Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Korejci nakopli hlínu

04.05.2007  |  zdroj: EKONOM  |  126× přečteno      vytisknout článek

Korejci nakopli hlínu Hyundai zahájila stavbu nošovického závodu slavnostně, ve velkém stylu. Z Česka se stává automobilová velmoc, mohou však chybět lidé.

Obyvatelé Nošovic si pro jeden den oddychli. Kvůli slavnostnímu zahájení stavby automobilky utichl stavební ruch, který v současném nezvykle suchém počasí víří obrovské množství prachu.

Na místě, kde do loňského roku rostlo proslulé nošovické zelí, stojí vzorně vyrovnaná řada nákladních aut a stavebních strojů. Uprostřed budoucího parkoviště se tyčí obří stany. Jedna místnost pro tiskovou konferenci, druhá pro ceremoniál, třetí slouží k občerstvení. Přístupová cesta se leskne novým asfaltem, okolní rodinné domky však navždy zmizely. A s nimi také krásné zahrádky, vzrostlé stromy, remízky, ornice, ptáci a zvěř. Dříve klidná krajina pod Beskydami prochází dramatickou změnou.

Slunce se odráží od nablýskaných automobilů značky Hyundai. Na čestném místě stojí nový pětidveřový model i30, který se bude montovat právě tady. Zkušebně snad od příštího září, sériová výroba má naběhnout v březnu 2009. Pak přibudou ještě dva další vozy, pravděpodobně minivan a terénní auto. Od roku 2011 se bude v Nošovicích vyrábět 300 tisíc vozidel ročně.

NA SLOVENSKU otvíral předseda představenstva skupiny Hyundai Čong Mong-ku sesterský závod Kia u Žiliny, který již nějakou dobu běží. Ve slezských Nošovicích o den později se vší parádou zahájil stavbu, a to uprostřed obrovského staveniště, jehož stav na první pohled dokazuje, že práce již pokročily. Důvod zpoždění není hezký. Cestu musel korejský magnát odložit, protože doma čelí obvinění ze zpronevěry a úplatkářství. V únoru byl soudem první instance odsouzen na tři roky vězení. Proti rozsudku se odvolal. Očekává se, že konečný verdikt bude vzhledem k jeho zásluhám mnohem mírnější.

"Díky firmě Hyundai se Česko stane světově známým centrem výroby automobilů," prohlásil předseda Čong Mong-ku, jako by tu více než stoletá mladoboleslavská továrna nikdy nebyla. V Nošovicích se dočkal obrovského potlesku a projevů úcty. Nic nenaznačovalo, že společnost řídí muž, který má s korejským státem nějaké potíže. Doprovázel jej Kim Pjung-ču, vrchní politický poradce prezidenta, a dalších zhruba 150 významných korejských osobností.

DOZNĚLY HYMNY a novináři čekali na předsedu vlády Mirka Topolánka. Podle písemného programu, který zaslala firma Hyundai, se měl zúčastnit. Nedorazil, měl prý v Praze perný politický program, a také si před mistrovstvím světa zabruslil s hokejkou. To na Slovensku přišli hned dva premiéři, současný Robert Fico i minulý Mikuláš Dzurinda.

Mirka Topolánka zastoupil ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS), který občas budí dojem, že nemá rád průmysl. Na úvod poznamenal, že se shromáždilo víc slavnostních hostů, než bude mít závod zaměstnanců. Nebyla to však úplná pravda. Návštěvníků napočítali organizátoři přibližně šest set, pracovníků má být nakonec tři a půl tisíce. Pak však Říman ukázal vlídnou tvář. Popřál novému závodu hodně štěstí a mimo původně stanovený program povolal na pódium svého předchůdce Milana Urbana (ČSSD) s tím, že v tomto případě uznává jeho zásluhy.

OBYVATELÉ NOŠOVIC a sousedních Nižních Lhot získali od kraje kompenzaci za hluk a prach ve výši 100 tisíc korun na domácnost. Polovinu už mají, zbylých 50 tisíc dostanou po dokončení stavby. Také obě postižené obce přišly k nějakým penězům, což radnice ocenily, ale mnozí obyvatelé mají stejně dojem, že byli obětováni. Průmyslový areál rozřízl Nošovice na dvě půlky. Cesta ze vzdálenější části Nošovic třeba do školy se výrazně protáhla. Vede po silnici s hustým provozem a přes jinou vesnici. Také místní zemědělci si stěžují, že náhradní pozemky leží daleko. Lidé, kteří přišli v průmyslové zóně o domy, už do Nošovic nechtějí.

Policie nevypátrala, kdo vyhrožoval smrtí rodinám, které odmítaly prodat pozemky. Ve vesnici stojí velký pivovar Radegast, fungovalo v ní významné zemědělské družstvo a četné provozovny služeb, takže nezaměstnanost tu byla téměř neznámým pojmem. Mnozí se těžko smiřují s tím, že v místech, kde měli úrodná pole po předcích, už nikdy nic neporoste. Ekologičtí aktivisté tvrdí, že Hyundai při výstavbě ne vždy postupuje správně. Například prý používá velmi levný potrubní systém místo takového, který by stoprocentně zajistil, že odvod kapalin neovlivní půdu, podzemní a povrchové vody.

Možná bylo jedním z důvodů Topolánkovy neúčasti i to, že s podobnými fakty nechtěl být konfrontován. Místní představitele absence politických špiček v každém případě zaskočila. Tázali se, na co by už politici z Prahy chtěli přijet, když ne na zahájení historicky největší investice na zelené louce v ČR. Zastupitelstvo Moravskoslezského kraje se netají tím, že o příchod velkého investora velice usilovalo. Jak zdůraznil hejtman Evžen Tošenovský, panovala v tomto ohledu shoda napříč moravskoslezským politickým spektrem.

Nejde totiž jen o automobilku. Tisíce nových míst mají vzniknout u subdodavatelů a v doprovodných službách. Hyundai přitom tvrdí, že chce především místní lidi. Mluvčí českého závodu Petr Vaněk uvedl, že vzhledem k členství v Evropské unii nikdo nemůže zakázat Polákům a Slovákům, aby se tu zajímali o práci. Hyundai však nehodlá stavět ubytovny. V kraji je po útlumu hornictví a restrukturalizaci hutnictví tolik nezaměstnaných, že nová místa patrně zaplní hlavně občané ČR.

KONKURENČNÍ BOJ automobilek ale bude tvrdý. Hyundai zatím prodává v Evropě kolem 350 tisíc vozidel ročně, do několika let se chce dostat na 550 tisíc. Zeptáte-li se českých prodejců vozů této značky, koho by chtěli vytlačovat, dostanete lakonickou odpověď: Škodu. A k tomu snad ještě auta francouzských značek. "Již dnes je vidět, že továrna v Nošovicích pozitivně ovlivňuje vnímání značky u místních zákazníků," řekla Ekonomu Veronika Jakubcová, mluvčí importéra vozů značky Hyundai. "Očekáváme, že se značka bude na našem trhu domestikovat."

Sdružení automobilového průmyslu (SAP) přesto vznik nové továrny vítá, a to také s přihlédnutím k dodavatelskému průmyslu. Podle ředitele sekretariátu SAP Antonína Šípka by auta značky Hyundai konkurovala českým vozům Škoda i v případě, že by se vyráběla jinde. "Vzhledem k umístění nošovické automobilky lze předpokládat, že bude využívat především pracovníky z blízkého okolí a nedojde k přetahování zaměstnanců ze stávajících firem," uvedl Šípek.

Dodejme však, že kolínská TPCA má ze Slezska a severní Moravy asi 300 zaměstnanců, což znamená 8,5 procenta celkového stavu. "Pro tyto lidi je blízkost bydliště významnou motivací," přiznává mluvčí TPCA Matěj Matolín. "Převis nabídky pracovních míst je patrný již dnes," dodal. O odborníky asi taky bude boj.

AUTOR: PETR KORBEL

Kdo to přišel
Společnost Hyundai Motor byla založena v roce 1967. V roce 1968 uzavřela licenční smlouvu s Fordem na výrobu modelu Cortina. Od roku 1973 začala spolupracovat s italským designérem Giorgiem Giugiarem. V roce 1976 zahájila vývoz modelu Pony do Ekvádoru. O deset let později začala exportovat do USA. Přišla smršť nových modelů a otvírání dalších továren. Dnes má Hyundai tři závody v Koreji, po jednom v Indii (vyrábí u nás dobře známé malé vozy Atos a Getz), v Turecku, Číně a USA. V několika dalších zemích jsou provozy, které dokončují montáž rozložených vozů. Podle českého zastoupení loni firma Hyundai vyrobila více než 1,6 milionu vozů v Koreji a téměř 900 tisíc v ostatních závodech.

Asi 59 % akcií je v korejských rukou, 41 % v zahraničních. Předseda Čong Mong-ku osobně drží 5,9 %, firmy ze skupiny Hyundai mají dohromady přibližně 20 % akcií automobilky. V Evropě obsadil Hyundai loni podíl na trhu ve výši 1,9 procenta, v Koreji má 50 %, v Indii 18 %, v Číně 6,8 % a v USA 2,8 %. V roce 1998 získal Hyundai jinou korejskou automobilku Kia. Tím vznikla, pokud jde o počet prodaných vozů, šestá největší automobilová skupina na světě. Obě značky nyní úzce spolupracují. Nošovický závod bude například dodávat převodovky do žilinského a v Žilině se budou vyrábět motory pro oba.

AUTOR: KOR


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist