Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

RT6N1 - vzácná česká tramvaj z ČKD

06.08.2012  |  199× přečteno      vytisknout článek

Tatra RT6N1 je tříčlánková jednosměrná, částečně nízkopodlažní tramvaj, kterou vyráběla v polovině 90. letech 20. století firma ČKD Tatra (později ČKD Dopravní systémy), pět nezkompletovaných vozů bylo dokončeno v polském podniku H. Cegielski - Poznań (HCP).[1] Tramvaje se vyznačovaly značnou poruchovostí, v Česku neměly až do konce roku 2008 povolení Drážního úřadu k pravidelnému provozu s cestujícími. Celkem bylo vyrobeno 19 tramvají RT6N1, z nichž prototyp zůstal v majetku výrobce, čtyři vozy byly dodány do Prahy (od roku 1999 všechny odstaveny a v roce 2009 odprodány), čtyři do Brna (v provozu tři vozy, jeden je dlouhodobě odstaven) a 10 do Poznaně (běžně v provozu).

Tramvaj RT6N


Title Tatra RT6N1 tram, Brno, Czech Republic
Photo's author Harold


Nízkopodlažní tříčlánková rychlodrážní tramvaj
Nízkopodlažní tramvaj RT6-N představuje vůz nové generace, který znamená výrazný posun v zajištění technických a užitných vlastností oproti dosud vyráběným tramvajím. Její vývoj byl zaměřen na urychlení výměny cestujících na zastávkách a tím i zvýšení cestovní rychlosti a dále usnednění nástupu a výstupu fyzicky postiženým osobám, cestujícím na invalidních vozících, s kočárky nebo rozměrnými zavazadly.

Všeobecně
RT6-N je tříčlánkový vůz s každým článkem na jednom podvozku, kde krajní podvozky jsou hnací a střední je běžný. Ve střední části skříně je výška podlahy 350 mm nad temenem kolejnice, což představuje 63 % z délky podlahy pro cestující. Úroveň podlahy je zachována v celé šířce vozu, takže cestující při přístupu k sedadlům nemusí překonávat další stupeň. Snadný a rychlý nástup a výstup cestujících včetně starých lidí a malých dětí, cestujících s rozměrnými zavazadly, osob tělesně postižených i vozíčkářů je umožněn nejen nízkou úrovní podlahy, ale i velkým prostorem dveří (4 dveře o šířce 1 335 mm a 2 dveře 630 mm). Výsuvná plošina ovládaná řidičem umožňuje bezbariérový vjezd invalidních vozíků a dětsých kočárků. Tepelná a protihluková izolace vozu zvyšuje komfort cestování.

Konstrukce vozu
Koncepce vozu umožňuje konstrukci jednosměrnou, ale i obousměrnou. Dle požadavků zákazníka lze nabízet vůz s alternativními rozchody a dalšími úpravami. Vůz zachovává průjezdnost jako u dosud vyráběných tramvají. Jeho konstrukce byla zaměřena na zlepšení efektivnosti provozu, zvýšení komfortu cestování včetně snížení hlučnosti během jízdy.

Elektrická výzbroj
Provozní napětí v troleji je 600 V DC (+10, -30 %) nebo 750 V. Vůz je vybaven čtyřmi stejnosměrnými trakčními motory s vlastní ventilací, každý o jmenovitém výkonu 104 kW při jmenovitých otáčkách 1 857 za min. a jmenovitém proudu 380 A. Zapájení dvou trakčních motorů je prováděno jedním pulzním měničem s tranzistory IGBT. Ovládání vozu je ruční pomocí kontroléru. Vůz je řízen centrálním počítačem. Elektrická výzbroj je umístěna ve střeše nad nízkou podlahou a v rozvaděči za kabinou řidiče. Je instalována protiskluzová a protismyková ochrana, která zlepšuje využití adheze a brání zvýšenému opotřebení kol.

Podvozky
Všechny podvozky jsou vybaveny primárním pryžovým vypružením a sekundárním vzduchovým vypružením, které umožňuje automatické udržování stálé výšky podlahy nad temenem kolejnice.
Trakční podvozek má 2 příčně uložené elektromotory, jejichž točivý moment se k dvoustupňové nápravové převodovce přenáší kardanovým hřídelem. Primární vypružení je tvořeno pryžokovovými bloky mezi podélníkem rámu a kyvným ramenem v místě ložiskové komory. Sekundární vypružení zajištují 2 pryžové měchy mezi rámem podvozku a kolébkou. Podvozek je vybaven 2 kolejnicovými brzdami a 2 kotoučovými hydraulickými brzdami se střadači.
Běžný podvozek je uložen neotočně pod středním článkem a je tvořen rámem se dvěma nápravnicemi, na kterých jsou letmo uložena kola s brzdovými kotouči. Střadačové kotoučové hydraulické brzdy jsou na každém kole.

Brzdy
Brzdění vozu je zajištěno třemi nezávislými systémy: brzdou elektrodynamickou, mechanickou kotoučovou a kolejnicovou. Tyto brzdy vzájemně pracují v režimech: provozní, nouzový, záchranný a parkovací.

Vytápění a větrání
Prostory pro cestující jsou vytápěny elektrickými topnými tělesy o výkonu po 200 W umístěnými v konzolách sedáků s regulací výkonu ve dvou stupních. Vůz je také vybaven vytápěním pískovačů. Větrání je přirozené vyklápěcími okny a klapkami ve střeše nebo nucené dvěma agregáty s ohřívači vzduchu každý o výkonu 12 kW. Kabina řidiče je větrána a vytápěna teplovzdušným agregátem. Na přání lze kabinu vybavit klimatizací.

Vnitřní vybavení a prostředí
Komfortní a prostorný interiér je průchozí po celé délce vozu. Vodorovné záchytné tyče jsou umístěny na stropě ve 4 řadách, svislé tyče jsou upevněny do stropu a konzol sedáků. Rovná podlaha až k bočnicím a na nich připevněné sedáky usnadňují čištění. Zdvižená podlahová krytina u bočnic zamezuje zatékání vody. Pohodlná sedadla mají lehké čalounění. Kabina řidiče je důsledně řešena podle ergonomických požadavků.

Na přání zákazníka je možno zaměnit nebo doplnit některé komponenty nebo vybavení. Např: spřáhla, sedáky, čelní determální skla, dveře, tachograf informační systém, klimatizace kabiny atd.

Prototyp RT6-N byl oceněn "velkou cenou" mezinárodního strojírenského veletrhu SCINA 1995. Design: Ing. arch. Patrik Kotas

ZDROJ: DPMB, Wikipedia


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist