Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Spory o dálnici jako z Kafky

04.03.2003  |  123× přečteno      vytisknout článek

Spory o dálnici jako z Kafky Nejnovější spory kolem dálnice D8, způsobené nedostatky ve stavebním řízení a požadavkem Dětí Země na prodloužení tunelů Českým středohořím, opět připomněly dlouholeté slabiny přípravy a realizace dopravních staveb. Od doby, kdy není možné rozhodovat škrtem pera mocného tajemníka strany, postrádáme mechanismus, který by umožnil rychle vypořádat protichůdné zájmy. I v tomto případě na nás tu a tam dýchla atmosféra románů Franze Kafky, kdy již připravená a mnohokrát prodiskutovaná stavba je blokována lobbistickými a úřednickými obstrukcemi a poraženou stranou je opět veřejný zájem. Průtahy v realizaci dopravních staveb bývá těžce postiženo obrovské množství lidí. Typický byl v minulosti příklad dálničního obchvatu Plzně, kde několikaletý svár přívrženců dvou tras nechal dusit ve výfukových plynech obyvatele dvousettisícového města. I dnešní spor je mnohdy podepírán ekologickými argumenty. Je však ekologické, když na základě neustálých průtahů má po další léta těžká nákladní doprava ohrožovat chodce obcí mezi Lovosicemi a Cínovcem, zamořovat nejkrásnější partie Středohoří a občas ještě pobořit nějaký dům v Bořislavi či Žalanech? A to nemluvíme o efektech, které má dokončení dálnice přinést pro investice a zaměstnanost v Ústeckém kraji zmítaném ekonomickými potížemi. Ekologové už pochopili, že dlouhá objížďka přes Louny a Most bez podobného rozhodnutí na německé straně České středohoří nezachrání. Že je třeba, aby se nevedly zbytečné spory o délku tunelů a mosty nad vesnicemi a mediálně nafukované případy byly uzavřeny rozumnými kompromisy, které stavbu dálnice nezdrží. Diskuse provázející plány na stavby dopravní infrastruktury není samozřejmě možné potlačovat. Postoje nejrůznějších skupin od průmyslových lobbistů a vlastníků rozvojových pozemků až po ekology jsou založeny na nezpochybnitelných a velmi konkrétních zájmech, a proto nemohou nikdy ztratit legitimitu. Ani stanoviska typu \"dálnici ano, ale ne na mém zadním dvorku\" se nedají zakázat. Určitě je ale možné vypořádat často nesmiřitelné postoje efektivně. Proto musí dojít k legislativním změnám. Problém dálnice D8 by však neměl být řešen dalším speciálním zákonem, který jako v případě Plzně zvláštní výjimkou zkrátí lhůty pro správní řízení, ale systémově pro každý další případ veřejně prospěšných staveb. Musí jít o změny v celém komplexu zákonů, včetně zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Možná i o souhrnný zákon, který by upravil problematiku veřejně prospěšných staveb v celém jejím rozsahu. Není třeba vynalézat převratné novinky. Podobnou legislativu mají už dlouho v zemích EU a například Německo by v uplynulých desítiletích určitě nepostavilo hustou síť dálnic, vysokorychlostních železničních koridorů a vodních cest, kdyby všemu vévodila právní základna českého typu. Samostatnou otázkou je osud známé \"silnice na kolejích\" Lovosice - Drážďany. Udržet přepravu kamiónů na kolejích bude samozřejmě těžké s ohledem na to, že celou akci platí převážně saská vláda, která již oznámila záměr tento projekt s otevřením dálničního spojení D8 a A17 zrušit, a naopak na české straně se v nejbližších letech nevyhneme rozsáhlému škrtání veřejných výdajů. Protože se však jedná o položku ve výši několika desítek miliónů korun, stojí za to pokusit se hledat v rámci mezinárodní pracovní skupiny cesty k udržení této formy kamiónové dopravy, která nahrazuje ekologicky obtížný přejezd pohraničních hor. Autor je předsedou představenstva společnosti Viamont ZDROJ: HN


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist