Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Staré pneumatiky odhluční tratě

13.07.2012  |  zdroj: Technik  |  119× přečteno      vytisknout článek

Staré pneumatiky odhluční tratě

Výzkumné aktivity si všímají i pohodlnějšího cestování po železnici a lepšího života v blízkosti tratí. Rekonstrukce nástupiště ve Šťáhlavech u Plzně má přinést zásadní změnu při snižování nadlimitní hlukové zátěže okolní zástavby. V rámci stavby, jejímž investorem je státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), bude poprvé vyzkoušen nový typ nástupištní hrany opatřené zvukově pohltivými matricemi z recyklované pryže. "Lze očekávat, že její pořizovací náklad se bude pohybovat zhruba na úrovni jedné desetiny ceny stávající jednostranné protihlukové stěny," upozorňuje SŽDC.

Nový typ H 130 má navíc výrazně protiskluzový dezén nášlapné plochy. Výška hrany je 550 mm nad kolejnicí a dovoluje snazší nástup a výstup cestujících. Zhotovitelem stavby, uskutečněné během května 2012 zhruba za 12 milionů korun, byla Skanska.

SŽDC spolu s Výzkumným ústavem železničním již provedla kontrolní akustické měření před zahájením rekonstrukce. Po ní se provede další měření a následně akustické vyhodnocení útlumu hluku pomocí nástupištních hran H 130. "Dosažené hodnoty budou využity jak při návrzích budoucí výstavby nástupišť, zejména zastávek bez protihlukových stěn, tak i pro aplikace připravované nízké protihlukové clony doplňující stávající protihluková opatření na železnici," tvrdí SŽDC.

Zvukově pohltivé prvky na nástupištních hranách povedou ke snížení hlukové zátěže v těsné blízkosti jejího zdroje. Umožní tak redukci navrhovaných konvenčních protihlukových stěn, jež se budují až za nástupištěm, a tedy poměrně daleko od koleje, na níž hluk vzniká. Lze předpokládat srovnatelný útlum hluku u obytných staveb, přitom za výrazně nižší náklady. Nový typ nástupištní hrany ve spojení s omezením výstavby konvenčních protihlukových stěn dále přispěje k zachování rozhledových poměrů a větší bezpečnosti na plochách zastávek, včetně snížení vandalismu.

"Pokud se toto řešení osvědčí, stane se jedním ze standardních prvků protihlukové ochrany a mohlo by přispět k další redukci investičních nákladů na modernizaci železničních tratí v ČR," líčí SŽDC. Výrobek je průmyslovým vlastnictvím společnosti ŽPSV, Úřad průmyslového vlastnictví v Praze zapsal technické řešení do rejstříku užitných vzorů.

Pohltivá vrstva nástupištní hrany ŽPSV - H 130 představuje ekologickou likvidaci minimálně čtyř vyřazených automobilových pneumatik na jeden běžný metr nástupištní hrany. "Místo trvalého uložení opotřebených pneumatik na řízených a neřízených skládkách tak výchozí materiál, nyní pryžový recyklát, získá opět své místo při snižování hluku a vibrací, tentokrát ve službách pro železnici," dodává SŽDC.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist