Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Protesty ekologů zpožďují dokončení D8

17.07.2002  |  136× přečteno      vytisknout článek

Dálnice D8 (Praha-Ústí nad Labem-hranice s Německem) nebude moci být dokončena v roce 2005, jak stanoví dohoda s Německem. Důvodem je stále se protahující spor o průchod D8 chráněnou krajinnou oblastí České středohoří (CHKO).

Podle česko-německé mezivládní dohody se má dálnice D8 na hraničním přechodu Krásný Les propojit v roce 2005 mostem s německou dálnicí A17, budovanou od Drážďan. Tento termín bylo možné dodržet, kdyby se stavbaři nejpozději do konce letošního prvního pololetí dočkali stavebního povolení. To se ovšem nestalo. \"V Českém středohoří se letos stavět nezačne. Územní rozhodnutí bylo sice v březnu vydáno, ale ekologové je napadli a odvolali se. Není tak pravomocné a stavební řízení nelze zahájit,\" řekl Právu exministr dopravy a spojů Jaromír Schling. Obstrukce při přípravě stavby jsou podle Schlinga těžko překonatelné. Už dříve proto nevyloučil, že pro dokončení dálnice D8 bude nutné přijmout podobné mimořádné opatření, jako byl loni zákon, jenž prohlásil dálniční obchvat Plzně za stavbu ve veřejném zájmu. Novému ministru dopravy a spojů Milanu Šimonovskému zřejmě opravdu nezbude než se obrátit na parlament. Okresní úřad v Litoměřicích totiž dosud nerozhodl o oprávněnosti odvolání šesti subjektů proti průchodu dálnice CHKO. \"Dokumenty jsme okresnímu úřadu předali koncem června,\" sdělil ČTK vedoucí stavebního úřadu v Lovosicích Petr Soldon. Okresní úřad by měl rozhodnout do šedesáti dnů. \"Mám ale podezření, že si lhůtu nechá prodloužit,\" uvedl Soldon. Nejdříve v roce 2006 Dálnice D8 bude měřit 92 kilometrů. Loni v červnu byl na ní zprůjezdněn šestnáctikilometrový úsek z Nové Vsi do Doksan. Motoristé se tak již po D8 plynule dostanou z Prahy až do Lovosic, což je 48,3 kilometru. Navíc je ve výstavbě 23 km dlouhý úsek z Trmic ke státní hranici s Německem. Gordickým uzlem ovšem zůstává 16,4 km dlouhá trasa v CHKO mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) pro ni loni udělilo výjimku ze zákona. Následovaly však zmíněné protesty ekologů. Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) vše závisí na vydání územního rozhodnutí. Teprve pak bude moci dokončit výkup pozemků a požádat o stavební povolení. Poté budou potřeba ještě tři měsíce na výběrové řízení, z něhož vzejde firma, která úsek v CHKO vybuduje. Už dnes je tedy jasné, že dokončit D8 lze nejdříve v roce 2006. MŽP udělení výjimky ze zákona podmínilo splněním třiceti podmínek, podle nichž už ŘSD projekt upravilo. Dostavbu úseku Lovosice-Řehlovice to ovšem prodraží nejméně o 320 miliónů korun. Náklady na průchod CHKO tak přesáhnou pět miliard. Podle usnesení vlády bude po dokončení D8 část kamiónové dopravy převedena z této dálnice na jiné komunikace a železnici. Mělo by to snížit počet nákladních aut, která budou po D8 ročně projíždět, z odhadovaných 432 500 na polovinu. K použití jiných druhů dopravy by měly dopravce motivovat dotace a možná i zavedení mýtného. Na dokončení D8 bude ještě potřeba vynaložit zhruba osmnáct miliard korun, a to samotný Státní fond dopravní infrastruktury nezvládne. Parlament proto vyslovil souhlas s tím, aby si ŘSD vzalo úvěr od Evropské investiční banky. Do pro vozu letos ani kilometr Podle vládou schváleného dlouhodobého programu se má dálniční síť naší republiky do roku 2010 rozšířit z nynějších zhruba 500 na 1000 kilometrů. Letos však zřejmě nebude zprovozněn ani kilometr nových dálnic. Na otázku, zda na vině jsou spory s MŽP a ekology, odpověděl Schling: \"Není to jenom věc ministerstva životního prostředí. Chyby se staly i na straně stavebních úřadů.\" V ČR se nyní buduje pět nových dálnic. Navíc by ještě letos měly práce odstartovat i na úseku dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové. Na dálnici D1 je ve výstavbě úsek Vyškov - Mořice. Dále se staví obchvat Plzně a na dálnici D8 úsek mezi Ústím nad Labem a státní hranicí. Začalo se rovněž s budováním dálnice D3 (Praha-České Budějovice), ovšem jen v okolí Tábora. MDS by chtělo celou D3 zadat soukromému investorovi, což zatím možné není, protože se nerozhodlo o průchodu dálnice Posázavím. \"Jestli mne něco mrzí, tak je to stav na dálničním obchvatu Prahy, kde se v této chvíli nepracuje. Mimo jiné proto, že MŽP dlouho nevydalo stanovisko k jednotlivým variantám pokračování obchvatu od kladenské výpadovky přes Suchdol dál směrem na východ. Podobné problémy jsou i s jeho jihozápadní částí. To je velká chyba, na niž doplácejí obyvatelé Prahy. Hlavnímu městu hrozí osud Plzně, která se v důsledku obstrukcí kolem dálničního obchvatu dočkala takové dopravní zátěže, že je to pro obyvatele těžko snesitelné,\" prohlásil Schling. Zdroj: Právo


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist