Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zázrak elektrifikace

27.09.2009  |  zdroj: EKONOM  |  163× přečteno      vytisknout článek

Nový Lexus RX 450h nepotřebuje benzin, aby se hnul z místa.

Kdo sleduje dění v automobilovém světě jen zběžně, mohl by snadno nabýt dojmu, že auta s hybridním pohonem jsou vlastně něco docela běžného: to je pořád nějaká studie, koncept nebo prototyp.

Většina z nich zatím nedospěla do stadia sériové výroby (čímž je vysvětleno "nehybridní" složení dnešní tabulky konkurenčních vozů). Na českém trhu je pouze pět vozů, které pohání kombinace tradičního spalovacího motoru a elektromotoru: dosti nepřesvědčivá Honda Civic Hybrid, průkopnická Toyota Prius a hned tři typy značky Lexus.

Nejprodávanější z nich, luxusní crossover řady RX, nedávno vstoupil do své druhé generace, která posouvá možnosti hybridního pohonu o další významný kus dál.

Pro zajímavost: Toyota/ /Lexus prodala ve světě od roku 1997 1,7 milionu hybridních vozů.

Pouze na elektřinu

Stejně jako příbuzný Prius (Lexus je prémiová značka skupiny Toyota) je RX 450h takzvaný full (neboli plný) hybrid.

Myslí se tím, že elektrická část neslouží jen jako pomocný zdroj síly při akceleraci, ale umí za jistých okolností sama zajišťovat pohon vozu. Řada jiných výrobců přitom vyvíjí své hybridní vozy s koncepcí takzvaného mild hybridu, jehož hnací ústrojí je mnohem menší, jednodušší a lehčí, ale spotřebu paliva dokáže snížit jen asi o patnáct procent.

RX 450h nevystačí s jediným elektromotorem. Jeden motorgenerátor (123 kilowattů, 335 Nm) je spřažen s vpředu uloženým benzinovým šestiválcem o objemu 3,5 litru, druhý (50 kilowattů, 139 Nm) se nachází u zadní nápravy a slouží k pohonu zadních kol. RX 450h je tedy "čtyřkolka".

Další klíčovou částí pozoruhodného agregátu je mohutná soustava akumulátorů pod zadními sedadly. Samotný šestiválec vyvine 183 kilowattů výkonu a 317 Nm točivého momentu.

Teoreticky lze funkci hybridní hnací soustavy shrnout poměrně jednoduše. Při brzdění či jízdě setrvačností slouží oba elektromotory jako generátory elektrické energie. Tření kol je proměňováno v elektřinu, která je následně "uskladněna" v akumulátorech pro pozdější použití. To může nastat například při prudké akceleraci, kdy se oba elektromotory dají na pomoc zážehovému šestiválci - energie tedy proudí přesně opačným směrem, od akumulátorů ke kolům.



Nechme však výkladů a pojďme vyzkoušet, jak takový hybridní vůz jezdí.

Vzhled sice prozrazuje příslušnost k designové škole "japonských automobilů pro americký trh", ale zvenku i uvnitř je RX 450h běžným, poměrně nenápadným představitelem kategorie velkých SUV.

Je patrný tentýž důraz na kvalitu dílenského zpracování, tytéž bílé přístroje a měkoučká sedadla, tatáž středová konzola s novým ovládacím joystickem jako v konveční benzinové RX 350, jež se na těchto stránkách objevil v květnu. I páka voliče "automatické převodovky" vypadá stejně, ačkoliv RX 450h převodovku v obvyklém smyslu nemá. Rozdíly začínají stiskem startovacího tlačítka vpravo pod volantem.

Bezmotorový rozjezd

Palubní deska se rozsvítí, rádio začne hrát a... nic. Motor prostě nenaskočí. Zdá se být v takové chvíli poněkud nepatřičné přesunout páku voliče do polohy "D" a uvolnit brzdový pedál. Navzdory očekáváním vypěstovaným dlouholetou praxí se vůz opravdu začne pohybovat vpřed, jemně a neslyšně.

Zážehový šestiválec obvykle nastartuje po překročení rychlosti 40 km/h nebo když prudčeji sešlápnete plyn. Záleží také na stavu nabití akumulátorů. Je-li po předchozí jízdě jejich kapacita nedostatečná, benzinový motor může naskočit kdykoli během jízdy nebo i při stání třeba na křižovatce. O aktuálním toku energií informuje schéma na displeji uprostřed palubní desky.

Dokonce ani tak všední věc jako akcelerace nepůsobí v RX 450h obvykle. Jednak má celá soustava včetně elektromotorů pořádnou sílu, ale hlavně otáčky motoru nerostou spolu s rychlostí. Bezestupňová převodovka drží šestiválec v oblasti nejvyššího točivého momentu, dokud nepovolíte plyn.

A nyní to nejdůležitější: opravdu dokáže Lexus RX 450h jezdit za 6,3 l/100 km?

Nedokáže. V závislosti na konkrétních provozních podmínkách se jeho dlouhodobá spotřeba bude pohybovat mezi osmi a deseti litry na sto kilometrů. Mohlo by se zdát, že stejného výsledku dosáhne konkurence s moderními turbodiesely, které se obejdou bez složité elektroniky či akumulátorů, jejichž výroba není právě ideálem trvale udržitelného rozvoje.



Není hybrid jako diesel

Spotřeba paliva ale není jedinou ani hlavní předností hybridů, jakkoli této interpretaci nahrává i Lexus komunikací, založenou na hodnotách CO2.

Hybridy mají příznivější složení výfukových plynů než turbodiesely, ale zejména produkují velmi málo škodlivin v místě provozu, zvláště pokud je jím velkoměsto, kde často popojíždějí jen na elektřinu.

RX 450h v dopravní zácpě "nečoudí". Jeden nemusí být zrovna radikální ekolog, aby dokázal ocenit, že to velké a luxusní auto, v jehož konejšivé náruči příjemně přečkáváte dopravní zácpu, zbytečně nezhoršuje ovzduší. Městský provoz lze označit za nejsilnější disciplínu hybridních automobilů a RX 450h je v ní mistrem.

AUTOR: Jiří Červenka

spolupracovník redakce

Lexus RX 450h Premium

Cena: 2 039 000 Kč

Motor: V6 3,5 l + el. motory

Výkon: 220 kW

0-100 km/h: 7,9 s

Max. rychlost: 200 km/h

Spotřeba: 6,3 l/100 km

Emise CO2: 148 g/km

Hmotnost: 2205 kg

Plusy: fascinující technika, která funguje...

Minusy: ...ale zábavu za volantem nečekejte

Tři další luxusní vozy SUV

Infiniti EX37 GT BMW X6 xDrive35i Porsche Cayenne Hybrid

Cena 1 209 600 Kč 1 648 625 Kč Dosud nestanovena

za tuto cenu vzhledem k velikosti první hybridní

opravdu hodně muziky brilantní ovladatelnost porsche

značka v Evropě teprve začíná vysoká spotřeba paliva ještě v něm nikdo nejel

1,7 milionu

hybridních vozů prodala Toyota/Lexus od roku 1997.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist