Čtvrtek, 28. března 2024

Reakce MŽP na výsledky kontroly NKÚ k odpadovým projektům financovaným z OPŽP

Reakce MŽP na výsledky kontroly NKÚ k odpadovým projektům financovaným z OPŽP

MŽP se neztotožňuje se závěry NKÚ, kdy podle tvrzení NKÚ nemá vyčíslené přínosy vynaložených prostředků na odpadové projekty z OPŽP 2007-2013. MŽP NKÚ doložilo jednoznačné, vyčíslitelné a měřitelné přínosy ke zlepšení stavu odpadového hospodářství v ČR z těchto projektů. Díky podpořeným projektům z OPŽP 2007-2013 došlo k navýšení:

? množství materiálově využitých odpadů ... 344 tis. tun/rok
? množství tříděných odpadů ... 141 tis. t/rok
? kapacita kompostáren ... 448 tis. t/rok
? množství energeticky využitých odpadů ... 648 t/rok
? množství upravených odpadů ... 251 tis. t/rok
? kapacity svozu separace odpadů ... 668 tis. t/rok
? plochy sběrných dvorů ... 282 tis m2
? kapacity sběrných dvorů ... 81 tis. t/rok
? plochy rekultivovaných skládek ... 131 tis. m2

Podpořené projekty zcela prokazatelně přispěly k celkovým výsledným hodnotám v oblasti nakládání s odpady v ČR jako např. ke snížení skládkování nebo k vyšší recyklaci. To jasně dokládají data za odpadové hospodářství zejména v oblasti nakládání s komunálním odpadem, kdy klesalo množství odpadů odstraněných na skládkách z 64 % v roce 2009 na 47 % ve 2015 a naopak narůstal sběr, materiálové a energetické využití a recyklace komunálních odpadů od roku 2009 až do roku 2015, konkrétně z 29 % v roce 2009 na 47 % v roce 2015. K pozitivním změnám, ke kterým došlo právě díky OPŽP, jednoznačně přispělo rozšíření a zahuštění sběrné sítě spolu s rozšířením kapacit na materiálové i energetické využití odpadů, jak je uvedeno výše.

Oblast plnění cílů recyklace biologicky rozložitelných odpadů je navíc navázána nejenom na množství dostupných kapacit, ale také na závaznou legislativu. A právě tu se současnému vedení MŽP podařilo od roku 2015 změnit tak, že je aktuálně zavedeno povinné plošné třídění bioodpadu ve městech a obcích, které má mj. přispět k plnění cíle v odklonu biologicky rozložitelných odpadů ze skládek.

Zároveň MŽP změnilo a rozšířilo kritéria hodnocení odpadových projektů v rámci programového období OPŽP 2014-2020. Nastavená kritéria byla zároveň bez problémů schválena Evropskou komisí. Oba programy OPŽP 2007-2013 i nový operační program OPŽP 2014-2020 byly provázány s plány odpadového hospodářství na národní i krajské úrovni. Nastavené cíle a indikátory korespondovaly a korespondují s evropskou odpadovou legislativou a i sama Evropská komise při hodnocení nastavení nového Plánu odpadového hospodářství v ČR pro roky 2015 až 2024 konstatovala adekvátnost nastavení v ČR.

Kontrolní závěr, respektive tisková zpráva NKÚ také bez bližšího vysvětlení či zdůvodnění, které je NKÚ známé, konstatuje zpoždění čerpání evropských peněz z OPŽP 2014-2020.

Stávající vedení MŽP a SFŽP ČR přebíralo v roce 2014 kromě nehotového a neschváleného programu OPŽP 2014-2020 i končící program OPŽP 2007-2013, a to ve stavu hrozící mimořádné ztráty evropských prostředků ve výši 18 mld. Kč. Krizovým řízením zachránilo stávající vedení MŽP všechny prostředky EU ohrožené ztrátou. Jen v oblasti odpadů se podařily v letech 2014 - 2015 realizovat 3 tzv. rychloobrátkové výzvy a díky tomu jsme podpořili dalších téměř 2,5 tisíce projektů v oblasti lepšího nakládání s odpady. Tyto projekty se realizovaly zejména v roce 2015 a i na začátku roku 2016, a je tedy přirozené, že realizace a hlavně financování dalších projektů z výzev již z nového OPŽP nabíhá pozvolněji, mj. dle kapacit trhu a doplňování projektové připravenosti. A bylo to právě také současné vedení MŽP a SFŽP, které dopracovalo nehotový OPŽP 2014-2020 a předložilo Evropské komisi. A kterému Evropská komise v dubnu roku 2015 program OPŽP 2014-2020 schválila, mj. jako druhý program v ČR.

Zároveň je nutné dodat, že OPŽP 2014-2020 patří mezi nejlépe hodnocené programy, co se týká čerpání, vyhlašování výzev, závazkování prostředků ad. V OPŽP 2014 - 20 bylo dosud v oblasti odpadů vyhlášeno 9 výzev s alokací 5,4 mld. Kč a jedna další s alokací 800 mil. Kč je plánována pro letošní rok, dvě výzvy jsou otevřené kontinuálně. Další dvě výzvy jsou plánované na rok příští. Program je důsledně realizován v souladu s dlouhodobým harmonogramem tak, aby si investoři / žadatelé mohli naplánovat své investice dle svých kapacit. V proběhlých výzvách v oblasti odpadů je aktuálně registrováno 1696 žádostí s požadovanou podporou EU více než 5,3 mld. Kč. Schváleno bylo doposud 432 žádostí s podporou 1,5 mld. Kč, a tyto projekty postupně vstupují do realizační fáze a průběžného financování. Celkem 151 odpadových projektů s podporou 437 mil. Kč z evropských prostředků má vydané Rozhodnutí o poskytnutí dotace, a proplaceno je 222 mil. Kč.

Samotný program má pak celkově zazávazkovánu téměř třetinu finančních prostředků v objemu více než 20 mld. Kč, na účty příjemcům již byly proplaceny více než 3 mld. Kč.

V žádném případě programu OPŽP 2014-2020 nehrozí ztráta finančních prostředků, jako tomu bylo v roce 2013 v OPŽP 2007-2013, kdy ČR přišla nenávratně o více než 7 mld. Kč.

Zdroj:MŽP
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů