Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nenechme za sebe rozhodovat jiné

15.07.2002  |  132× přečteno      vytisknout článek

Nenechme za sebe rozhodovat jiné 11. června jsem se zúčastnila veřejného projednání posudku vlivu na životní prostředí plánovaného překladiště firmy Maersk v Lysé nad Labem. Nechci se pokoušet o jakýsi \"zápis\" ze schůze, spíše bych se s vámi chtěla podělit o několik momentů, které mě při diskuzi zaujaly. Jako první bych se chtěla zmínit o vystoupeních mluvčí Maersku Jany Polanské. Zdálo se, že se na ně paní mluvčí buď řádně nepřipravila, nebo jí na nich jednoduše nezáleželo. Na řadu otázek nedokázala řádně odpovědět, spíše se zdálo, ze stále opakuje předem připravené fráze. Ve druhé polovině projednávání, které se značně protáhlo, už začínala dokonce zívat. Od zástupce firmy, která chce svým projektem velkou měrou ovlivnit život v našem městě, bych čekala jednání na vyšší úrovni. Jestli se bude dánská firma chovat tak, jako její mluvčí, tak nás skutečně nic dobrého nečeká. Zaujalo mě také vystoupení zpracovatele dokumentace EIA Stanislava Lence. Jeho vystoupení ve mně budilo dojem, že jde o pokračování prezentace firmy Maersk. Mnohá zhodnocení problémů končila větou \"To by mohl být problém, ale...\". Nakonec jsme se dozvěděli, že díky náspu obchvatu bude hluk v Lysé dokonce menší, než před vybudováním překladiště, že studené dieselové motory produkují snad dokonce záporné emise a nakonec by nezasvěcený musel nabýt dojmu, že terminál naše životní prostředí dokonce vylepší. Na jeho vystoupení navazovala vystoupení zpracovatele posudku Karla Horníčka, která se nesla v podobném duchu. Zajímalo by mě, nakolik jsou posudky těchto pánů nezávislé a neovlivnitelné. Zpočátku poklidný průběh projednávání přerušil odborník, který vypracoval hlukovou studii pro sdružení Lysin. Ten pány Lence a Horníčka upozornil na chyby ve výpočtech, které byly prý sice v řádu desetin procent, ale rozhodně zpochybnily důvěryhodnost posudku. Pokud jsou takové \"chybičky\" nebo \"překlepy\" i v dalších částech, tak to ukazuje nejen na lajdáckost při zpracovávání, ale snižuje to i vypovídací schopnost posudku. Zajímavé vystoupení měl i člen jedné z ekologických iniciativ, který upozornil nejen na problémy spojené s ovlivněním klimatu okolí, které způsobí plocha překladiště, ale například i na enormní zátěž pro životní prostředí při budování této stavby. Velmi zajímavá byla otázka, jak bude firma Maersk skladovat pohonné hmoty. Na to odpověděl zaměstnanec firmy Maersk, který se projednávání také zúčastnil. Prý to budou dva kanystry nafty, kdyby došlo nějakému nákladnímu automobilu palivo. Když byl ovšem dotázán, jak budou skladovány pohonné hmoty pro vysokozdvižné vozíky a dieselové!!! motory jeřábů, už nedokázal odpovědět a paní Polanská mu raději vzala mikrofon z ruky, zřejmě aby neřekl další nepředloženost. Po chvilce mlčení vystoupil zástupce firmy, která Maersku zpracovala projekt terminálu, a začal způsob uskladnění paliva vysvětlovat. Ovšem, protože nebyla v prezentaci projektu překladiště o nádrži na pohonné hmoty ani zmínka, působilo toto vysvětlení poněkud nevěrohodně. Obchvat města byl také jednou ze záležitostí, o které se hojně debatovalo. Mnohé bude jistě zajímat, že podle dopravní studie obchvat odvede jen 25 procent vozidel, projíždějících městem. Čili po vybudování obchvatu a překladiště bude nadále jezdit centrem města nejen 75 procet stávajícího objemu vozidel, ale i další vozidla, která budou směřovat k překladišti ze silnic, na které nebude obchvat napojen. Tento fakt svědčí proti argumentům radnice, která stavbu terminálu prosazuje přes odpor mnohých občanů a obhajuje ji uspíšením stavby obchvatu. Z výše uvedených informací vyplývá, že se našemu městu z hlediska zatížení dopravou nijak neulehčí, časem možná naopak. Toto je ovšem jen zlomek informací, které získali účastníci posouzení. Mnoho zúčastněných vzneslo různé dotazy a debata byla chvílemi vrzušená. Trošku mě překvapila malá účast občanů. Možná bychom se měli poučit z přístupu občanů sousedních Milovic, kteří se aktivně účastní projednávání stavby polygonu firmy Škoda, ačkoliv není plánován v bezprostřední blízkosti jejich obydlí jako v našem případě terminál. Ráda bych na závěr připomněla názor prezidenta Václava Havla, který při tiskové konferenci při příležitosti návštěvy Milovic zpochybnil současný trend zabírání částí krajiny pro průmyslové využití bez ohledu na příští generace a kritizoval výstavbu průmyslových zón na zelené louce namísto využití starých průmyslových areálů. Jana Knížková Lysá nad Labem Zdroj: Nymburský deník


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist