Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ženeva 2009: "zelená" eko-auta na vzduch i elektřinu

20.04.2009  |  zdroj: Technik  |  128× přečteno      vytisknout článek

Většina ze 250 vystavovatelů ze třiceti zemí v Ženevě vsadila na úsporné vozy.

Loňský propad o dva miliony vozů byl teprve počátek evropské krize, letos se prodá o šest milionů vozů méně. Tato prognóza největší světové automobilky Toyota visela nad letošním ženevským autosalonem jak Damoklův meč.

Krize přišla rychle, automobilky na ni na autosalonu nestačily zareagovat. Vývoj nového vozu totiž trvá nejméně tři roky, takže v Ženevě světoví producenti představili to, co začali vyvíjet v dobách trvalého růstu automobilových trhů. Vývoj nových modelů byl samozřejmě motivován konkurencí, trvalým růstem cen pohonných hmot a celosvětovým trendem zvyšování ochrany životního prostředí. Proto většina automobilek, bez ohledu na krizi, zkouší nové karosářské variace, vyvíjí vozy s alternativními pohony a u klasických motorů se snaží dosáhnout co nejnižších emisí škodlivin včetně CO2.

TREND DOBY: ÚSPORNOST

Většina ze 250 vystavovatelů ze třiceti zemí v Ženevě vsadila na úsporné vozy. V expozicích vládla efektivita, ekologie a někde i elektřina. Jediné, co chybělo - a co je v současné krizi nejdůležitější - byly nízké ceny. Levné vozy.

Studie a koncepty, které firmy v Ženevě představily, byly dokladem úporného hledání a vylepšování alternativních pohonů. Tento vývoj je ovšem nákladný a v podtextu vystavených artefaktů bylo cítit aktuální naléhání automobilek na vlády vlastních zemí i na mezinárodní společenství: Chcete-li, abychom vyráběli tato ekologická a úsporná vozidla, dejte nám peníze na vývoj...

PODIVUHODNÉ AUTO, KTERÉ JEZDÍ NA VZDUCH - KONEČNĚ VE FINÁLNÍ PODOBĚ?

Co mimořádného bylo v Ženevě k vidění?

Především vozítko na vzduch. Může-li stlačený vzduch pohánět hornické sbíječky, proč by nemohl pohánět také automobil?

S touto vizí začala lucemburská firma Motor Development International (MDI) před téměř 20 lety vyvíjet automobil poháněný stlačeným vzduchem. Podle vlastního vyjádření se nyní přiblížila sériové výrobě vozítek a v Ženevě se chlubila novým třímístným modelem AirPod. Konstruktérem jeho motoru je Guy Negre.

AirPod má skořepinovou karosérii ze skelných vláken, v níž jsou pouze jedny dveře. Uvnitř je místo pro řidiče, dva spolujezdce a jedno dítě. Chybí volant, řidič používá joystick. Spolujezdci sedí zády ke směru jízdy, mezi nimi a řidičem je umístěna nádrž na vzduch, vyrobená z kompozitů. Pojme 90 m3 plynu pod tlakem 300 atmosfér. Z nádrže proudí vzduch do motoru, ve válci se rozepne, stlačí píst a zároveň se ochladí. Okolní teplota ho znovu ohřeje a pak jde do druhé komory, kde se ještě jednou roztáhne a vytlačí píst zpět. To stačí k rychlosti 60 až 70 km za hodinu. Velmi lehká konstrukce ÷ pohotovostní hmotnost je 220 kg ÷ je vzhledem k velmi nízkému výkonu motoru (4 kW) nutností. Na plnou nádrž, která lze ve speciální stanici natankovat za 2 minuty, je ve městě dojezd 180 - 220 km. Cena za tuto vzdálenost je podle výrobce 1 euro. Zplodiny nulové, jen chladný vzduch a "rampouchy na výfuku". AirPod samotný v místě provozu sice neprodukuje žádné emise, ale k výrobě stlačeného vzduchu je ale potřeba kompresor, a ten bývá poháněn spalovacím motorem nebo elektromotorem.

Vozítko se má začít vyrábět již letos, cena je plánována kolem 6000 eur. Využití by mělo najít v městských centrech, na letištích a dalších uzavřených lokalitách. Nutná je ovšem síť speciálních stanic, což bude překážka masového rozšíření. Lze sice natlakovat doma, je však potřeba kompresor a trvá to 8 hodin, přitom se spotřebuje elektřina za 6 - 8 eur.

MDI prodala v roce 2007 práva na svou techniku pohonu indické Tata Motors, první vozy na vzduch se mají letos objevit ve službách AirFrance/KLM nebo jako malé vozítka pro město Nice.

V HLAVNÍ ROLI ELEKTŘINA

Účast na autosalonu v Ženevě je povinností i pro americké značky, které doma řeší existenční problémy. Dodge chce dobývat globální trhy, a tak do Ženevy přivezl alespoň detroitskou studii Dodge Circuit EV, která v sobě spojuje sportovní automobil a čistě elektrický pohon. Prototyp v praxi ukazuje kombinaci výborných jízdních výkonů a elektrického pohonu. Design připomíná model Dodge Viper ÷ maska chladiče rozdělená křížem na čtyři otvory, nízká přední kapota nebo přední a zadní světla používají stejné tvarové řešení. Vnější rozměry 3900 x 1714 x 1150 mm a rozvor 2330 mm jsou ale na americké sportovní auto překvapivě malé.

Interiér je zařízený s ohledem na funkčnost. Řidič i spolujezdec jsou usazeni ve sportovních skořepinových sedadlech. Přístrojový štít obsahuje klasické analogové ukazatele doplněné o digitální displej s informacemi o elektrickém pohonu. Pohon zadních kol zajišťuje 200 kW elektromotor. Díky němu Dodge Circuit EV akceleruje z 0 na 96 km/h za méně než 5 sekund a sprint 400 m s pevným startem trvá jen 13 sekund. Maximální rychlost je 192 km/h. Elektrická energie je uložená v lithiových bateriích, které se dobíjejí z rozvodné sítě. Dojezd na jedno nabití je 240 až320 km.

Hlavní hvězdou na stánku automobilky Opel se stal koncept Ampera, který představuje evropské dvojče amerického Chevroletu Volt.

Systém Voltec používá pro pohon Ampery jako primární zdroj energie elektřinu. Pokud dojdou baterie, je v záloze zážehový motor o obsahu 1,4 l, který kromě benzinu může spalovat i směs etanolu E85. Funguje také jako generátor, takže vyrábí elektřinu pro pohon kol. Ampera tedy není klasickým hybridem, kde je spalovací motor podporován elektromotorem, ale patří do kategorie E-REV (Extended-Range Electric Vehicle) s opačným principem pohonu a možností jízdy pouze s využitím elektrické energie.

Elektromotor disponuje výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 370 Nm. Je napájen z 220 lithiových článků uspořádaných ve tvaru písmene T. Ty mají celkovou kapacitu 16 kWh a váží 180 kg. Lze je nabíjet z běžné 230 V.elektrické zásuvky. 230 Vůz dokáže čistě na elektřinu ujet 60 km, což na denní dojíždění do zaměstnání v jednom městě postačuje. Celkový akční rádius činí 500 km, na delší cesty je samozřejmě třeba využít konvenčního spalovacího agregátu. Pětidveřový hatchback pojme čtyři cestující a velikostí odpovídá větším vozům nižší střední třídy, na délku měří 4404 mm, je 1798 mm široký a 1430 mm vysoký.

Ampera jezdí na sedmnáctipalcových kolech z hliníkové slitiny s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 9 sekund a po dálnicích je schopna jet až 161 km/h. Z této rychlosti je schopna bezpečně zastavit díky kotoučovým brzdám na všech kolech. Do zavazadlového prostoru se i přes přítomnost baterií pod podlahou vejde 301 l nákladu.

Zatímco Chevrolet Volt se začne prodávat v Severní Americe již příští rok, Ampera se má na evropských trzích objevit v roce 2011.

MALÉ (A LEVNÉ) JE DOBRÉ ...

Vedle konceptu Ampera představil Opel v Ženevě nové úsporné modely s jednotným označením ecoFLEX v modelových řadách Agila, Corsa, Astra, Insignia a Zafira. Tyto modely se vyznačují především nižší spotřebou paliva. Spíše než o eokologii jde v tomto případě o podporu prodeje, protože vylepšení se zdají být v absolutních měřítkách nevýznamná, ale v řadě západoevropských zemích jsou zejména malé vozy s nižšími emisemi daňově zvýhodňovány. V Nizozemsku vláda na nákup nového malého a ekologického automobilu přispívá částkou 700 eur, v Rakousku 300 a ve Francii 200 eur.

Proto téměř každá velká automobilka na letos ve své expozici lákala na model nebo výrobní program označený jako zelený, případně modrý nebo ekonomický. Zatímco loni bylo ústředním tématem snižování emisí, letos se k němu připojilo i snižování spotřeby a celkový ekonomický provoz.

Svou studii elektromobilu FT-EV v Ženevě představila na autosalonu i japonská Toyota, která již desítku let na trhu boduje s hybridním vozem Prius. Jeho nová generace měla na autosalonu evropskou premiéru.

Zavádění šrotovného v Evropě zároveň zvýšilo zájem o menší a levnější vozy. Těmto zákazníkům jdou vstříc, např. Fiat 500 kabrio, nový Chevrolet Spark anbo třídveřové Hyundai i20. Na nízkou spotřebu láká též nový Volkswagen Polo, který měl v Ženevě světovou premiéru. Jeho koncept BlueMotion slibuje spotřebu 3,3 l na 100 km a emise CO2 v průměru 87 g na kilometr.

Trochu s nadsázkou je možné říci, že na menší vůz vsadil i Rolls-Royce, který představil koncept 200EX. Ten je téměř o půl metru kratší než model Phantom a v nabídce se má objevit příští rok pod označením RR4 (viz Techforum na str.54).

Stále více značek do svých vozů zavádí technologii nazývanou start/stop, která sama vypne motor vozu např. na křižovatce nebo při stání v zácpě, nebo řidiče alespoň vyzve, aby motor při uvedení vozu do klidu vypnul. Tuto technologii nabízí u některých modelů například Volkswagen, Seat, Peugeot, zavádí ji Hyundai, ale i Land Rover u svého hybridního Freelanderu.

...A HYBRIDY JAKBYSMET!

Samostatnou kategorií jsou vozy s hybridním pohonem, kde se za hlavní konkurenty považují Toyota Prius a nová Honda Insight. Ještě dál šli výrobci elektromobilů. Auta do zásuvky již má např.Smart nebo Mini. Příští rok je chce sériově vyrábět také Peugeot.

Výrazně zaměřené na ekonomičnost provozu a ekologii byly i expozice Volva nebo BMW, které propagovalo svůj program EfficientDynamics na snižování spotřeby u všech svých modelů. Od roku 1995 klesla spotřeba vozů BMW o čtvrtinu a letošní rok chce firma nabízet 49 modelů s předstihem plnících emisní normu Euro5.

Škoda Auto rozšířila svou řadu Greenline i o Octavii s motorem 1,6 TDI. Podle mluvčího Evžena Krauskopfa firma sice obecně razí cestu snižování objemu svých motorů, ale zároveň zvyšuje jejich výkon použitím přeplňování, přímého vstřikování paliva a dalších technologií.

I letos však v Ženevě budí pozornost také výrobci, kteří si s úsporností a emisemi hlavu příliš nelámou, a přesto mají odbyt zaručený. Například Ferrari přišlo se závodní edicí 599XX, vycházející z modelu Fiorano, s výkonem 700 koní.

Stranou nezůstali ani další producenti supervýkonných strojů. Bentley představil model Continetal GT Speed s výkonem 610 koní a maximální rychlostí 326 km/h a kromě toho i Bentley Continental Supersport na biopaliva, což má snížit emise o 30 %. Pagani Zonda slibuje 750 koní a více než 350 km/h a Koenigsegg dokonce přes 800 koní.

Honba za výkonem se ale nevyhnula ani velkým sériovým výrobcům - např. jedním z hlavních taháků na stánku Fordu byl Focus RS s výkonem 305 koní, spotřebou 9,4 l na 100 km a emisemi CO2 v průměru 225 g/km.

MINI A FIAT V NOVÉM, ANEB LEGENDY SE VRACÍ - NYNÍ JAKO KABRIOLETY

Na výkon vsadila i legendární značka Mini. Kabriolet s poněkud dlouhým názvem Mini John Cooper Works Convertible nabízí výkon 211 koní a nejvyšší rychlost 235 km/h. Použitý čtyřválcový motor přeplňovaný turbodmychadlem byl vyvinutý pro závodní sérii Mini Challenge. Z nuly na 100 kilometrů v hodině zrychlí za 6,9 sekundy a na 100 km spotřebuje v průměru 7,1 l benzinu.

Naopak na ekonomický provoz se zaměřila další světová novinka od Mini pod označením One 55 kW. Výrobci u vozu vybaveného 1,4 l motorem o výkonu 75 koní slibují spotřebu 5,1 l na 100 km a zrychlení z klidu na 100kilometrovou rychlost za 13,2 s.

Nejočekávanější novinkou Škody Auto byl nový terénní vůz Yeti. Malý, 4,2 m dlouhý, automobil kategorie SUV, bude vybaven pěti pohonnými jednotkami s náhonem na všechna čtyři kola nebo jen přední nápravu. Prodávat se má začít v létě.

Světovou výstavní premiéru měly v Ženevě například také lehce terénní Audi A4 Allroad, Fiat 500 kabriolet, koncept BMW 5 Gran Tourismo, Mercedes třídy E v provedení kupé, modernizovaný Renault Clio, nový Chevrolet Spark, kombi Seat Exeo, Porsche Cayenne diesel nebo SUV modelu Hyundai Tuscon pod označením HED 6, který se má vyrábět na Slovensku.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist