Ministr Brabec jednal se zástupci obcí v Moravskoslezském kraji o EIA
Ministr životního prostředí Richard Brabec tento týden navštívil Moravskoslezský kraj. V Ostravě se setkal se zástupci obcí, jichž se dotýkají aktuální vyjednávání s Evropskou komisí o zastaralých stanoviscích EIA (posouzení vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví). Ministr Brabec se setkal také s primátorem statutárního města Ostrava Tomášem Macurou k tématům ochrana ovzduší a kotlíkové dotace. Se starostkou města Třince pak prodiskutoval aktuálně připravovaný program MŽP na hospodaření s dešťovou vodou v domácnostech a postup při realizaci konceptu města Smart city, ke kterému se Třinec přidal letos v dubnu. Dopoledne také slavnostně pokřtil ekologizaci provozu ve společnosti Arcelor Mittal.
Stanoviska EIA k projektům vydané podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí z roku 1992 dnes zneplatňuje jak postoj Evropské komise, tak judikáty českých soudů. Stanoviska byla vydána před více než 15 lety a předcházejí územnímu a stavebnímu povolení. Česká republika je bohužel spolu se Slovenskem jediným státem v evropské osmadvacítce, kde výstavba dopravních projektů trvá více než 15 let. Za tu dobu záměry nedospěly do fáze vydaného stavebního povolení a je tak pravděpodobné, že se jak projekty, tak území, ve kterých mají být zrealizovány, výrazně změnily. Evropská komise proto u všech těchto projektů konzistentně požaduje zopakování procesu EIA, které zohlední tyto změny i dopady, které mohou mít projekty na současný stav životního prostředí v České republice.
Současné vládě se v dubnu roku 2015 podařilo přijmout komplexní novelu zákona EIA, která zhojila výtky Komise, a podařilo se jí také vyjednat výjimku z opakování procesu EIA u projektů posuzovaných podle novějšího zákona EIA z roku 2001. Projekty posuzované před vstupem do Evropské unie podle zákona 1992 zatím zůstaly nedořešeny a vláda o nich velmi aktivně vyjednává v Evropské komisi. Na vládním seznamu prioritních staveb pro konkurenceschopnost České republiky je 10 silničních staveb a jedna železniční, pro které vláda vyjednává výjimku z opakování procesu EIA.
,,Aktuálně však na nejvyšší politické úrovni české vlády jednáme s Evropskou komisí o možné změně legislativy, která by umožnila doplnění stanovisek, bez toho, aby se musel celý proces opakovat. Nedošlo by tak k možnému zdržení vybraných staveb klíčových nejenom pro celou Českou republiku, ale především pro občany v dotčených obcích. Mezi tyto záměry v Moravskoslezském kraji patří výstavba R48 Frýdek Místek - obchvat a I/11 Ostrava, prodloužená Rudná," uvedl na dnešním setkání ministr Brabec.
Změna legislativy také zahrnuje implementaci dalších novinek v evropské legislativě do českého zákona. Ministr životního prostředí dnes starosty ujistil, že se spolu se svými vládními kolegy snaží v Komisi vyjednat co nejsnazší cestu pro budoucí realizaci těchto staveb poté, co předchozí české vlády problém ignorovaly, evropskou směrnici implementovaly do české legislativy salámovou metodou, a vládě, která nastoupila v roce 2014, tak zanechaly časovanou bombu těsně před výbuchem. Historie a popis celé problematiky viz příloha a zde: www.mzp.cz.
Ostatní silniční a železniční projekty nejsou v takovém stavu připravenosti, aby v letošním či příštím roce začala jejich výstavba. U těchto ostatních projektů tak bude probíhat nový proces EIA souběžně s dalšími úkony vedoucími k získání stavebního povolení, jakými jsou např. výkupy pozemků, archeologické průzkumy atd. MŽP bude vydávat stanoviska EIA u těchto projektů ve lhůtě 6 měsíců od předložení nové dokumentace. Zdržení v důsledku opakování procesu EIA proto u těchto projektů nehrozí. V Moravskoslezském kraji se to týká záměrů I/11 Opava, severní obchvat - východní část, R48 MÚK Bělotín - Rybí, I/67 Karviná - obchvat a I/35 Lešná - Palačov.
Ministr Brabec v Ostravě jednal také s primátorem města Tomášem Macurou o aktuálních tématech města Ostrava. Patří sem např. nově vydané Programy zlepšování kvality ovzduší pro Moravskoslezský kraj, jejichž cílem je zlepšení kvality ovzduší v regionu, dále kotlíkové dotace a jejich další vlna, která se připravuje na příští rok, nebo čistá doprava. Ministerstvo životního prostředí totiž aktuálně připravuje pro města, obce a kraje nový dotační program na podporu rozvoje elektromobility a CNG dopravy.
Primátor Ostravy Tomáš Macura u tématu kotlíkových dotací zmínil nejen možnost bezúročných půjček a garanci, která by zajistila jejich návratnost do městského rozpočtu, ale také Magistrát města Ostravy jako další místo, kde by bylo možné administrovat žádosti zájemců o kotlíkové dotace a zkrátit tak fronty, které provázely první vlnu programu. Prioritou při zlepšování životního prostředí v Ostravě zůstává podle primátora T. Macury další ekologizace městské hromadné dopravy i pořízení dopravních prostředků na CNG nebo elektropohon, které bude využívat magistrát i městské organizace a společnosti.
Vládní seznam prioritních staveb pro konkurenceschopnost ČR:
? D3 Obchvat Českých Budějovic
? D3 0310/I Úsilné - Hodějovice
? D3 0310/II Hodějovice - Třebonín
? D6 - obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
? D6 Lubenec obchvat
? D6 Řevničov, obchvat
? D6 Nové Strašecí - Řevničov
? D48 Frýdek Místek - obchvat
? D35 - Opatovice - Ostrov
? D35 Opatovice nad Labem - Časy
? D35 Časy - Ostrov
? D49 Hulín - Fryšták
? D55 Otrokovice obchvat JV
? D11 Hradec Králové - Smiřice
? I/11 Ostrava, prodloužená Rudná
? D1 Říkovice - Přerov
? D0 SOKP 511 D1 - Běchovice
? Modernizace železniční trati Sudoměřice - Votice