Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Jak se jezdí v Grazu?

28.11.2011  |  27× přečteno      vytisknout článek

Jak se jezdí v Grazu?

Graz (česky Štýrský Hradec) je hlavním městem Štýrska a má zhruba 260 000 obyvatel. Je tak po Vídni druhým největším městem Rakouska. Historické centrum města je na Seznamu světového dědictví UNESCO. Dominantou města je zámecký vrch Schlossberg, kam vede lanová dráha a kde je hodinová věž a pevnost se základy z 9. století. Ve městě probíhá každoročně festival pouličních divadelních souborů La Strada na přelomu července a srpna, který se tak konal zrovna v době návštěvy. Tento a jiné festivaly jsou vydatně podporovány městem.

Městská doprava

Městská doprava v Grazu je součástí štýrského integrovaného dopravního systému s názvem Verbund Linie vyznačujícího se zelenou barvou. Všechny vozy nejsou-li opatřeny reklamou mají právě zelenobílý nátěr tohoto systému, včetně tramvají městského dopravního podniku Holding Graz Linien.

Páteří městské dopravy je několik tramvajových linek, které se všechny setkávají v zastávce Jakominiplatz v centru města. Tato tramvajová síť má rozlohu 66,4 km. Intervaly jednotlivých linek jsou různé, v pracovní dny od 7,5 minuty přes 10 až po 12 minut. Vozový park je také poměrně rozmanitý. Jezdí zde tříčlánkové starší tramvaje s někdy vyměněným nízkopodlažním středním článkem nebo moderní zcela nízkopodlažní tramvaje CityRunner od Bombardieru z let 2000-2001 nebo novější Variobahn od Stadleru dodávané od roku 2009. V době návštěvy však probíhala výluka, kdy byla uzavřen nejfrekventovanější úsek spojující právě centrální uzel Jakominiplatz s Hlavním nádražím. Náhradní dopravu zajišťovaly kloubové autobusy Citaro v intervalu 4 minuty v ranní a odpolední špičce a 5 minuty v sedle. Tato náhradní linka je označena písmenem E. Tato výluka je pouze letní záležitostí, nicméně rušno bude v tramvajovém světě Grazu ještě poměrně dlouho. V oblasti Hlavního nádraží totiž probíhá zahloubení tramvajové tratě pod zem podobným způsobem jako již to funguje například v Linzi. Schémata trvalého stavu se kterými se dnes stále můžete na různých místech setkat tak již nikdy nebudou platit. Za projetí stojí trasa linky číslo 1 v jejím severovýchodním směru po jednokolejné trati ve směru Mariatrost, kde se nachází muzeum tramvají.

Autobusová doprava v Grazu je nedílnou součástí městské dopravy. I přímo na Jakominiplatzu má konečnou několik autobusových linek. Velká většina autobusů je značky Mercedes Benz Citaro, vyskytují se ve verzích 12m, 15m nebo 18m. Jezdí zde však ale i midibusy a to na lince 30 jedoucí historickým centrem města. Do autobusů můžete nastupovat všemi dveřmi. Vhodné je také třídveřové provedení standardních autobusů a čtyřdveřové provedení kloubových autobusů. Za zmínku také stojí netradiční znělky při hlášení zastávek.

Vedle tramvají a autobusů zajišťují částečně městskou dopravou, ale zejména tu regionální, také železniční linky S-Bahnu. Frekvence těchto spojů ale není nijak ohromující, 60ti minutové takty nejsou výjimkou. Dopravní podnik provozuje také lanovou dráhu na Schlossberg. O pátečních a sobotních nocí jezdí několik nočních autobusových linek v intervalu 60 minut, většinou jde ale jen o tři spoje. Noční linky se také setkávají na Jakominiplatzu.

Železniční doprava

Budova hlavního nádraží v Grazu vypadá obyčejně, nicméně hlavní odbavovací hala uvnitř je zcela originální. Kromě uvedených regionálních vlaků S-Bahn, který zahájil provoz v prosinci 2007, jezdí do Grazu rakouské vlaky kategorie IC z Vídně, Salzburgu, Innsbrucku nebo Bregenzu. Dále ale také mezistátní vlaky EuroCity do Slovinska, Chorvatska nebo Německa. Spojení s Vídní zajišťují v hodinovém taktu právě vlaky kategorie EC nebo IC. Cesta trvá sice dvě a půl hodiny, za to poskytuje příjemnou projížďku slavným Semmeringem.

Foto na:http://mhd.zastavka.net/fd-svet/graz11.phtml

ZDROJ:http://pidservis.vhd.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist