Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Volvo V50 1.6D DRIVe: severský ekolog

04.07.2009  |  175× přečteno      vytisknout článek

Být ekologický je dneska "in" a žádná automobilka, která myslí svoji roli na trhu vážně, to nemůže podceňovat

Proto v poslední době narážíme na záplavu názvů typu Bluemotion, BlueEfficiency nebo Efficient Dynamics. Teď se sovu troškou do mlýna přichází Volvo a přihazuje řadu DRIVe. My jsme vyzkoušeli jeho úsporné kombi V50.

Je to tak, Volvo má celou řadu ekologických modelů nesoucích název DRIVe. Začíná to malým kupé C30, pokračuje přes sedan S40, kombi V50, V70 a úsporného provedení se dočkala i manažerská limuzína S80. Jednoduše bychom si mohli myslet, že se Švédové tak trochu stydí za svá nesnesitelně žravá auta typu XC60 T6 nebo XC90 V8. Na druhou stranu ekologická řada přináší řadu výhod pro zákazníky. Například v sousedním Německu se nyní rychle rozšiřují tak zvané ekologické zóny v centru větších měst. Možná se brzo dočkáme i něčeho podobného u nás, kdo ví?

Najdi pět rozdílů
Vraťme se ale k našemu kombi nižší střední třídy. Kdyby nebylo olepeno reklamní nálepkou propagující jeho skvělou spotřebu, rozeznali byste ho od běžného V50 jen stěží. Asi největším rozdílem jsou speciální litá kola Libra, která obouvají pneumatiky Michelin Energy Saver. Jejich netradiční vzhled dodává autu trochu sportovního charakteru. Připočítejme k tomu také snížený podvozek o 10 mm, který už u tak nízkého kombi vynikne, pokud ho postavíte třeba vedle Škody Octavia. Další změny už nemáte šanci postřehnout – mluvíme o zaslepení masky chladiče a doplňku v podobě sotva viditelného předního spoileru.



Uvnitř už nemáte šanci poznat vůbec nic. Nebudeme interiér příliš rozebírat, jeho detailnější popis totiž najdete v recenzi Volva V50 2.0D Powershift. Malé kombi ze severu ale stále platí za prémiový počin, který poskytuje adekvátní míru komfortu. To podtrhuje top výbava Summum. Užívali jsme si dvouzónovou klimatizaci, světlou kůží čalouněná sedadla a samozřejmě řadu bezpečnostních prvků (jak má Volvo ve zvyku). Ačkoliv prostor světlými barvami působil vzdušně,  nemůžete očekávat maximální blaho. Na českou královnu Škodu Octavia Combi nestačí ani zavazadelník s objemem 417 litrů a 1307 litrů po sklopení zadních sedaček do roviny (Octavia 580/1620 l). Zákazník mladoboleslavských ale o Volvu stejně uvažovat nebude.

Chutná dobře
Pod kapotou také nečekejte nic nestandardního. Jde jednoduše o nejmenší turbodiesel, který má Volvo v současné nabídce. Objem 1,6 litru a výkon 109 koní není opravdu mnoho. Báli jsme se, že nebude v jistých situacích stačit a nervozitu v nás vyvolala také páka manuální převodovky, na které jsme našli jen pět čísel. Obavy se ale rozpustily jako hřebík v Coca-Cole, jakmile jsme ujeli prvních pár kilometrů z našeho týdenního testu.

Předně musíme pochválit šestnáctistovku za velmi klidný chod. Velkou míru na něm nese odhlučnění, ale i tak nám motor připadá zvukově srovnatelný s kultivovaným pětiválcem D5. Dynamika vozu je plně dostačující běžnému provozu a řazení s manuálem probíhá hladce a s precizností. Šestka je v tomto případě zbytečností, protože převodovka má čtvrtý a pátý rychlostní stupeň nastavený na dlouho. Při dálničním limitu se tedy dočkáte jen 2500 otáček v minutě. Verze DRIVe má mezi přístroji ukazatel správného řazení, který pomocí šipek informuje řidiče o potřebě změnit rychlost.



Lidé se už dávno naučili, že i zdravé jídlo může chutnat dobře. Totéž nyní platí o ekologických autech. Ona změna v podobě sníženého podvozku vylepšila jízdní vlastnosti vozu. Ne, že by se kombi ve své normální podobě snažilo v zatáčkách o výrazně nepříjemné náklony, ale troufáme si tvrdit, že změna světlé výšky o 10 mm směrem dolů hraje roli. Auto působí pevným dojmem a paradoxně trochu svádí k dynamičtější jízdě po okreskách. Vylepšená aerodynamika se bezesporu podepsala také na klidu v kabině za vyšších rychlostí, kdy jsme si nemohli stěžovat na výraznější svist okolo proudící vzduchu.

Takže, kolik to stojí?
Přichází na řadu hlavní otázka, která musí zákonitě zaznít, když uvažujeme o příplatku za ekologické provedení vozu. Kolik? V tomto případě po nás Volvo nebude chtít víc, než devět tisíc korun, což je velmi dobrá nabídka. Zvláště, když vezmeme v úvahu, že v únoru testovaná Škoda Fabia Greenline stála o 12 tisíc víc, než běžná verze. A proklamovaná kombinovaná spotřeba 4,5 litru nafty na 100 kilometrů? Když jsme nad ní nepřemýšleli, dokázali jsem jezdit v kombinaci za pět, pět a půl litru. Stačí se ale trochu více řídit ukazatelem řazení a šetřit zbytečným zrychlováním a rázem se dostanete na tabulkovou hodnotu.

Pokud by tedy mělo jít o příplatek devět tisíc korun za ekonomičtější verzi, pak se rozhodně vyplatí. Problém Volva V50 ale leží v celkové ceně. Naše komfortní výbava Summum stála v základu 856 tisíc a příplatky v podobě parkovacího asistentu (11 tisíc korun), bezpečnostního systému BLIS (19 tisíc korun), metalízy (19 tisíc korun) a další vyšplhaly konečnou částku na 935 tisíc korun. A to už jsou čísla, která patří jiné kategorii. Jen pro zajímavost: je to stejná suma, na které začíná třeba crossover Volvo XC60.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Co se týče komfortu, je Volvo V50 jistě na vyšší úrovni, než Škoda Octavia. O tom nebudou spory. Problém je velikost vnitřního prostoru, které hodně zaostává a nejen za domácí produkcí. Kufr je ovšem dobře přístupný a kvituji rovné dno. Kdybych měl dát jedničku za pohodlí, pak trojka za prostor.
Dávám známku 2
Jana Jana: Volvo mě vždy nadchlo svou bohatou bezpečnostní výbavou. Řada airbagů v základu a navíc dobrá spotřeba, to jsou hlavní argumenty. Příplatek za verzi DRIVe je minimální. Problém mi ale činí výsledná cena. S tou se bohužel smířit nemůžu.
Dávám známku 4
Nikola Nikola: Volvo V50 dostalo díky speciálním kolům neobyčejný vzhled. Celé působí pěkně a sportovně. Uvnitř je to první třída. Béžová kůže voní a je pohodlná. Ideální kombi pro mladou ženu. Škoda trochu strohé palubní desky. Na druhou stranu se nedočkáte toho, že by vrzala. Třeba jako Škodovka.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Měl jsem obavy, že tohle hodnocení z hlediska sportovnosti nedopadne dobře. Byl jsem ale mile překvapen. Jistě, V50 primárně slouží k úspornému ploužení se po dálnici. Pokud ale bude potřeba, umí poskytnout dostatečnou dynamiku. Předjíždění není problém. Kdybych ale měl sáhnout po ekologickém Volvu, největším favoritem pro mě bude C30.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

PARAMETRY

Základní cena v provedení Summum: 856 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 
79 000 Kč
Celková cena:
935 000 Kč

 

Výbava

ABS, EBD (Electronic Brake Force Distribution), EBL (Emergency Brake Lights) - blikání brzdových světel při nouzovém brzdění, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu odvětrávané, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), brzdový asistent EBA, informační systém IDIS (Intelligent Driver Information System), airbagy řidiče i spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), tříbodové bezpečnostní pásy vpředu i vzadu, předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu pro přední sedadla, předpínače bezpečnostních pásů pro zadní sedadla (2x), WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), 3 výškově nastavitelné opěrky hlavy na zadních sedadlech, lékárnička, výstražný trojúhelník, dětské pojistky na zadních dveřích, příprava ISOFIX na vnějších zadních sedadlech, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, ukazatel venkovní teploty, posilovač řízení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, stěrač a ostřikovač zadního okna, třetí brzdové světlo, osvětlení vozu "Home safe", ukazatele směru ve vnějších zpětných zrcátkách, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí deadlock, elektronický imobilizér, filtr pevných částic DPF (Diesel Particle Filter) (1.6D a D5), otáčkoměr, palubní počítač, digitální hodiny, tempomat, audio systém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v přední středové konzole, multifunkční volant s ovládáním rádia, automatická dvouzónová klimatizace + AQS (Air Quality System), pylový filtr, elektrický přídavný ohřev vzduchu v interiéru (PTC), Dual-xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhová světla, dešťový senzor, vlhkostní senzor, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up/auto-down, boční okna vpředu s vodoodpudivým povrchem, kůží potažený volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, kůží potažená rukojeť ruční brzdy, kožené čalounění, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí polohy sedadla, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce s bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, zadní sedadla sklopná v poměru 40/60, přední středová loketní opěrka s odkládacím prostorem, zadní středová loketní opěrka s držáky nápojů a odkládací přihrádkou, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, textilní koberečky (4 ks), vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, osvětlená toaletní zrcátka řidiče a spolujezdce, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru s časovým spínačem, osvětlená a zamykatelná přihrádka v palubní desce s držákem mincí, bezpečnostní síť zavazadlového prostoru, roleta zavazadlového prostoru, vnější zpětná zrcátka a nárazníky částečně v barvě vozu, boční lišty v barvě vozu, kola z lehké slitiny 16" CURSA s pneu 205/55 R16

 

Doplňková výbava

Elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce (+ 15.000 Kč), elektricky ovládané dětské pojistky zadních dveří (+ 3.000 Kč), dvě dětské sedačky integrované v zadních sedadlech ( 10.000 Kč), parkovací asistent vzadu ( 11.000 Kč), BLIS (Blind Spot Information System) (+ 19.000 Kč), displej v češtině (k výbavě), vypínač airbagu spolujezdce (+ 2.000 Kč), metalický lak (+ 19.000 Kč), litá kola Libra s pneu 205/55 - 16" (k výbavě)

VOLVO V50 1.6D DRIVe Summum
Objem motoru 1560 ccm
Maximální výkon 80 kW (109 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 240 Nm při 1750 ot/min
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 s
Udávaná spotřeba město 5,7 l/100 km
Spotřeba mimo město 3,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km
Spotřeba během testu 5 l/100 km
Provozní hmotnost 1382 kg
Délka / výška / šířka 4522 mm / 1499 mm / 1770 mm
Rozvor 2640 mm
Zavazadelník / po sklopení 417 l / 1307 l

 

Fotogalerie: 


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist