Úterý, 16. dubna 2024

Elektrické autobusy v ulicích měst

Ve světě panuje stále větší důraz na omezení negativních vlivů dopravy na životní prostředí. Zejména ve velkých městech se proto hledají ekologicky šetrná řešení, která jsou hozenou rukavicí pro výrobce dopravních prostředků.

Elektrické autobusy v ulicích měst

Na tento trend reaguje i plzeňská Škoda Electric, která přichází s vlastním konceptem bateriových elektrobusů. V současnosti firma pracuje na vývoji dvou základních typů.

Západočeská "eko" vizitka

Jedná se o 12metrové nízkopodlažní autobusy s výkonem 160 kW, jejichž koncepce sleduje poslední technologické trendy a využívá moderní řešení. První typ škodováckého elektrobusu, představený v září 2013 na pražském Václavském náměstí při akci Týden mobility, bude mít dojezd kolem 150 km a jeho nabíjení se bude odehrávat v depu v nočních hodinách. Výroba druhého typu s průměrným dojezdem do zhruba 30 km je plánována během příštího roku. Vozidlo bude koncipováno tak, aby baterie bylo možné dobíjet velmi rychle - v řádu minut - na konečných stanicích či na zastávkách.

Škoda Electric se zabývá konceptem ekologických vozidel dlouhodobě a je synonymem pro ekologickou bezemisní dopravu. Vedle tradičního vývoje a výroby trolejbusů v posledních několika letech představila veřejnosti vodíkový a následně hybridní autobus (poprvé na veletrhu Czechbus v roce 2011). Zkušenosti z náročného vývoje moderních vozidel tohoto typu se zúročily i v konceptu elektrobusů, do jejichž vývoje Škoda investovala několik desítek milionů korun.

Výhodou elektrobusů jsou kromě ekologického provozu například i ekonomičtější provozní náklady než u klasických autobusů se spalovacím motorem. Plzeňský výrobce se snaží nejen nabídnout samotná vozidla, ale přinášet i komplexní řešení jejich provozu, šité pro každého zákazníka na míru. Takové řešení zahrnuje i infrastrukturu včetně dobíjecích stanic. Na systému dobíjení elektrobusů v zastávkách zatím firma pracuje hlavně v rámci vlastního vývoje. Nabízí se ale i možnosti spolupráce s renomovanou společností ABB a využití již otestovaného řešení.

Eurotrans představil autobus budoucnosti

Zájem alespoň částečně nahradit v budoucnu klasické autobusy se spalovacími motory těmi bezemisními (např. bateriovými) vyhlásila v poslední době řada evropských metropolí. Dokladem tohoto boomu byl i první ročník třídenního veletrhu Eurotrans 2013, který proběhl souběžně s 55. mezinárodním strojírenským veletrhem na brněnském výstavišti. Podstatnou roli tohoto veletrhu hrály společnosti zabývající se autoservisní technikou. Eurotrans se však díval i do budoucnosti. Hlavní téma doprovodného programu totiž znělo Mobilita budoucnosti.

V rámci konference proběhla rovněž diskuse nazvaná Elektrické autobusy pro město. Účastníci se dozvěděli o současných technologiích pro elektrické autobusy, o provozních zkušenostech dopravců s elektrickými autobusy a o finančním a sociálně-ekonomickém hodnocení elektrických autobusů a problémech jejich financování.

Z výrobců technologií se diskuse zúčastnili též zástupci společnosti Siemens ČR. Ta přivezla do Brna plně elektrický autobus Siemens/Rampini s průběžným dobíjením, se kterým se zájemci mohli svézt - mimo jiné - na brněnskou přehradu. V následujících měsících jej bude testovat brněnský dopravní podnik. Autobus Brnu zapůjčil vídeňský dopravní podnik, kde testy probíhají už delší dobu.

Francouzský vzorek pro MHD

Jak konkrétně by mohla městská hromadná doprava vypadat v nijak vzdálené budoucnosti, ukazuje například projekt společnosti Siemens pro francouzské město Méty. Tam ve zkušebním provozu od konce tohoto roku bude jezdit hybridní autobus, který má sice obdobnou spotřebu jako autobus tradiční se spalovacím motorem, ale jeho výhoda spočívá v tom, že je jednou tak dlouhý - jeho délka je 24 metrů. Díky tomu pojme téměř dvojnásobný počet cestujících. Zásluhou hybridního pohonu, který kombinuje spalovací motor s elektromotorem, přitom současně produkuje méně emisí poškozujících životní prostředí.

Městská rada v Métách očekává, že zpočátku na těchto linkách přepraví asi 25 000 cestujících denně. Později má podle předpokladů nový dopravní prostředek denně využívat až 36 000 cestujících. Hybridní autobusy budou po městě jezdit ve vyhrazených jízdních pruzích. Použitá technologie v autobusu navíc do budoucna slibuje úsporu paliva i pro další vozy, které se v městském provozu pohybují. Jeden příklad za všechny: Při jízdě způsobem zastavení-rozjezd, typickým pro městský provoz, lze ušetřit i více než 30 procent paliva.

Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů