Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Z historie československých trolejbusů - Škoda 9 Tr

20.08.2012  |  82× přečteno      vytisknout článek

Z historie československých trolejbusů - Škoda 9 Tr

Dvounápravový trolejbus Škoda 9 Tr H č. 82 z Ostravy

"devítka"

Délka vozu 11 000 mm
Šířka vozu 2500 mm
Výška vozu 3 240 mm
Rozvor náprav 5 400 mm
Hmotnost prázdného vozu 8 920 mm
Počet míst k sezení/stání 28/42
Typ trakčního motoru 4 AL 2943 rN
Výkon motoru (hodinový) 110 kW

Výrobce:
mechanická část: Škoda, oborový podnik, závod Ostrov nad Ohří
elektrická výzbroj: Škoda, oborový podnik, elektrotechnický závod Plzeň Doudlevce


Na sklonku roku 1961 zahájili v Ostrově nad Ohří, kam byla výroba škodováckých trolejbusů v roce 1960 přenesena, sériovou výrobu nového typu Škoda 9 Tr, který se ve výrobním programu udržel až do roku 1982. Během té doby bylo dopravním podnikům dodáno neuvěřitelných 7 452 trolejbusů tohoto úspěšného typu. V různých modifikacích byly v provozu v tuzemsku, ale převážná část byla určena na export. Naprostá většina z nich směřovala do měst tehdejšího Sovětského svazu. Dodávány byly také do Polské lidové republiky, Německé demokratické republiky, ale bylo možno se s nimi setkat i v indické Bombeji (v levostranném provedení), norském Bergenu nebo afghánském Kábulu.

V Ostravě byly trolejbusy Škoda 9 Tr v historii nejpočetnějším typem, v různých modifikacích jich bylo v letech 1962 až 1981 zařazeno do provozu celkem 75. Mezi nimi bylo 14 vozů pro městskou dopravu méně vhodného dvoudveřového exportního provedení (čísla 48 až 57 a 75 až 78), tři byly pořízeny jako ojeté z Pardubic (čísla 80, 3085 a 3086). Vozy ze starších výrobních sérií byly v provedení s klasickou odporovou regulací, posledních 36 dodaných trolejbusů bylo již vybaveno modernější tyristorovou pulzní výzbrojí. V průběhu pětatřiceti let působení trolejbusů tohoto typu v ostravských ulicích se samozřejmě nevyhnuly různým modernizacích a dílčím úpravám, z nichž nejvíce patrné bylo přemisťování odporových skříní na střechu vozidla u starších výrobních sérií. Od roku 1979 jsou postupně vyřazovány, poslední pravidelná jízda devítkou po ostravských ulicích se konala 20. května 1997.

Náš historický vůz číslo 82 pochází z 23. exportní výrobní série verze Kábul, proto musel být ještě před zařazením do provozu v Ostravě upravován. Je to dvounápravový trolejbus třídveřového provedení s celokovovou karosérií a usměrněným pohybem cestujících při jednoslužném provozu. Čalouněná sedadla jsou nad předními koly situována podélně a dále pak příčně v uspořádání 1+2, zadní plošina je bez sedadel. Trolejbus je vybaven stykačovou trakční výzbrojí s klasickou odporovou regulací a odporníky umístěnými na střeše. Trolejbusy číslo 81 a 82 byly jako první v Ostravě vybaveny hydraulickým posilovačem řízení. V průběhu provozního nasazení nebyl historický trolejbus číslo 82 podstatně upravován. V roce 1978 byla odstraněna pokladna s vydavačem jízdenek u řidiče a vůz byl přizpůsoben provozu v systému mechanizovaného odbavování cestujících. V roce 1979 obdržel nové evidenční číslo 3082. Po vyřazení z osobní dopravy v roce 1988 byl převeden jako cvičný ke středisku výchovy pracujících, vybaven sedadlem instruktora a přečíslován na 8302. Jako muzejní je využíván od roku 1990 a v současné době je až na drobné detaily upraven do stavu po zařazení do provozu.

Video:http://www.youtube.com/watch?v=9RhrrMrPNJY

Jedná se o dvounápravový trolejbus, který konstrukčně i technicky vychází z předchozího osvědčeného typu 8Tr. Vozidlo má samonosnou karoserii. Kostra karoserie (svařená ze speciálních ocelových nosníků a výlisků) je z vnější strany oplechována. V interiéru jsou stěny pokryty umakartem. Na pravé straně vozové skříně se nacházejí dvoje (u některých vozů určených pro export) nebo troje čtyřkřídlé skládací dveře. Sedadla pro cestující jsou uspořádána příčně a jsou (kromě 2. prototypu) polštářovaná - vyplněná pěnovou pryží a pokrytá potahy z umělé hmoty.

V první polovině 60. let bylo v jednom voze použito hydropneumatické odpružení, které udržovalo stálou výšku podlahy nad zemí (vůz s označením 9TrP). Od roku 1977 byly nově vyráběné trolejbusy vybaveny hydraulickým posilovačem řízení (vozy 9TrH a 9TrHT).

Elektrická výzbroj prvního prototypu se prakticky shodovala s předchozím typem 8Tr. Ve druhém prototypu už byly uplatněny inovované trakční motory, které se poté používaly i nadále. Ve vozech 9Tr byla použita odporová elektrická výzbroj, která ale nebyla příliš hospodárná. Na začátku 70. let byla vyvinuta nová, úspornější tyristorová výzbroj (prototyp 9TrBKR, jiným označením 9TrT), která byla od roku 1979 vyráběna sériově (trolejbusy s označením 9TrHT).

V roce 1961 byl vyroben jeden kus tzv. lázeňského prototypu označovaného jako 9TrL. Dvoudveřový vůz byl zařazen do provozu v Plzni, kde pod číslem 194 jezdil do roku 1976.

O rok později, v roce 1962, byl vyroben prototyp trolejbusu s hydropneumatickým odpružením. Vůz, označený jako 9TrP, byl podroben ověřovacím zkouškám. V roce 1965 byl odprodán do Děčína, kde obdržel evidenční číslo 13/II. Kvůli častým závadám byl o pět let později vyřazen (odstaven byl již od roku 1969).

Prototypy vozů 9TrBKR, respektive 9TrT, (s úspornější a modernější tyristorovou výzbrojí) byly vyrobeny na začátku 70. let. V roce 1970 to byl první prototyp, který byl ještě téhož roku zařazen do provozu v Plzni. Zde jezdil pod evidenčním číslem 247 do roku 1983, kdy byl vyřazen a zřejmě sešrotován. Druhý prototyp, vyrobený roku 1972, byl v provozu v Brně s evidenčním číslem 3084 až do roku 1989.

ZDROJ: www.dpo.cz, wikipedie


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist