Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Cesta k nižší spotřebě paliva - motory letadla Antonov-70.

19.08.2012  |  126× přečteno      vytisknout článek

Cesta k nižší spotřebě paliva - motory letadla Antonov-70.

Antonov An-70 byl od počátku navrhován jako nástupce typu An-12. Vývoj probíhal již od roku 1975 a původně to měl to být stroj o něco menší než An-12. V roce 1984 byly požadavky změněny - nový typ měl mít zkrácenou délku vzletu i přistání a zároveň větší přepravní prostor. První zmínky o novém transportním letounu se v sovětském tisku objevily až v roce 1988. Po rozpadu SSSR hrozilo zastavení prací na An-70, ale státy Rusko, Ukrajina a Uzbekistán projekt finančně podpořily a prototyp 16. prosince 1994 poprvé vzlétl. aaa

Během čtvrtého zkušebního letu 10. února 1995 došlo ke srážce s doprovodným An-72 a prototyp An-70 byl kompletně zničen. Stavba druhého prototypu kvůli nedostatku financí pokračovala velice pomalu a poprvé vzlétl až 24. dubna 1997. V roce 1999 Rusko předběžně objednalo 165 letounů a v listopadu 2000 Ukrajina 65 letounů. V roce 2002, zhruba po odlétání jedné poloviny zkušebních letů, byl i druhý Antonov na nějaký čas vyřazen z provozu - kvůli nouzovému přistání v důsledku závady na palivovém systému. V prosinci 2005 Ukrajina závazně objednala pět sériových strojů pro své letectvo.

Kromě Ruska a Ukrajiny byla vedena jednání i s Čínou a Indií. Tři letouny měly být dodány do České republiky, o dva stroje mělo zájem i Maďarsko. Žádný z obchodů však nebyl nakonec uskutečněn. Antonov se dříve zapojil i do soutěže na jednotný transportní letoun západní Evropy, kde soupeřil s Airbusem A-400M. SRN dokonce zvažovala nákup 75 Antonovů. Politické důvody však vedly k zakázce na Airbus, přestože vyjádření odborníků hovořila jasně ve prospěch An-70.

Na jaře 2006 Rusko odstoupilo od projektu, protože jeho vývoj se neustále protahoval a prodražoval. Dalším důvodem určitě byla určitě i změna politické orientace Ukrajiny po Oranžové revoluci v roce 2004. Ruské letectvo tak dalo přednost domácímu Iljušinu Il-76MF a chystanému Tu-330. V roce 2009 však Rusko změnilo své rozhodnutí a na letecké výstavě MAKS 2009 byla podepsána smlouva o další spolupráci.

V současné době probíhají poslední poslední zkouškové lety a byla zahájena výroba prvních dvou letounů An-70 pro Ukrajinu, které by měly být dodány v letech 2010-2011.

Přepravní možnosti

Antonov An-70 může přepravovat až 47 tun nákladu, a to na vzdálenost 1 350 km. Standardně se však počítá s nákladem 20 - 35 t při doletu 3 800 - 7 400 km. Přepravní prostor o objemu 425 m3 je přístupný sklopnou rampou na zádi. Pro porovnání - An-26 má 60 m3; obdobná transportní letadla mají 592 m3 - C-17 Globemaster, 356 m3 - Airbus A400M nebo 170 m3 - C-130J-30. Do nákladového prostoru je možno umístit standardizované palety i kontejnery nebo volně ložený náklad připevněný k podlaze. Po úpravě trvající zhruba tři a půl hodiny lze do trupu umístit druhou palubu. Díky tomu lze přepravit až 300 vojáků i s výstrojí (174 na spodní a 126 na horní palubě) nebo 206 raněných (106 na nosítkách v dolní palubě a 100 sedících na horní palubě).

Samozřejmě je možné přepravit téměř jakýkoliv typ vojenské techniky. An-70 například umožňuje přepravit dvě v české armádě používané Tatry 815 6×6, až 10 Land Roverů či 2 vrtulníky Mi-17. An-70 lze použít i jako výsadkový stroj až pro 110 vyzbrojených výsadkářů vyskakujících zadní rampou nebo bočními dveřmi při rychlosti 260-360 km/h. Možný je také shoz techniky do hmotnosti 20 tun. An-70 umožňuje shoz nákladu při letu ve výškách již od 5-10 metrů nad zemí při minimální rychlosti 98 km/h.

Verze

An-70: základní provedení

Navrženo bylo také několik upravených verzí, žádná z nich zatím nebyla realizována.

An-70-100: Zkrácená verze s dvoučlennou osádkou.

An-70-600: Verze určená pro čínskou armádu vybavené proudovými motory.

An-77: Exportní varianta s motory CFM56-5A1 a západní avionikou.

An-70T: Civilní nákladní verze.

Trup je převážně kovové konstrukce, části jsou z kompozitních materiálů. V přídi se nachází radiolokátor, v horní části trupu kabina pro tříčlennou osádku (dva piloti, palubní inženýr a nákladový technik), ve spodní části se nachází bloky avioniky a schůdky pro vstup do nákladního prostoru. Do letadla se vstupuje dvojicí dveří na přídi a dvojicí na zádi pro spodní patro. Je-li instalována horní patro, je možno využít čtveřici menších dvířek v horní části trupu. Nákladový prostor při uzavřené rampě má rozměry 18,6×4,8×4,1 m (délka x šířka x výška). Při otevřené rampě se délka zvětšuje na 22,4 m. Manipulaci s nákladem usnadňují čtyři pohyblivé jeřáby o nosnosti 12 t umístěné na kolejnicích pod stropem přepravního prostoru. Nákladový prostor je uzavřen sklopnou pětidílnou hydraulicky vyklápěnou rampou. Pod rampou je dvojice hydraulicky výsuvných opěr pro stabilizaci při vykládaní a nakládání letounu.

Lichoběžníkové křídlo o rozpětí 44,04 m a ploše 204 m^2 má úhel náběžné hrany 15°, odtoková je téměř kolmá na trup. Na náběžné hraně jsou umístěny sloty, na odtokové dvojice hydraulických vztlakových klapek, zabírajících 2/3 délky křídla, před nimi jsou aerodynamické spoilery.

Ocasní plochy mají klasické uspořádání a jsou prakticky celé vyrobeno z kompozitních materiálů. Náběžné hrany lichoběžníkových jsou pod úhlem 20° a odtokové 10°. VOP je rozdělena na dvě části - přední pevnou a výškové kormidlo. Lichoběžníková svislá ocasní plocha s náběžnou hranou pod úhlem 50° a odtokovou 80° je trojdílná, s pohyblivou náběžnou hranou a směrovým kormidlem.

Pohon zajišťuje čtveřice turbovrtulových motorů Progress/Ivčenko D-27 o výkonu 4 × 10 295 kW, jejichž výkon je přenášen na čtveřici kompozitních mnoholistých protiběžných dmychadlových vrtulí Aerosila SV-27 (přední vrtule má osm a zadní šest vrtulových listů). Celek pracuje jako vysokoobrátkové dmychadlo o velké účinnosti. Proud vzduchu od vrtulí ofukuje složité vztlakové klapky a napomáhá k zvýšení vztlaku při startu a přistání. Motory vynikají nízkou spotřebu paliva (126 g/tkm - 145 g/tkm), na druhou ale mají problémy se splněním civilních hlukových limitů.

Podvozek je tříbodový příďového typu.

Avionika a vybavení: Pilotní kabině dominuje šest víceúčelových barevných displejů seřazených v jedné řadě. Integrovaný digitální komplex palubního přístrojového vybavení umožní činnost ve všech zeměpisných šířkách a nad neznámým terénem, ve dne i v noci, v normálních i ztížených povětrnostních podmínkách, zabezpečí let ve formaci, vzlet a přistání na nevybavených a nezpevněných letištních plochách. Řízení letonu je elektronické s hydraulickými aktivními prvky, v provedení fly-by-wire. Celý systém je několikanásobně zálohován a jištěn proti poruše a vnějším vlivům.

ZDROJ: www.cs-letectvi.cz, kráceno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist