Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Silnice R49 přes Vizovické vrchy bez tunelů zničí krajinu

09.06.2012  |  109× přečteno      vytisknout článek

Silnice R49 přes Vizovické vrchy bez tunelů zničí krajinu

Veřejnost žádá dokumentaci EIA vrátit k přepracování
 
Občanské sdružení Vizovické vrchy, otrokovické sdružení Egeria, Hnutí DUHA Olomouc, brněnské Děti Země a více než pět set obyvatel Zlínského kraje žádají Ministerstvo životního prostředí, aby druhou verzi dokumentace o hodnocení vlivů silnice R49 z Lípy ke státní hranici na životní prostředí vrátilo k přepracování, neboť chybí posouzení varianty s dlouhými tunely přes Vizovické vrchy a navíc navržená trasa omezuje migraci velkých živočichů. Podobné námitky poslaly i Vizovice, Lhotsko a Bratřejov.
 
"Jako zásadní je pro nás absence varianty R49 s dlouhými tunely, jak občanská sdružení, téměř tisícovka místních občanů, řada obcí a také ministerstvo požadovaly již před šesti lety, neboť bez jejího vyhodnocení lze jen stěží získat evropské peníze na její výstavbu, jak se to asi nyní stane dálnici D8 přes České středohoří, u níž také nebyla vyhodnocena varianta doporučená veřejností," upozorňuje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
 
Podle něho by tunel plánovaný jižně od Vizovic přes Želechovské údolí měl být delší a měl by vést pod tímto údolím. Podobně by přes Přírodní park Vizovické vrchy měly být vedeny nejméně dva dlouhé tunely délky nad 4 km, které by aspoň částečně zmírnily silný negativní vliv na typickou valašskou krajinu a přírodu.
 
"Podle nás i podle města Vizovic je určitě nutné posoudit trasu tunelu pod údolím. Navíc se nám nelíbí odpočívka za městem, která je navržena v rozporu s normou, proto nám připadá poněkud podezřelé, proč na ní investor trvá," tvrdí předseda Občanského sdružení vizovické vrchy Pavel Pečeňa.
 
Olomoucká pobočka Hnutí DUHA v posledních letech provádí vlastní průzkumy, při nichž zjistila, že navržená varianta silnice R49 je zcela nevhodná. Ve svém vyjádření se také opírá o zkušenosti jiných evropských zemí.
 
"Podle našich zjištění a výpočtů silnice R49 bez dlouhých tunelů znamená nepřijatelnou fragmentaci jedinečné krajiny přírodního parku a navíc v podstatě znemožní migraci a trvalý výskyt silně a kriticky ohrožených živočichů jako je medvěd, rys a vlk," jmenuje hlavní problémy R49 Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc.
 
Předseda sdružení Egeria Miroslav Mach ještě dodává: "V dokumentaci EIA také schází podrobné posouzení vlivů přeložky silnice I/57 od Vsetína, která se má velkou křižovatkou nad Lačnovem připojit k silnici R49."
 
Podle občanských sdružení jsou ekonomická efektivnost a dopravní význam celého tahu silnice R49 z Hulína až ke státní hranici na Púchov nízké, zvláště pokud má být v roce 2013 dokončena čtyřpruhová silnice z Otrokovic do Zlína-Malenovic, takže Zlínský kraj bude na dálniční síť ČR již dávno napojen i bez silnice R49. O svých výhradách proti silnici R49 chtějí proto informovat i Evropskou komisi.
 
 
Příloha k tiskové zprávě ze dne 8. června 2012:
 
 
Základní údaje o 4pruhové silnici R49 Lípa - státní hranice délky 27,3 km:
§   parametry: 25,5 m šířka (4pruh), pro rychlost 80 km/h
§   stavba 4903 Lípa - Pozděchov délky 12,9 km
§   stavba 4904 Pozděchov - Horní Lideč délky 8,4 km
§   stavba 4905 Horní Lideč - hranice ČR/SR (Střelná) délky 6,00 km
 
 
Předpokládaný termín zahájení a dokončení výstavby silnice R49 Lípa - st. hranice:
§   4903 Lípa - Pozděchov                                                     03/2022-10/2024
§   4904 Pozděchov - Horní Lideč                                       10/2022-04/2025
§   4905 Horní Lideč - hranice ČR/SR                 12/2022-08/2025
 
 
Průběh hodnocení vlivů silnice R49 přes Vizovické vrchy:
1)         29.11.2006 = zveřejnění oznámení Ředitelstvím silnic a dálnic ČR
2)         19.01.2007 = vydání Závěrů zjišťovacího řízení Ministerstvem životního prostředí
3)         29.07.2009 = zveřejnění dokumentace EIA č.1
4)         05.10.2009 = vydání stanoviska MŽP o vrácení dokumentace EIA č.1 k přepracování
5)         19.04.2012 = zveřejnění dokumentace EIA č.2
6)         28.05.2012 = poslední termín pro podání vyjádření veřejnosti, obcí a odborných a státních institucí
 
 
Internetové stránky:
 
Hodnocení vlivů silnice R49 na životní prostředí
 
Rychlostní silnice R49
www.R49.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist