Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Desítky obcí brojí proti dálnicím stavební uzávěrou

11.01.2007  |  zdroj: HN  |  123× přečteno      vytisknout článek

Desítky obcí brojí proti dálnicím stavební uzávěrou Malebná jihomoravská obec Perná, která leží kousek pod nádrží Nové Mlýny na kraji klidné lokality chráněné organizací UNESCO, žije především z turistického ruchu. Klid spojený s ochutnávkami vín, který tu vyhledává řada turistů, je však ohrožen - v blízkosti obce má nyní vést rychlostní silnice R52 spojující Brno s Břeclaví.
"Už dnes v její trase vede hlučná silnice první třídy. Když už se má ta silnice rozšiřovat, tak takovým způsobem, aby to nerušilo hlukem a vzhledem zdejší klidnou lokalitu," říká Ludvík Michlovský, starosta Perné, která se stavbě rychlostní silnice rozhodla zabránit vyhlášením stavební uzávěry. "Omezili jsme podmínky pro stavby silnice tak, že má vést v tubusu, tunelu nebo hlubokém zářezu," přibližuje starosta.

Když dálnici, tak v tunelu
Podobně jako v Perné se rozhodli stavební uzávěrou bránit stavbě dálnic a rychlostních silnic zhruba ve dvaceti obcích po celé zemi. V naprosté většině případů se k tomu obce odhodlaly poté, co s nimi kraje, které schvalují velké územní plány, o trasách silnic vůbec nediskutovaly.
Všechny obce se přitom opírají o výrok Ústavního soudu, který loni v létě schválil postup obce Pozlovice u Luhačovic, kde se vyhlášením stavební uzávěry bránili stavbě stožárů vysokého napětí. Původně tam měly stát třicetimetrové stožáry. Obec však ve stavební uzávěře jejich stavbu podmínila maximálně patnáctimetrovou výškou a v otevřené krajině mělo být vedení zakopáno do země. U soudu Pozlovice uspěly.
Tento způsob, tedy úprava trasy elektrického vedení nebo i silnic, použily kromě Pozlovic, Perné i další obce. Třeba proti rychlostní silnici R52 podobně protestují i v obci Bavory.
A úpravu v podobě omezení maximální výšky dálničních mostů nad údolími vyhlásilo i dalších sedm středočeských obcí - kvůli plánované dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic a dále na jih. "Tento způsob lze použít v případě, že silnice a dálnice jsou již zanesené v územním plánu celého kraje. Dokud v územním plánu nejsou, lze vyhlásit stavební uzávěru na silnice obecně," říká Michal Bernard z Ekologického právního servisu.
Tak to udělalo třeba devět obcí v Českém ráji, které se brání jedné z variant trasy budoucí rychlostní silnice R35 mezi Turnovem a Hradcem Králové. Třeba v Rovensku pod Troskami má silnice vést po dvou dlouhých a výrazných mostech a nejen opticky zasáhne do turisticky atraktivní lokality.
"V tomto případě bylo možné zakázat stavbu rychlostní silnice bez omezení, protože liberecký kraj ještě nemá schválený územní plán," říká Bernard.

Uzávěra jako prevence
Uzávěru na dálnice bez bližších omezení vyhlásili i v sedmi obcích na ústeckoorlicku. Pardubičtí krajští zastupitelé sice loni v prosinci schválili územní plán s jižní variantou trasy rychlostní silnice R35 z Hradce k Moravské Třebové, jenže v ten samý den už odhlasovali první výjimku z této trasy: za Vysokým Mýtem by silnice neměla vést v jižní, ale spíše severní trase.
"Dali jsme si dva roky na to, abychom našli kompromisní řešení," obhajuje tento krok pardubický krajský radní Ivo Toman, který je zastáncem severní trasy.
"Právě proto nevěříme tomu, že silnice povede v jižní variantě, jak byla schválená, a preventivně jsme proto na konci loňského roku schválili stavební uzávěru," říká Josef Škeřík, starosta Sloupnice, kterou ohrožuje severní trasa.

Kraj chce přechytračit obce
Všechny obce spěchaly s vyhlášením stavební uzávěry do konce loňského roku, kdy ještě platil starý stavební zákon. Podle nového totiž musí vyhlášení uzávěr schvalovat kraje a dá se čekat, že ty budou proti.
To, že vyhlašování uzávěr není krajům po libosti, dokládá i krok jihomoravského kraje. Ten nyní rozeslal obcím dopis, v němž tvrdí, že kvůli novému stavebnímu zákonu je třeba v obcích uzávěry zrušit. "Přitom je to absolutní právní nesmysl. Nový zákon neruší nic z toho, co bylo schváleno dříve, než začal platit," upozorňuje Bernard.
Kraj totiž nemůže obcím uzávěry zrušit, ale jen je dočasně pozastavit a počkat, než v případu rozhodne Ústavní soud. Pokud by rozhodl ve prospěch obcí, jako v případě Pozlovic, bude to podle Vladimíra Vorla z Ředitelství silnic a dálnic znamenat zpoždění v přípravách stavby těchto silnic. Zatím prý takové problémy nenastaly.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist