Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Posudek na šest stran - za půl milionu

09.09.2008  |  132× přečteno      vytisknout článek

Posudek na šest stran - za půl milionu - Stát utratil 495 tisíc za několikastránkový posudek na pokračování dálnice D8.

- Jiný znalec zvládl podobnou práci za pár tisíc

AUTOR: Vojtěch Blažek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Tunel v Prackovicích má být jednou chloubou dálnice D8: řidiči díky němu pohodlně zdolají část skalnatého Českého středohoří.

O tom, že dnes stavbaři tunel hloubí, rozhodl posudek týmu špičkových odborníků. Ředitelství silnic a dálnic za něj zaplatilo půl milionu korun. Pozoruhodné ale je, že jejich práce má pouze šest stránek. A že podobný posudek od jiného uznávaného znalce pořídil stát za pouhých 17 tisíc.

Dva znalci, dvě různé ceny

Letos na jaře se odehrál důležitý spor o to, kdy - a jestli vůbec - se jednou bude jezdit po dokončené dálnici z Prahy na sever Čech. Soud totiž na žádost ekologů zastavil práce na tunelu u Litoměřic.

Zjednodušeně: soud souhlasil s námitkami, že stavbaři nedostali všechna povolení, a že tedy nemají v chráněné přírodní oblasti co dělat. Ministerstvo dopravy ale požádalo, aby stavba mohla pokračovat - jinak hrozí obrovské ztráty. A soud mu dal měsíc nato za pravdu.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do této pře přineslo posudek od expertů dopravní fakulty ČVUT. Ti nejprve z čísel o hustotě dopravy a počtu nehod spočítali, kolik dokončení dálnice ušetří životů: pokud se prý dálnice o rok zpozdí, bude méně o šest mrtvých a 14 těžce raněných. Pak z veřejných dokumentů citují, že provoz na dálnici neotráví vzduch v okolí.

A nakonec na dvaadvaceti řádcích analyzují, že když se přestane razit, může se stavba zřítit. "Je celospolečensky nezbytné, aby výstavba bezodkladně pokračovala a dálnice byla uvedena do provozu co nejdříve," stojí v závěru.

Podepsaní pod posudkem jsou čtyři profesoři a jeden docent ČVUT, včetně děkana dopravní fakulty Petra Moose. ŘSD jako investor stavby tenhle posudek, který pomohl přesvědčit soud, pořídilo za 495 tisíc korun. "Nejde o počet stránek. Ten tým musel prostudovat velké množství materiálů," říká manažerka Marie Nádvorníková, která řídí stavbu D8. "Navíc museli pracovat velmi rychle," dodává Nádvorníková.

Potíž je, že i ministerstvo dopravy si k soudu s ekology nechalo zpracovat posudek - od největšího českého odborníka na tunely, profesora Jiřího Bartáka. Jeho práce má osm stránek a podobný závěr. A Barták na ni měl - stejně jako odborníci z ČVUT - také jen měsíc. Podle faktury, jejíž kopii HN mají, ale posudek stál jen 17 tisíc.

Mělo to být ještě dražší

Cenu za půlmilionový posudek prý ředitelství silnic určilo jednoduše: vyjednáváním s autory. "Původně to mělo být ještě vyšší, ale dohodli jsme se na snížení," připouští Nádvorníková. Ani děkanovi Moosovi se nezdá suma příliš vysoká. "Je to velká práce, na které dělá tým lidí. Musí si prostudovat celou dokumentaci a také projít stavbu přímo na místě," vypočítává Moos.

Peníze podle něj jdou především fakultě, autoři z nich dostávají jen menší odměnu. "My na ČVUT vážně nemáme zapotřebí posuzovat něco tendenčně," říká Moos. Kdo má ve sporu o dálnici pravdu, je už jiný příběh. Fakt je, že petici za dokončení D8 podepsalo 7500 lidí z jejího okolí a že řidiči si na složitou cestu na Ústecko stěžují.

Ministr dopravy Aleš Řebíček spočítal, že přerušení stavby tunelu stálo 200 milionů. "Škodu budeme vymáhat soudně. Půjdeme tvrdě proti ekologům," prohlásil před dvěma týdny.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist