Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Financování dopravních staveb z fondů EU neproběhne podle seznamu Ministerstva dopravy

29.10.2007  |  124× přečteno      vytisknout článek

Financování dopravních staveb z fondů EU neproběhne podle seznamu Ministerstva dopravy

Podle Evropská komise nemůže Česká republika počítat s tím, že součástí Operačního programu Doprava /1 bude závazek na financování silnic a dálnic podle představ Ministerstva dopravy. Komise bude příspěvek pro každou stavbu schvalovat zvlášť. Čerpání z fondů EU tedy může být ohroženo, nebudou-li některé z nich vyhovovat jejím předpisům. Vyplývá to ze zápisu z jednání mezi zástupci Komise a české strany vedené náměstkem ministra dopravy Jiřím Hodačem z 20. září . 2007 /2.

„Komise shledala v návrhu operačního programu vážné nedostatky. Nelíbilo se jí, že požadavek na financování konkrétních staveb není dostatečně odůvodněn analýzou, která by prokázala, že se jedná o prioritní investice /3. Velké výhrady měla i k tomu, že u některých staveb ministerstvo nevzalo v úvahu levnější a ekologičtější varianty,“ komentoval postoj Komise právník Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Ministerstvo dopravy však výhrady Komise vzalo vážně jen částečně. „Do poslední verze operačního programu /4 například nezapracovalo požadavek Komise, aby Česká republika posoudila alternativní řešení severozápadního obchvatu Prahy a umístění železničního nádraží v Brně /5,“ upozornil předseda Dětí Země Miroslav Patrik na přetrvávající nedostatky programu.

Komise má tedy na stole ke schválení přepracovaný operační program, který ovšem nezohlednil všechny její výhrady. Aby bylo možné v příštím roce začít čerpat finanční prostředky, měl by být schválen do konce roku, což za této situace nemusí být jisté a tak nás může minout první vlna financování dopravních staveb.

Kontakty:

1) Mgr. Pavel Doucha, Ekologický právní servis, tel: 608 873 437, pavel.doucha@eps.cz

2) RNDr. Miroslav Patrik, Děti Země, tel: 603 574 289, dz.brno@ecn.cz

 

Poznámky:

1/ Operační program Doprava bude tvořit rámec pro financování řady silnic a dálnic v ČR do roku 2013. Jeho prostřednictvím má přitéct do dopravních projektů v ČR až 160 miliard korun.

2/ Citace ze záznamu z jednání mezi zástupci ČR a Komise ze dne 20. 9. 2007, které se uskutečnilo v souvislosti s projednáváním návrhu operačního programu (kráceno): „Evropská komise požádala, aby do úvodní části programového dokumentu byla zapracována klauzule, která vyjasní, že seznam projektů je indikativní povahy, tj. může být měněn a doplňován jak z hlediska jednotlivých projektů, tak celkových nákladů a variant dopravních tahů, přičemž schválením operačního programu nevzniká závazek EK financovat předmětný seznam projektů.“

3/ Uvedený záznam z jednání obsahuje kritické konstatování Komise, že (cit.): „... dle jejího stanoviska přetrvává problém, že není zřejmá střednědobá strategie, resp. hlavní i neinvestiční kroky.“ Nekoncepčnost byla Ministerstvu dopravy v nedávné době vytýkána i v souvislosti s Harmonogramem výstavby dopravní infrastruktury do roku 2013, který schvalovala vláda, a to zejména ze strany Ministerstva životního prostředí a nevládních organizací.

4/ Upravený Operační program Doprava byl EK poslán do 15. 10. 2007 (viz http://www.opd.cz/cz/Programove-dokumenty).

5/ Ze zápisu z jednání ze dne 20. 9. 2007 vyplývá, že Komise požaduje v operačním programu uvést závazek, že (cit.): „ČR zpracuje a posoudí v rámci přípravy investic alternativní řešení vedení dopravních tras u projektů R1 (pozn.: SZ část pražského okruhu), R52 (pozn.: tah Brno - Vídeň) a Europoint Brno (pozn.: přesun železničního nádraží v Brně).“  Tyto stavby jsou předmětem nejsilnější veřejné kritiky pro nedostatečné vyhodnocení jejich variant, zejména z dopravního, ekologického a finančního hlediska. V upraveném znění operačním programu z 15. 10. 2007 je však zapracován pouze požadavek Komise týkající se silnice R52. Posouzení variant SZ obchvatu Prahy a přesunu železničního nádraží v Brně v kap. 2.2.5.1. (Uplatnění principu partnerství) zohledněno není.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist