Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Dálnice kontra vysokorychlostní železnice

26.04.2014  |  104× přečteno      vytisknout článek

Dálnice kontra vysokorychlostní železnice

První dálnice dnešního typu (čtyřproudé komunikace s oddělenými směry) se začaly stavět v Německu před druhou světovou válkou. V roce 1935 mělo Německo 119 km a v roce 1938 už přes 3000 km. Československo zahájilo výstavbu dálnice v květnu 1939 jako druhá země světa. Nejprve válka a potom komunistický režim výstavbu přerušil. Po druhé světové válce se dálniční síť rychle rozvíjela v západní části Evropy a zejména v USA. V Československu byla první ucelená dálnice dokončena v roce 1980 a to mezi mezi Prahou a Brnem.

vlak Shinkansen Serie 0

první rychlovlaky - Shinkansen Serie 0

Autostrády představují velmi kvalitní a rychlou silniční infrastrukturu, vysokorychlostní tratě jsou v podstatě dálnice pro vlaky. První rychlotratě se začaly stavět v Japonsku před více než 50 lety. O určitém systému vysokorychlostních tratí (VRT) se uvažovalo již před 2. světovou válkou a tehdy vznikl pojem Shinkansen (šinkanzen), v překladu "nová hlavní trasa". 1.října 1964, jako první na světě, byla otevřena 515 km dlouhá vysokorychlostní trať mezi Tokiem a Ósakou. První evropskou vysokorychlostní tratí se stala italská "Direttissima", mezi Římem a Florencií, jejíž první úseky byly postavené již v roce 1977 pro rychlost 250 km/h. Celá trať byla dokončena až v 80. letech. Velkým evropským stavitelem rychlotratí se stala Francie. Po 5 letech výstavby, dne 27. září 1981, francouzský prezident François Mitterrand slavnostně otevírá první vysokorychlostní úsek LGV Sud-Est v délce 274 km s maximální rychlostí 260 km/h. Celá trasa z Paříže do Lyonu v délce 451 km byla dokončena v roce 1983. Ke zprovoznění nových vysokorychlostních tratí v Japonsku a Francii se od roku 1992 přidalo Španělsko, koncem 80. let také Německo. Nejvíce nových km VRT nyní buduje a uvádí do provozu Čína, ta má nyní nejdelší síť VRT na světě. První krátkou rychlotrať typu maglev přitom otevřela až v roce 2004.

Jak jsou na tom různé státy s vysokorychlostními tratěmi v porovnání s dálnicemi? Mezinárodní železniční unie (UIC) eviduje délku VRT (úseky jak v provozu, tak ve výstavbě) pro rychlost 250 km/h a vyšší. Dle této statistiky k 1.4.2013 je nejdelší síť VRT v provozu v Číně (9 356 km), Japonsku (2 664 km), Španělsku (2 276 km) a ve Francii (2 036 km). Kolik bude v dohledné době zprovozněno nových úseků lze vyčíst z délky rozestavěných úseků, kde opět vede Čína (9356 km) a poté Španělsko (1547 km). Při přepočtu součtu délky úseků VRT v provozu a ve výstavbě na milión obyvatel zjistíme, že nejhustší síť VRT má Španělsko (80,8 km/ mil. obyvatel), Francie (42,6 km/ mil. obyvatel) a Japonsko (27 km/ mil. obyvatel). Čína se svou nejdelší sítí na světě je při přepočtu na obyvatele až daleko za těmito lídry a větší hustotu rychlotratí mají i země jako je Belgie, Německo nebo Itálie. Detailní informace v tabulce.

délka vysokorychlostnich tratí 2013

VRT pro rychlost 250 km/h a více k 1.4.2013 dle UIC

Při srovnání celkové délky dálnic a rychlostních silnic má nejdelší síť na světě opět Čína, ovšem při přepočtu na obyvatele je to překvapivě Portugalsko a Španělsko. Zde však může být statistika trochu zavádějící, protože každá země má jiné parametry pro definici dálnice nebo rychlostní silnice.

A jak je na tom Česká republika? Jak je všeobecně známo v ČR není v provozu ani ve výstavbě žádná VRT pro rychlost alespoň 250 km/h. Nejvyšší rychlost v některých úsecích železničních tratí je u nás 160 km/h. Co se týče délky sítě dálničních a rychlostních komunikací, tak tam v Evropě dosahujeme nadprůměrných 114,5 km/ milión obyvatel. Pokud bychom sečetli veškerou délku VRT v provozu a ve výstavbě v Evropě a vydělili počtem obyvatel Evropy (součet jen za sledované země), dojdeme k průměru 17,7 km/ milión obyvatel. A po přepočtu z tohoto průměru Evropy by mělo být v ČR 186 km VRT v provozu nebo výstavbě. Tato délka zhruba odpovídá naší první plánované VRT Praha - Brno (205 km). Ve výstavbě je však zatím 0 km.

ZDROJ: http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
NISSAN
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist