Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Biokerosin na vzestupu

04.06.2012  |  zdroj: Logistika  |  59× přečteno      vytisknout článek

leteckáBiokerosin se pomalu začíná etablovat jako plnohodnotné palivo vhodné pro komerční lety. Po úspěšných letových a pozemních zkouškách biokerosinu oznámila Lufthansa, že může nasadit biokerosin do pravidelného denního provozu s cestujícími a nákladem.

V dubnu rovněž absolvoval Boeing B 787-8 Dreamliner v barvách All Nippon Airways první transpacifický let světa na biokerosin jako předávací let z Everettu v USA do Tokya.

V rámci projektu burnFAIR létalo letadlo Airbus A321 osmkrát denně mezi Hamburkem a Frankfurtem. Na 1187 pravidelných letech během roku 2011, mezi 15. červencem a 27. listopadem, odzkoušela Lufthansa na jednom z dvojice motorů International Aero Engines V2500 biokerosinový blend 50/50 jako směs 50 % biosyntetického kerosinu s 50 % kerosinu (leteckého petroleje), proudového paliva Jet A-1 Fuel dle amerického standardu ASTM D1655-10.

ZKOUŠKY PROKÁZALY NIŽŠÍ EMISE I SPOTŘEBU

Letové i laboratorní zkoušky prováděné Ústavem spalovací techniky DLR (Deutsches Zentrum für Luftund Raumfahrt) v Kolíně nad Rýnem ukázaly, že spotřeba biokerosinu proti standardnímu kerosinu nepatrně klesla, mj. proto, že energetická hustota biokerosinu je zhruba o 1 % vyšší než u ropného kerosinu. Srovnávací zkoušky emisí NOx a CO obou motorů rovněž prokázaly, že biokerosin nevytváří více emisí a ropnému kerosinu se přinejmenším vyrovná. Zkoušky emisí letadla Airbus A321 byly provedeny na letišti Hamburg-Fuhlsbüttel na zemi, se simulací všech fází letu včetně startu, stoupání a přistání. K podobným závěrům došel u civilních a vojenských letadel a vrtulníků i Boeing.

Po zkouškách byly všechny komponenty motoru shledány v bezvadném stavu. Na závěr testů byly u obou motorů provedeny boroskopické prohlídky kamerami s optickými vlákny. Prokázalo se, že při použití biokerosinu nevzniklo nadměrné množství úsad ani poškození povrchu materiálu v motoru a v palivových nádržích.

Použitý biokerosin připravený technologií NExBTL finské společnosti Neste Oil je plně obnovitelného původu a je vyroben výhradně z biomasy. K jeho výrobě bylo převážně použito 100% rostlinného jatrofového oleje ze semen nejedlé olejnaté rostliny dávivce černého Jatropha curcas (Euphorbiacae) s obsahem 25 až 40 % oleje, původem z Mozambiku a Indonesie, a mimo to řepkového oleje případně živočišných tuků.

Již dříve se pro užívání a výrobu biokerosinu rozhodly British Airways a Air New Zealand (viz Logistika č. 4/2010). Po zkušebním letu připravily Air New Zealand s UOP Honeywell výrobu biokerosinu technologií z jatrofového oleje původem z Malawi, Mozambiku, Tanzanie a Indie, v množství 159 mil. l, plánovaného k dodání v roce 2013.

Úřady letecké dopravy European Aviation Safety Agency a US Federal Aviation Agency připouští příměs nejvýše 50 % biokerosinu, která jako palivový blend 50/50 je schválena podle amerického standardu ASTM D7566-09 jako palivo pro proudové motory.

CÍLEM JE UDRŽITELNOST LETECKÉ DOPRAVY

Lufthansa si od biokerosinu slibuje mimo jiné zvýšení účinnosti paliva a snížení emisí CO2. Již její dřívější opatření vedla ke zlepšení účinnosti proudových paliv o více než 30 %, takže současná spotřeba na 100 km a osobu představuje 4,3 l kerosinu. Nasazení biokerosinu je hlavní součástí strategie "čtyř pilířů" Lufthansy ke snížení emisí CO2. Jsou to optimalizace operativních opatření na zemi i ve vzduchu, prosazování technického pokroku, docilování vyšší účinnosti a snižování spotřeby paliva a tím emisí CO2.

Úspěšné zkoušky přivítal i Airbus slovy prezidenta Toma Enderse: "Každodenní lety na biopaliva jsou významným krokem ve snaze leteckého průmyslu o dosažení udržitelné budoucnosti." Program podpořilo také Spolkové ministerstvo hospodářství a technologie částkou 2,5 mil. eur.

PRVNÍ TRANSPACIFICKÝ LET

V polovině dubna přeletěl Boeing B 787-8 Dreamliner v barvách All Nippon Airways s 2 motory Rolls-Royce Trent 1000 poprvé na světě Pacifik na 50/50 blend s biokerosinem z odpadového jedlého oleje od konsorcia SkyNRG. Při svém historickém letu z Everettu na západním pobřeží USA na japonské letiště Tokyo Haneda uletěl 7697 km za 9 h rychlostí 915 km/h ve výšce 12 tis. m při předávacím letu společnosti ANA.

Díky biokerosinu měl vytvořit o 30 % emisí CO2 méně než s běžným proudovým palivem. Na snížení emisí skleníkových plynů o 30 % se podílí 10 % přímo biokerosin a 20 % technologie a pokrok v účinnosti nabízený strojem B 787-8. Stojí za zmínku, že na stejný biokerosin z odpadového oleje na smažení zahájila koncem února 2012 společnost KLM pravidelné lety na trase Amsterodam - Paříž a zpět čtyřikrát denně, zahájené prvním letem 29. června 2011 a sérií 200 zkušebních letů. Prvním světovým komerčním letem KL 1233 letěl Boeing B 737-800 se 171 cestujícími z Amsterodamu na letiště GDG v Paříži. Biokerosin vyvinula a vyrobila firma Dynamic Fuels konsorcia SkyNRG z odpadového oleje na smažení.

Rozhodnutí leteckých výrobců a dopravců okamžitě vyvolala obavy některých nevládních organizací a ekologů před euforií s varováním před sociálně ekonomickými důsledky, které bude mít pěstování vhodných plodin v málo rozvinutých zemích. A to přesto, že např. nejedlá a pro člověka jedovatá jatrofa roste jen na půdách, které nelze obdělávat a ničemu jinému se zde nedaří. Naproti tomu Boeing vydal studii Yale University, která potvrzuje vhodnost jatrofy pro podmínky zemědělství v Latinské Americe.

AUTOR: Alexandr Abušinov


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist