Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Peníze na zateplování dostane víc lidí

29.05.2009  |  126× přečteno      vytisknout článek

Peníze na zateplování dostane víc lidí

Miliardy v příspěvcích pro české domácnosti se přibližují. Ekologická auta dostanou výhodu ve šrotovném.

Dvě nejznámější české zbraně proti finanční krizi - šrotovné a dotace na zateplování, doznávají změn. Na peníze z programu na zateplování si budou moci sáhnout i lidé, kteří vyměnili okna u svého domu například už před několika lety. A novou výhodou šrotovného je, že stát zvýhodní nákup ekologických aut. Obě informace zazněly na středečním Fóru Hospodářských novin.

Šéf Státního fondu životního prostředí Petr Štěpánek pro HN prozradil první novinky, které otevřou zateplovací program desítkám tisíc lidí navíc.

Dotace po novu

Komise, která nová pravidla připravuje, vážně uvažuje například o tom, že lidé, kteří zateplili část svého domu v minulosti, budou moci nyní pokračovat s podporou zelených dotací. "Ten limit může být dva roky, může být také neomezený," prozradil Petr Štěpánek.

Je také velmi pravděpodobné, že ne na každou část zateplení se budou vztahovat přísná pravidla. "Pokud někdo u celkového zateplení dá například tenčí izolaci na fasádu a masivněji zateplí třeba střechu nebo sklep, nebude to vadit. Budeme všechny hodnoty sčítat a bude nás zajímat až konečná spotřeba energie, kterou domácnost vydá," řekl šéf fondu.

Hodnoty se ale snižovat nebudou, jsou předem dané ve smlouvě, kterou Česko podepsalo s Japonskem, od nějž čerpá peníze za prodej emisních povolenek.

Celkem podle exministra životního prostředí Martina Bursíka využije program na 250 tisíc lidí. V příštích čtyřech letech pro ně bude přichystáno pětadvacet miliard korun, letos je to deset miliard.

Dosáhnout na dotace ale není nic levného. Celkové zateplení průměrného domu přijde na půl milionu korun, ze svého musí dát lidé polovinu, tedy 250 tisíc.

Navíc zateplení musí být poctivé, kromě oken, dveří a fasády se musí zájemci o dotace připravit na zaizolování střechy či sklepa. A pracovat na domě mohou jen firmy, které se přihlásily do seznamu ministerstva životního prostředí. Dosud jich je zhruba sedmnáct stovek z celé země.

Ekošrotovné

Novinky ve šrotovném se týkají zejména ekologických vozů. Zatímco limit na nákup klasického auta je půl milionu korun, ekologické auto si lidé mohou koupit i za sedm set tisíc a o prémii na šrotovné nepřijdou.

Za své staré auto pak nedostanou 30 tisíc jako ostatní, ale 60 tisíc korun. Výhody se budou týkat například elektromobilů, automobilů s pohonem na stlačený plyn nebo s hybridním pohonem.

Změny v původním zákonu prosadil ve sněmovně šéf Strany zelených Martin Bursík. "V tom návrhu byla řada chyb. Peníze měly plynout například z prostředků Fondu životního prostředí, což by ale znamenalo jeho likvidaci," řekl Bursík.

Fond má sice na účtu necelých pět miliard korun, musí je ale použít jako klíč k čerpání evropských dotací. Bez nich nemohly do Česka plynout peníze na ekologické projekty.

Co se týče dopadů na ekonomiku, bude podle většiny účastníků Fóra HN silnějším lékem na krizi zateplovací program. Má přinést či udržet až třicet tisíc pracovních míst, navíc dá zakázky malým a středním regionálním firmám.

Podle Radka Špicara, ředitele oddělení vnějších vztahů Škody Auto, bude mít ale i tuzemské šrotovné svůj dopad na ekonomiku, i když Škodovku nyní živí německé šrotovné. "V Česku se montují i díly do japonských či korejských aut a oživení trhu s auty pomůže i těmto firmám, které u nás zaměstnávají tisíce lidí," podotkl Špicar.

Česko patří společně se Slovenskem na evropský chvost ve stáří aut. Průměr tvoří čtrnáct let, což je dvakrát více než ve starých zemích Evropské unie.Podle ekonoma Miroslava Zámečníka pomůže ale české šrotovné spíše cizím automobilkám. Vycházel z prvních údajů na Slovensku.

Za peníze ze šrotovného se tam nejvíce prodává Renault Thalia, na druhém místě je Dacia Logan. "Stejně jako si Němci kupují naše levné fabie, my budeme kupovat také levná auta. Šrotovné je jen dobrý marketingový politický slogan, nic víc," řekl Zámečník.

Šrotovné vítají ale prodejci ojetin, kteří již v několika případech stát předběhli a přišli s vlastní verzí pro vozy z druhé ruky.

Podle ředitele komunikace AAA Auto Vladana Crhy opatření pomůže nastartovat celý tuzemský automobilový trh. Proti jsou podle průzkumu hospodářské komory například zástupci malých a středních firem, kteří šrotovné vnímají jako podporu velkých společností, zatímco drtivá většina podniků na něm bude tratit.

Podle manažera tuzemské pobočky PricewaterhouseCoopers Ladislava Juzy jde o opatření, které zvýhodní jen určité výrobce, prodejce a spotřebitele.

"Protože trh nových automobilů v ČR není příliš velký, zavedení šrotovného u nás patrně nebude významným přínosem pro nastartování ekonomiky jako celku, byť prodej konkrétních automobilů to určitě podpoří.

Rozhodně dojde ke zvýšení obratu prodejců a návazně i výrobců automobilů, komponentů i náhradních dílů, což povede k vyššímu výběru přímých i nepřímých daní," dodal Juza.

Státní příspěvek má být podle záměru ministerstva průmyslu a obchodu určen hlavně na nákup malých ekologických aut, která splňují emisní limit euro 4 a v technickém průkazu mají uvedeny průměrné emise CO2 do 160?g na jeden kilometr.

Do těchto limitů se vejde například Škoda Fabia 1,2.

Anketa

O zateplování

Eva Tylová
ředitelka České inspekce životního prostředí
Jak vyřešíte v automobilovém průmyslu situaci, kdy se zavede šrotovné, ale ostatní výrobci nebudou mít své produkty zvýhodněny?

Radek Špicar
ředitel vnějších vztahů Škoda Auto
To je častý argument proti šrotovnému. My se ale hájíme tím, že automobilový průmysl je naprosto specifický. Představuje totiž odvětví, na které je navázáno mnoho dalších, ať už hutnictví, sklářství či textilní průmysl.

Jan Tywoniak
Stavební fakulta ČVUT v Praze
Evropský parlament žádá, abychom do roku 2019 zavedli energeticky soběstačné či neutrální domy jako běžný standard. Co o tom soudíte?

Martin Bursík
exministr životního prostředí
My pořád ještě nemáme kvalitní značení energetické spotřeby nemovitostí, a to je mimo jiné cílem Evropského parlamentu. V době našeho předsednictví se ale s tímto požadavkem zatím příliš nepohnulo.

Eva Tylová
ředitelka České inspekce životního prostředí
Jak vyřešíte v automobilovém průmyslu situaci, kdy se zavede šrotovné, ale ostatní výrobci nebudou mít své produkty zvýhodněny?

Radek Špicar
ředitel vnějších vztahů Škoda Auto
To je častý argument proti šrotovnému. My se ale hájíme tím, že automobilový průmysl je naprosto specifický. Představuje totiž odvětví, na které je navázáno mnoho dalších, ať už hutnictví, sklářství či textilní průmysl.
i o šrotovném


AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Ekologický oskarRENARDS dotační, s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist