Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Prediktivní tempomat sníží spotřebu paliva

13.03.2012  |  zdroj: Logistika  |  201× přečteno      vytisknout článek

tempomatSpolečnost Scania vyvinula tempomat využívající technologii GPS k určení polohy vozidla a předvídání topografie nadcházející cesty.

Před zahájením stoupání nebo klesání se upraví cestovní rychlost, což řidiči pomáhá maximálně využít každou kapku paliva. Při jízdě v kopcovitém terénu může systém přinést úsporu paliva až do výše 3 %.

Topografické údaje jsou uloženy ve Scania Communicatoru, který již obsahuje GPS pozice a systém komunikuje se systémem řízení motoru a převodovky pro řazení rychlosti vozidla.

Nový systém Scania Active Prediction pomáhá řidičům šetřit palivo a snižovat dopad na životní prostředí. Jde o systém, který přizpůsobuje styl jízdy topografii stejně, jako to dělají nejzručnější řidiči nákladních vozidel. Zkušeným řidičům také pomáhá šetřit palivo při jízdě po nových trasách, v noci nebo v nepříznivém počasí.

Řidiči kamionů jsou často pod velkým tlakem. Načasování přepravy je často jednou z hlavních priorit, což může přinést vyšší náklady za spotřebované palivo. Nový prediktivní tempomat byl vyvinut pro pomoc řidičům dostat se na místo určení včas, ale bez zbytečného plýtvání palivem.

Při jízdě po dálnici ušetří systém Scania Active Prediction ve srovnání s normálním tempomatem až 3 % paliva a to s minimální časovou ztrátou. Maximální přínos je však možné dosáhnout ve zvlněném terénu.

Časová ztráta v rámci jednoho dne jízdy je pouze pár minut a pro většinu dopravních společností nepatrná vzhledem k získané finanční výhodě. V případě 40tunové soupravy (tahač a návěs) představuje 3% úspora paliva při ujetí 180 tis. km ročně přibližně 1700 litrů paliva.

KLASICKÝ TEMPOMAT NEDOKÁŽE PŘEDVÍDAT

Na ekonomickou jízdu nákladním vozidlem konstantní cestovní rychlostí je potřebné mnohem víc než jen zapnout tempomat. Normální tempomat dělá to, k čemu je navržený - snaží se udržovat nastavenou rychlost ve všech podmínkách. V kombinaci s automatickou převodovkou bez problémů doveze náklad včas do cíle.

I když je pro řidiče tento styl jízdy pohodlný, má i své nevýhody. Jakmile při stoupání do kopce začne klesat rychlost, vozidlo v zájmu zabránění ztráty rychlosti využije maximální točivý moment motoru a případně i podřadí na nižší převodový stupeň.

Normální tempomat se snaží udržovat nastavenou rychlost i během celého sjezdu z kopce, což znamená, že vozidlo bude mít na začátku sjezdu cestovní rychlost. V důsledku toho může dojít k nechtěnému brždění, aby se předešlo překročení maximální povolené rychlosti, a to i při sjezdu z malého kopce. Stejně jako v případě jakéhokoli brzdění je výsledkem plýtvání paliva.

PŘEDVÍDÁNÍ PŘI JÍZDĚ

Školený řidič ví, že takové chování je nehospodárné. Na začátku kopce řidič začne s vozidlem stoupat trochu vyšší rychlostí, aby na kopci nebylo nutné měnit převodový stupeň a tím plýtvat palivem i časem.

Pokud řidič zná trasu, krátce před zahájením sjezdu pravděpodobně uvolní plynový pedál a s využitím hybnosti vozidla tak "zdarma" získá několik stovek metrů, aniž by významně ztratil rychlost. Ta se opět zvýší při jízdě z následujícího kopce.

Toto předvídavé chování je součástí lidského myšlení a je těžké ho zakomponovat do zařízení nebo systému. Normální tempomat si pochopitelně neuvědomuje, jaká bude cesta za následující zatáčkou, systém Active Prediction však takovou výhodu má. Někdy může být pro řidiče těžké posoudit, zda cesta je, nebo není vodorovná, ale tento systém to dokáže.

PREDIKTIVNÍ TEMPOMAT

Tempomat společnosti Scania se systémem Active Prediction je navržen tak, aby eliminoval nevýhody normálního tempomatu s využitím topografických dat z map silniční sítě. V současnosti má tento systém úplné pokrytí pro západní a střední Evropu. V případě chybějících údajů se systém přepne na funkci normálního tempomatu.

Topografické informace se zkombinují s údaji GPS na určení polohy vozidla. Na základě těchto informací se každou sekundu vypočítává nejhospodárnější aktuální rychlost vozidla.

Údaje o cestě se ukládají do rozhraní vozidla Scania Communicator, které neustále shromažďuje a vysílá údaje o řidiči, vozidle a poloze na portál Scania Fleet Management. Mapové údaje jsou při dodání uloženy v paměti zařízení a lze je aktualizovat v servisu Scania.

AKTIVNÍ PŘEDVÍDÁNÍ TOPOGRAFIE

Při normální jízdě konstantní dálniční rychlostí načítá systém Active Prediction údaje pro analyzování až 3 km cesty dopředu. Na trase se identifikují dvě základní situace:

- Následující stoupání - kde a o kolik bude třeba zvýšit rychlost tak, aby vozidlo začalo stoupat s maximálním točivým momentem motoru.

- Následující klesání - kde a o kolik bude vhodné snížit rychlost.

Systém je aktivní při nastavení cestovní rychlosti 60 km/h nebo více, při nižší rychlosti se využívá funkce normálního tempomatu. Během jízdy může systém měnit rychlost v rozsahu +4 až -8 % oproti nastavené cestovní rychlosti. Rozsah možné změny rychlosti na základě těchto procentních hodnot je pevný a řidič ho nemůže upravit.

Aby měl systém dostatečnou rezervu pro zvýšení rychlosti před zahájením stoupání, Scania doporučuje řidičům nastavit retardér na rychlost při klesání alespoň o 4 km/h vyšší, než je nastavená cestovní rychlost.

Systém reguluje tempomat na základě neustálého vyhodnocování několika faktorů týkajících se vozidla a topografie - hmotnost soupravy, cestovní rychlost a rychlost při klesání nastavená řidičem, specifikace a výkon nákladního vozidla (např. výkon motoru, druh převodovky atd.), vzdálenost od následujícího stoupání nebo klesání, strmost následujícího stoupání nebo klesání, vliv následných událostí vyskytujících se na trase, funkce systému je integrována s adaptivním tempomatem, který udržuje náležitý odstup od vozidla vpředu.

V porovnání s normálním tempomatem si řidič všimne, že vozidlo jede do kopce trochu agresivněji a během stoupání se snaží minimalizovat počet změn převodových stupňů. Před začátkem klesání rychlost mírně sníží tak, jakoby řidič předvídavě uvolnil plynový pedál. Hned po zahájení klesání začne vozidlo zrychlovat samo s využitím vlastní hmotnosti. Jízda připomíná styl jízdy vyučovaný například na školeních Scania Driver Training.

POTENCIÁLNÍ ÚSPORA PALIVA

Bylo zjištěno, že při jízdě po hlavních silnicích a dálnicích lze pomocí prediktivního tempomatu ve srovnání s normálním tempomatem ušetřit až 3 % paliva.

Potenciál na úsporu paliva závisí na topografii cesty a na hmotnosti vozidla. Nejlepší výsledky se dosahují ve vlnitém terénu, zatímco na trase s dlouhými strmými kopci je úspora menší. Při dlouhých strmých klesáních nevyhnutelně dochází k brždění retardérem, když vozidlo dosáhne nastavenou rychlost při klesání. Dá se také říci, že systém do určité míry "kompenzuje" situaci, kdy je trasa pro řidiče neznámá.

NĚKOLIK PŘÍKLADŮ

Na dálničních úsecích testovací trasy německých magazínů Trucker a Verkehrs-Rundschau při použití soupravy s hmotností 40 t odpovídala úspora paliva 4 % ve srovnání s normálním tempomatem. Dálnice v této oblasti jsou víceméně všude vlnité, což systému Active Prediction poskytuje mnohé příležitosti k využití.

Na trase 1000 bodového testu po dálnici A1 v jižním Německu s dlouhými a náročnými kopci představuje úspora 1,5 % při hmotnosti soupravy 40 t. V takových podmínkách má zvýšení rychlosti před stoupáním do kopce relativně malý efekt. Při sjezdu se rychle dosáhne nastavená rychlost a vozidlo pokračuje v jízdě z kopce s využitím retardéru. Tuto testovací trasu použili německé magazíny Lastauto Omnibus a Fernfahrer a partnerské magazíny v dalších zemích.

Na trase vedoucí po dálnici z města Södertälje, sídla společnosti Scania, na jih do města Jönköping v jižní části středního Švédska a zpět se posuzoval vliv různých hmotností. Tato trasa se zdá být vodorovná, ve skutečnosti je však kopcovitá a vlnitá. Úspora paliva při 40 t představovala 2,6 % s časovou ztrátou méně než 2 minuty.

S vyšší celkovou hmotností soupravy zvyšuje systém rychlost před stoupáními častěji. Častěji také snižuje rychlost před klesáním, neboť takové vozidlo akceleruje při jízdě z kopce rychleji. Pokud je kopec dostatečně strmý, vozidlo také spíše dosáhne nastavenou rychlost při klesání. V případě jízdních souprav s nižší celkovou hmotností se ušetří méně paliva, protože úpravy rychlosti jsou méně efektivní, když je k dispozici méně potenciální energie.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist