Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Vláda projedná tvrdší vyvlastňování

14.11.2007  |  zdroj: HN  |  127× přečteno      vytisknout článek

Vláda projedná tvrdší vyvlastňování Jak zrychlit přípravu a stavbu dálnic? Skupina poslanců za ODS a ČSSD přišla s receptem: Výrazně omezit práva vlastníků parcel, které stát potřebuje pro stavbu veřejně prospěšných staveb. Jejich návrhem novely vyvlastňovacího zákona se dnes bude zabývat vláda.

Nyní platí, že pokud se majitel pozemku proti vyvlastnění odvolá, automaticky vznikne takzvaný odkladný účinek a stát nemůže na pozemku začít stavět až do vyřešení sporu, který se mnohdy táhne i několik let.

Zpětná platnost? Nesmysl

To se má nyní podle poslanců odstranit: Jejich návrh nejenže ruší automatický odkladný účinek do budoucna, ale i se zpětnou platností. Odkladný účinek pak může přiznat jen soud, pokud se na něj vlastníci obrátí. "To bude znamenat pro vlastníky větší náklady na najímání si právníků a zatíží to soudy - budou mít dvojnásobek práce," říká právník Ekologického právního servisu Michal Bernard.

Hlavní problém je však v tom, že návrh počítá s tím, že zpětně zruší odkladné účinky u dnes již probíhajících kauz.

"Jakákoli retroaktivita zákona nepadá v úvahu. To by nám okamžitě Ústavní soud zrušil. Já ale nemohu souhlasit ani s druhou částí návrhu - ať podporujeme stavebnictví, jak chceme, tak není možné zrušit odkladný účinek," říká ministr a předseda legislativní rady vlády Cyril Svoboda (KDU-ČSL).

"Co se stane, když soud rozhodne, že vyvlastnění nebylo v pořádku a na parcele už bude stát kus silnice?" dodává.

Vládě proto navrhuje s poslaneckou novelou nesouhlasit. Jenže jestli se tak skutečně stane, není jisté.

Třeba ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) sice s celým návrhem nesouhlasí, ale sám podobný proces doporučí. "Půjde o takzvaný německý model. Odkladný účinek bude fungovat dál, ale už nebude platit ve sporu, kdy bude jasné, že je vyvlastněno, ale bude se dohadovat jen cena," říká Řebíček. S podobným návrhem souhlasí i ministr Svoboda.

Právník Bernard však upozorňuje, že tyto dvě části sporu, tedy vlastní spor o vyvlastnění a pak ten o výši náhrady, jsou spojené.

I kdyby vláda nakonec s návrhem nesouhlasila, její stanovisko není pro poslance závazné. Jde spíše o doporučení koaličním poslancům, jak hlasovat.

Tento návrh však vzešel ze spolupráce koaličních a opozičních poslanců. "My všichni, co jsme pod ním podepsaní, jsme prošli komunální politikou. Reagujeme tak na problémy, které máme se stavbou obchvatů a dálnic," říká poslanec Karel Šplíchal (ČSSD).

Poslance Šplíchala trápí průtahy kolem stavby dálničního obchvatu Prahy. Jeho spolustraníka, poslance Jana Babora, zase průtahy kolem stavby dálnice D3 z Prahy na České Budějovice. "Já mám zase zkušenosti se stavbou obchvatu Kolína," říká další spoluautor novely Zdeněk Kotouš (ČSSD).

Důležitý je zájem většiny!

"Není možné, aby jeden člověk bránil třicetitisícovému městu, aby si oddechlo od dopravy. Vždycky musí být důležitější zájmy většiny," říká poslanec Kotouš. Nepřipomíná však tento přístup praktiky minulého režimu? "To vám sice tak připadat může, ale vezměte si konkrétní příklady - třeba průtahy před Hradcem Králové, kde dosud zbytečně chybí kvůli sporům s farmářkou malý kousek dálnice," namítá Kotouš.

Nápady, jak zasáhnout při stavbách dálnic ve prospěch státu, nejsou ojedinělé. Před více než měsícem řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač, že s právníky zvažuje možnost podání žalob na občanská sdružení, která se podle něho zbytečně odvolávají proti stavebním a územním řízením u dálnic.

"Zatím se stále prověřuje naše šance uspět v těchto sporech," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Občanská sdružení namítají, že jen využívají zákonné možnosti na odvolání a ve značné části sporů také vyhrávají.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist