Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Soud zastavil stavbu pražského obchvatu

31.10.2008  |  zdroj: HN  |  136× přečteno      vytisknout článek

Soud zastavil stavbu pražského obchvatu

- Nejvyšší správní soud vyhověl žalobě městské části Suchdol a zrušil změny územního plánu

- Soudci tím zablokovali i stavbu nové ranveje letiště Ruzyně

Pražský magistrát díky rozhodnutí soudu možná ušetří několik miliard. Z včerejšího rozsudku ale vedení hlavního města radost nemá.

Nejvyšší správní soud totiž zrušil změny územního plánu, podle kterých se mělo pražské letiště v Ruzyni rozšířit o celou jednu ranvej. Rozsudek také znamená, že je zastavena stavba obchvatu města jižní cestou přes Suchdol.

Pokud suchdolská varianta obchvatu padne, mohla by ke slovu přijít o čtyři miliardy levnější trasa vedená severněji.

Nejasné změny

Proti změnám územního plánu podala k Nejvyššímu správnímu soudu žalobu městská část Praha-Suchdol a tři vlastníci pozemků, jichž se plánované stavby měly dotknout.

Soudkyně Daniela Zemanová jim dala za pravdu. Souhlasila s argumentem, že magistrát změny územního plánu vymezil příliš nesrozumitelně, nebylo jasné, čeho se změny týkají.

"V důsledku toho například nebylo provedeno posouzení vlivu plánovaných staveb na životní prostředí," píše v odůvodnění rozsudku Zemanová.

Jižní proti severní

Pražský magistrát může stavby "zachránit", ale bez zpoždění se to neobejde. Musí totiž podle rozsudku vypracovat změny územního plánu znovu. Bez nich oba projekty zůstávají na mrtvém bodě.

"Schválení změn územního plánu s celoměstským dopadem trvá dvanáct až šestnáct měsíců," říká pražský radní Martin Langmajer, který je členem magistrátního výboru územního rozvoje.

Nic jiného než vypracovat změny územního plánu v nové podobě magistrátu zřejmě nezbude: proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu není možné se odvolat.

Langmajer přesto doufá, že se suchdolskou variantu obchvatu podaří zachovat. "Budeme až do posledního trvat na této trase," řekl včera HN.

Část městského okruhu plánovaná přes Suchdol je předmětem vášnivých diskusí pražských městských částí už pět let. Od roku 2003 se ministerstvo dopravy spolu s pražským magistrátem dohadovalo o dvou možných trasách takzvané severozápadní části městského okruhu.

Ze studie, kterou loni pro ministerstvo dopravy vypracovala společnost Mott MacDonald, vyplývá, že takzvaná jižní varianta severozápadní části okruhu, která vede přes Suchdol, by stála přes patnáct miliard korun.

Cena za severní variantu, která prochází Řeží a obtáčí Klecany, by podle propočtů vyšla na asi jedenáct miliard. A na rozdíl od jižní varianty navíc neprotíná Přírodní památky Sedlecké skály a Zámky a ani přírodní park Drahaň-Troja.

Variantu přes Řež doporučilo i ministerstvo životního prostředí. Vedení Prahy ovšem jeho stanovisko nezohlednilo. "Hledáme právní možnosti, které by magistrát donutily k nápravě," komentoval situaci začátkem září ministr životního prostředí Martin Bursík.

Magistrát severní variantu nejprve zamítl s tím, že nemůže vést v blízkosti Ústavu jaderného výzkumu Řež. Jižní variantu nakonec prosadil i poté, co se tato námitka ukázala jako planá.

Zpožděná ranvej

Zpoždění, které zřejmě čeká stavbu městského okruhu, se dá čekat i v případě rozšiřování ruzyňského letiště.

Změny územního plánu měly umožnit výstavbu nové ranveje, která by zvětšila jeho kapacitu. Díky tomu by Ruzyně mohla snáz konkurovat letištím ve Vídni, Mnichově nebo Berlíně.

Otevření nové dráhy plánovalo Letiště Praha na rok 2013. Zástupci společnosti se k situaci včera nechtěli vyjadřovat.

"Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsme neměli možnost vidět, tudíž jej zatím nemůžeme komentovat," uvedla mluvčí Eva Krejčí.

Letiště podle ní nicméně bude dále pokračovat v přípravě projektu na stavbu paralelní dráhy.

Zdržení v případě obou staveb vítá Petr Hejl, starosta Suchdola, který se na Nejvyšší správní soud obrátil.

"Jde o závažné změny a ty vyžadují rozvážné posouzení a dostatek času," řekl včera.

Suchdolští magistrát kritizovali mimo jiné proto, že vliv obou staveb na jejich městskou část posuzoval samostatně. Nebylo tak například jasné, jak se obě stavby společně projeví na hladině hluku v obci.

AUTOR: Petra Pospěchová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist