Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Obce nechtějí letiště: Pozemky Pentě neprodáme

20.03.2009  |  zdroj: HN  |  123× přečteno      vytisknout článek

Obce nechtějí letiště: Pozemky Pentě neprodáme

- Obce Vodochody a Máslovice nechtějí prodat pozemky v areálu letiště ani měnit územní plány

- Penta chce komerční provoz spustit už za tři roky

Stavba druhého největšího letiště v Česku se může výrazně zkomplikovat. Obcím, které si letiště "za humny" nepřejí, totiž patří asi čtyři a půl tisíce metrů čtverečních pozemků, na nichž společnost Penta plánuje stavby nezbytné pro provoz budoucího mezinárodního letiště. Chystaný projekt se tak může zpomalit nebo i úplně zastavit. "Udělali jsme si mezi lidmi anketu a více než dvě třetiny jsou proti rozšíření letiště," říká Tomáš Bubeníček, starosta jen kilometr vzdáleného Postřižína.

Finanční skupina Penta přesto počítá s tím, že komerční provoz by na novém letišti mohl odstartovat už za tři roky. "Počítáme s investicí kolem dvou miliard korun," dodává spoluzakladatel Penty Marek Dospiva.

Podle vzoru Ruzyně

Ze studie o vlivu na životní prostředí EIA vyplývá, že novou odbavovací halou letiště ve Vodochodech by mělo ročně projít až 3,5 milionu lidí a denně odstartovat nebo přistát 141 letadel. To z něj, hned po pražské Ruzyni, udělá druhé největší letiště v Česku.

Lidem v obcích vadí i to, že se kvůli letišti výrazně zvýší provoz na místních silnicích - až o šest tisíc aut denně. Rozšíření letiště nepočítá s přímým napojením na blízkou dálnici D8, a auta tak budou muset jezdit po úzkých okreskách.

Obce v okolí jsou navíc přesvědčeny o tom, že aut bude ve skutečnosti mnohem víc. "Čísla, s nimiž se ve studii pracuje, jsou podle nás poddimenzovaná," říká starosta Panenských Břežan Libor Holík.

Penta se tak může paradoxně dostat do stejné situace, v níž se před časem ocitlo Letiště Praha. Státní firma musela právě Pentě zaplatit za pozemky pro chystanou čtvrtou přistávací dráhu v Ruzyni čtyři miliardy korun. Jak nedávno informovaly HN, v roce 2005 tehdejší šéf Letiště Praha Martin Kačur odmítl podepsat smlouvu, díky níž mohlo letiště pozemky už dříve získat za desetinu ceny. Stejný Kačur je nyní ředitelem Letiště Vodochody.

"Budeme se snažit pozemky vlastněné obcemi získat," řekl HN Kačur. "V počáteční fázi našeho projektu bychom se ale měli obejít i bez nich," dodává.

Vesnice se rozšíření brání

Obci Vodochody v areálu letiště patří přes tisíc čtverečních metrů.

"Aero chtělo vykoupit naše pozemky už před dvěma nebo třemi lety," říká starosta Vladimír Palák, "nabídli ale jen sto korun za metr, což zastupitelstvo odmítlo," dodává.

Další parcely na letišti patří Máslovicím a Postřižínu. I jejich obyvatelé mezinárodní letiště odmítají. "Můžeme rozšíření letiště zablokovat. Aero loni na podzim požádalo o změnu našeho územního plánu. To ale zastupitelstvo zamítlo," říká starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová.

Postřižín teprve na schválení územního plánu čeká. "Letiště Vodochody v něm chtělo změnit využití některých pozemků na komerční, kvůli stavbě nákladního terminálu," upřesňuje starosta Tomáš Bubeníček. Na případné finanční náhrady pro obce se dívá skepticky: "Ředitel letiště Martin Kačur nám pár dní před loňskými Vánocemi řekl, že s kompenzacemi pro obce nepočítá, dokud jeho firma nebude vydělávat."

Dopravní expert, děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos odhaduje, že spor skončí kompromisem: "Letiště se postaví, ale v menším rozsahu. Bude sloužit pro charterové lety a jako doplňkové letiště pro Prahu."

AUTOR: Jiří Vítek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist