Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Bioplyn v dopravě

05.02.2009  |  160× přečteno      vytisknout článek

V dopravě je bioplyn používán ojediněle – ve Švédsku, Švýcarsku, Francii a na Islandu.

V dopravě se bioplynem rozumí palivo vzniklé biologickými procesy z organických hmot, které je pro účely pohonu motorových vozidel zbaveno nežádoucích příměsí, zejména oxidu uhličitého a sirovodíku, tak aby odpovídalo požadavkům na zemní plyn (obsah methanu vyšší než 95 %, výhřevnost srovnatelná).

Hlavní nevýhody používání bioplynu v dopravě jsou:

  • jeho omezené množství
  • lokální výroba (většinou jsou bioplynové stanice umístěny odlišně od místa potřeby – autobusová depa ...)
  • nákladné čištění na kvalitu zemního plynu.

Bioplyn je ve většině evropských zemích převážně využíván pro přímé spalování nebo v kogeneračních jednotkách. V dopravě je používán ojediněle – ve Švédsku, Švýcarsku, Francii a na Islandu.

Švédsko

Bioplyn ve Švédsku má dlouhou tradici, již mnoho let je vyráběn v čistírnách odpadních vod a také, zejména v posledních 10-15 letech, v rostoucím počtu kofermentačních bioplynových stanicích, které využívají nejrůznější organické materiály a suroviny. Bioplyn je hlavně (60 %) vyráběn ve více než 200 stanicích z čistírenských kalů. Dalším zdrojem (30 %) jsou skládky a zbytek tvoří průmyslové odpadní vody a kofermentační stanice. Celková roční výroba bioplynu je zhruba 1 400 GWh.
Ve Švédsku v současnosti bioplyn využívá více než 130 městských autobusů. Nejvíce autobusů na bioplyn jezdí v Linköpingu, všech 62 městských autobusů.
Bioplyn je ve Švédsku trvale od daně osvobozen v návaznosti na dodatek „EU Petroleum Directive“.

Švýcarsko

Naturgas je bioplyn (kompogas) upravený na kvalitu zemního plynu. Veřejné plnící bioplynové stanice jsou ve Švýcarsku v těchto městech: Bachenbülach, Meilen, Otelfingen, Rümlang, Wädenswil, Zürich (2 stanice), Winterthur (2 stanice).
Celkově na metan jezdí ve Švýcarsku 520 aut, k dispozici mají 27 stanic.
Bioplyn není zatížen daní.

Francie

V rámci evropského projektu Civitas je v Lille využíván bioplyn jako palivo pro městské autobusy. První bioplynové autobusy zahájily provoz v roce 1996. Prvotní náklady projektu byly hrazeny Evropskou komisí, regionálními fondy a městem Lille.

Island

Bioplyn je vyráběn společností Metan Ltd. a dodáván k plnění do vozidel k čerpací stanici ESSO. Na Islandě jezdí na bioplyn 20 automobilů značky VW.

Bioplynová stanice - Švédsko
Bioplynová stanice - Švédsko

Bioplynová stanice - Švýcarsko
Bioplynová stanice - Švýcarsko

Bioplynová stanice - Lille, F
Bioplynová stanice - Lille, Francie

ZDROJ: www.cng.cz, kráceno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist