Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Rekonstrukci části dálnice D1 mohou zpozdit spory o přechody pro zvěř

20.04.2012  |  zdroj: HN  |  42× přečteno      vytisknout článek

Rekonstrukci části dálnice D1 mohou zpozdit spory o přechody pro zvěř

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by mělo mít dnes první pravomocné stavební povolení, které mu umožní začít rekonstrukci dálnice D1. Tedy pokud se nikdo na poslední chvíli neodvolá. "Zatím o žádném odvolání nevíme," uvedl HN zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc.

Opravovat se však zatím ještě nemůže. Správci dálnic totiž teprve v těchto dnech vypsali soutěže na zhotovitele všech pěti úseků, které se mají začít opravovat jako první. "V ideálním případě to bude trvat dva měsíce. A to jen pokud nikdo nevyužije opravných prostředků," podotýká Švorc. První úsek by se tak mohl začít rekonstruovat nejdříve koncem června.

Na nabytí právní moci čeká ještě jedno stavební povolení, ve hvězdách je ovšem to, kdy bude vydáno na tři zbývající úseky, kde se resort dopravy pře s ministerstvem životního prostředí o podobě přechodů pro zvířata. Naopak už se vyřešily problémy s hygieniky, kteří prosazovali v některých místech protihlukové stěny. Jenže to by znamenalo na řadě míst vykoupit pozemky - a to může trvat několik let. Dohodlo se s nimi proto, že případné protihlukové zdi se postaví až dodatečně po výsledcích měření, jaký hluk skutečně bude. Správci silnic přitom věří, že potřeba nebudou, protože nový povrch vozovky bude výrazně tišší než současný.

Jsou už i plány, jak bude rekonstrukce konkrétně vypadat. Samotná výměna vozovky začne nejdřív v příštím roce. V první etapě je totiž nutné rozšířit vozovku v každém směru o zhruba tři čtvrtě metru. Díky tomu bude možné během rekonstrukce vtlačit čtyři pruhy do nynějších dvou.

Ještě letos také ŘSD plánuje rekonstruovat středový pruh, v němž jsou inženýrské sítě. Dálnice dostane i nové bezpečnostní prvky: kamerové systémy a proměnlivé dopravní značky, které budou řidiče varovat před špatnou sjízdností či kolonami. "Přitom bude omezena doprava na jedné straně, abychom se tam dostali," řekl Švorc.

Ještě se ani nezačalo stavět a rekonstrukce celé dálnice už proti původním plánům podražila o více než polovinu - z loni plánovaných 18 miliard na současných 28 miliard. Jedním z důvodů je podle ŘSD to, že se dopočítala projektová dokumentace. A cenu zvedly například mosty. Původní varianta počítala pouze s jejich rekonstrukcí, nyní se jich velká část bude vlastně stavět znovu. A to pro případ, že by se dálnice v budoucnu po celé své délce rozšířila na tři pruhy. "Pokud by se jen opravily a v budoucnu se došlo k návrhu udělat definitivně tři plus tři pruhy, tak by se dálnice pod ně nevešla a musely by se bourat a stavět znovu," řekl Švorc.

Ředitelství silnic a dálnic přitom stále neví, kde na celou modernizaci vezme peníze - a to i když ji stihne dokončit včas, aby na ně mohlo čerpat evropské dotace. "Letos problém není. Ale v příštím roce jsou na modernizaci dálnice v rozpočtu tři miliardy korun a v roce 2014 jen 200 milionů," upozorňuje Švorc. ŘSD tak uvažuje zatím o třech metodách financování. První je zvýšení peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury, druhý výrazný růst mýtného a třetí vzít si půjčku. Jenže v současné době je ŘSD příspěvková organizace a té nikdo nepůjčí. Ministerstvo dopravy proto plánuje jeho transformaci na akciovou společnost. "V tuto chvíli jako příspěvková organizace můžeme jedině chodit prosit do hospodářského výboru a sněmovny o každou korunu. Akciová společnost, která má majetek téměř 300 miliard, už najde finanční skupinu, která jí půjčí," věří Švorc.

Dálnice D1 v číslech

28 miliard korun má celkově stát modernizace dálnice D1.


2018 Do konce tohoto roku by měla skončit oprava celkem 160 kilometrů dálnice D1 v úseku Mirošovice-Kývalka.


9 miliard korun evropských dotací hrozí propadnout, proto je chce ŘSD použít na opravu D1. Musí je vyčerpat do roku 2015.

AUTOR: Marek Pokorný
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: Rekonstrukci části dálnice D1 mohou zpozdit spory o přechody pro zvěř
Sleduje vůbec někdo, zda zvířata skutečně přes ty přechody přechází? Existuje nějaká statistika? Na netu se mi nepodařilo nic najít.
vloženo: 21.04.2012 17:08     vložil: Pavel  Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist