Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Urban: Investice Hyundai je veřejným zájmem

11.10.2005  |  zdroj: Podniky a trhy  |  127× přečteno      vytisknout článek

Urban: Investice Hyundai je veřejným zájmem Pokud se stát, kraje a vlastníci půdy nedohodnou na ceně za pozemky pro chystanou investici korejské automobilky Hyundai v Česku, je vláda připravena použít metodu vyvlastnění. Včera to v pořadu TV Nova "Sedmička" připustil ministr průmyslu a obchodu Milan Urban, který investici označil za veřejný zájem. "Je veřejným zájmem, aby se regionální rozdíly ve výkonnosti hospodářství a zaměstnanosti vyrovnávaly," uvedl.
Podle svých slov ale Urban preferuje dohodu a věří, že k ní dojde. Případné vyvlastňování by bylo za tržní úhradu, zdůraznil.
To, že by k vyvlastňování mohlo dojít, připustil na konci září i premiér Jiří Paroubek. Ten řekl, že k rychlým výkupům pozemků bude asi nutno využít takzvaného zákona o vyvlastnění, který v srpnu uspěl v prvním čtení ve sněmovně. Vláda jím chce urychlit výstavbu projektů ve veřejném zájmu.

ODS proti vyvlastnění
Přestože je snahou vlády vyřešit situaci s pozemky co nejdříve, není příliš pravděpodobné, že by se druhé čtení zákona dostalo na program sněmovny již na zítra zahajované schůzi. "Návrh zatím nestihl posoudit hospodářský výbor, máme jen stanovisko výboru pro veřejnou správu," vysvětlil pro HN poslanec ČSSD Miloslav Kala. Pro listopadovou schůzi je ale s projednáváním tohoto zákona pevně počítáno, dodal.
Naopak stínový ministr průmyslu a obchodu Martin Říman z ODS v televizní debatě jakékoli vyvlastňování v souvislosti s automobilkou odmítl.
Podle Římana je severní Morava regionem, kam by investice mohla směřovat, regionem, který potřebuje impuls a ten by Hyundai přinesl. Investici by uvítal, ale ne za každou cenu. Pokud jde o pozemky, musí se podle něj dospět k dohodě.
Říman dále uvedl, že ODS by zrušila investiční pobídky pro některé vybrané skupiny a nahradila je pobídkami pro všechny v podobě jednoduššího daňového systému a zjednodušené byrokracie. Dosavadní smlouvy uzavřené s investory by byly dodrženy.
Na severní Moravě přicházejí pro Hyundai v úvahu tři průmyslové zóny - Nošovice, Dolní Lutyně a Mošnov. "Myslím, že do konce roku jedna z těch zón připravena bude," řekl ministr Urban s tím, že na tento účel je dostatek peněz. Největší šance na přilákání jihokorejské firmy přitom mají právě Nošovice. O továrnu ale projevily zájem i Zlínský a Ústecký kraj.

Rozdělené Nošovice
Samotné Nošovice, o kterých se v souvislosti se stavbou automobilky hovoří nejčastěji, se mezitím rozdělily do dvou táborů. Polovina obce by uvítala, kdyby továrna v příštím roce na území Nošovic vyrostla. Druhá je naopak tvrdě proti - obává se zásadních změn v životě obce.
"Nevím, proč by měla být průmyslová zóna na pozemcích, které jsou obdělávané a dávají lidem obživu. Navíc se mi zdá opravdu bláznivé, aby pod Beskydami stála na 200 hektarech průmyslová zóna," řekla Magdaléna Kachtíková. Její rodina odmítá svůj desetihektarový pozemek prodat.
Obavy má i místní zemědělské družstvo, které zaměstnává 120 lidí. Za své pozemky žádá odpovídající náhradu. "Lokality už vytipováváme. Družstevníci ale zatím naprosto přesně své pozemkové nároky nestanovili. O jejich konkrétních požadavcích bychom s nimi chtěli mluvit v příštím týdnu," řekl náměstek hejtmana Pavel Drobil.
Naopak, prodej pozemků podporují hlavně lidé, kteří své pozemky právě družstvu pronajímají. V jednom z regionů, který trpí největší nezaměstnaností, je lákavá i perspektiva zaměstnání.
Jako důležitou pro rozvoj regionu vidí případnou investici i nošovický pivovar Radegast. Podle mluvčího mateřského Plzeňského Prazdroje Alexeje Brechtina je ale zejména kvůli kvalitě vody, důležité pro pivovar, nutné důkladné posouzení vlivu továrny na životní prostředí.
Nová továrna automobilky Hyundai Motor má mít roční kapacitu asi 300 tisíc vozů. Korejci chtějí do její výstavby investovat v přepočtu 30 miliard korun. Po kolínské investici konsorcia TPCA by to byla největší investice v historii České republiky. Kromě České republiky zvažují také Polsko a Slovensko. Rozhodnout by se zřejmě mělo do konce roku. Výrobu by měla továrna zahájit v druhé polovině roku 2008.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist