Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Pojede se na kole z Paříže do Londýna?

19.02.2012  |  50× přečteno      vytisknout článek

Pojede se na kole z  Paříže do Londýna?


Avenue Verte / Greenway je společnou britsko-francouzskou iniciativou, která se snaží vytvořit bezmotorovou spojnici mezi Paříži a Londýnem pro pěší, cyklisty a jezdce na koních a zároveň bezpečnou i pro jízdu s dětmi. Ročně spolkne několik milionů eur. Jako nejlepší greeway Evropy si to asi může dovolit. Mezi kvalitou stezky na straně britské a francouzské je kvalitativní rozdíl. Francouzi mají stezku upravenou do širokých (minimálně tři metry), tvrdých povrchů, které jsou vhodné i pro in line bruslaře a vozíčkáře. Dobře se starají i o vegetaci kolem stezky, takže uživatelé mají mnoho možností výhledů do kraje. Na britské straně cesty je okolí trasy tak zarostlé, že připomíná kolikrát tunel maximálně pro jedno kolo, a sotva poskytuje pohled na svět "za zdí".

Kilometr po kilometru je taková jízda monotónní, ale na druhou stranu si uchovává punc jisté divokosti. Ačkoli se jedná o scénicky pěknou trasu, některé úseky budou tedy od cyklisty vyžadovat jisté sebeobětování. Pro tuto chvíli zůstává anglická větev doménou odhodlanějších cyklistů. Nedostatek ukazatelů znamená, že kdo se pustí na cestu, měl by se raději vybavit GPSkou, nebo nabalit do brašen podrobné mapy. Trasa je postavena na základech staré železniční trati ( r. 1873) mezi oběma metropolemi (s využitím trajektu Newhaven-Dieppe). V Anglii trasa využívá národní cyklistické sítě (National Cycle Network NCN) Route 21 mezi Londýnem a jižním pobřežím. V East Sussexu zahrnuje Avenue Verte stávající cesty, včetně turistických stezek (Cuckoo Trail) a lesních cest (Forest Way) i bývalých železničních tratí. V plánu je prodloužení podél jižního pobřeží po Route 2 do West Sussex na západě, Kentu na východě, přes Surrey až do Londýna.

Většina trasy na anglické straně je nezpevněná a ve špatném stavu, takže není vhodná pro silniční kola, doporučené je kolo horské nebo trekingové. Francouská Avenue Verte to je cyklojízda krajinou, která se od dob Moneta a Renoira změnila jen málo. Ve Francii, stejně jako v Anglii, trasa stoupá více než jednou do výšky asi 200 metrů nad mořem, které poskytují daleké výhledy na lesy, pole a míle daleko do mlhavé mírně zvlněné krajiny. Avenue Verte ("zelená třída" ve francouzštině) si totiž zaslouží své jméno. Společným prvkem obou zemí je využití bývalých železničních tratí. Ve Velké Británii je to z Crawley na východ Grinstead, East Grinstead na Groombridge a Heathfield až do Polegate. Na francouzské straně je nejhezčí částí těleso bývalé železniční trati Dieppe - Forges Les Eaux a železniční trati z Gisors do Bray et Lu . Pouze jedna z britských bývalých železničních tratí (Heathfield - Polegate) má pevný a rovný povrch. Jiné jsou šotolinové a často stěží zvládnutelné. V Británii obecně si lidé stěžují na to, že zpevňováním povrchu cyklostezek dochází k nepřirozené urbanizaci venkova.

To co je ve Francii, Nizozemsku nebo Německu standardem, je za Kanálem terčem dohadů. Ve Francii se navíc cyklotrasa dělí na dvě větve a celou trasu vás tabulky informují, jak daleko máte ještě na hlavní vlakové nádraží Saint-Lazare v Paříži. V zeleném koridoru 40 km s naprostou absencí autoprovozu se odráží vzpomínky na vlaky, které tu kdysi projely, potkáváte závory, signálky a přejezdy. Původní nadějí realizátorů bylo, že fanfáry dokončení celého podniku zazní už v roce 2012, Krize a škrty ve výdajích obcí způsobily, že zatím je to nepravděpodobný termín. Angličané jsou poněkud flegmatičtí k problémům, které jsou stezce na jejich území vytýkány. Zatímco Francouzi považují Avenue Verte za záležitost národního významu, a chápou ji jako investici do zelené budoucnosti, Británie zatím ani neví, jestli stihne trasu dokončit do termínu konání olympiády, jak si původně předsevzali. Ironií je, že myšlenka Avenue Verte pochází právě z anglických hlav krajské rady v East Sussexu. "Mysleli jsme si, že to nejmenší, co můžeme udělat, je nabídnout Pařížanům možnost dostat se na londýnskou olympiádu na kole," říká s úsměvem radní Matthew Lock. "Teď to vypadá, že jsme se unáhlili." Ve skutečnosti, britské úřady nemají peníze ani na základní značení. Ve Francii naproti tomu už mají brožuru, která má lákat cykloturisty k vychutnání kulinářských specialit a o ubytovnách v regionech, kterými budou projíždět, a které začnou investici vracet.

ZDROJ:
www.outdoorguide.cz
Autor: Dana Jakoubková OutdoorGuide


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist