úspory. Pokud se k chytré klimatizaci přidají i další inteligentní systémy, jako zpětné využití brzdné energie či možnost vracet nadbytečnou energii zpět do sítě, měly by tramvaje, podle autorů, spotřebovat za dvacet let jen polovinu energie oproti dnešku.

ZDROJ:http://www.facebook.com/note.php?note_id=267833419903871


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist