Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zatěžují hybridy neúměrně životní prostředí?

10.10.2009  |  231× přečteno      vytisknout článek

Skutečnost, že hybridní a další "ekologické" pohonné soustavy ve skutečnosti zas až tak ekologické nejsou, to je známá věc.

Proto nyní Lexuspřispěchal se svojí troškou do mlýna, když se pokusil přiblížit veřejnosti skutečnost. Svůj příspěvek postavil na srovnání dvou variant modelu Lexus RX, konvenčního typu RX 350 a hybridu RX 450h. Asi je nám již předem jasné, jaký toto srovnání bude mít výsledek...

RX_350_EXT.jpg RX_450h_EXT.jpg
Lexus RX350 / Lexus 450h

Lexus se zaměřil na srovnání produkce CO2 během životního cyklu uvedených modelů, a to s ohledem na jejich výrobu, desetiletý provoz a recyklaci. Ze studie vyplývá, že hybrid je "ekologičtější" po ujetí 6 600 kilometrů. Právě po tomto počtu ujetých kilometrů se vyrovnává množství oxidu uhličitého (C02) hybridního vozu

Lexus RX 450h a konvenčně poháněného modelu Lexus RX 350, které vznikne během výroby a provozu těchto vozů. Od tohoto okamžiku je hybridní model údajně výrazně ohleduplnější vůči životnímu prostředí. Ekologické přínosy vozů s hybridním mají být patrné na první pohled. S nižší spotřebou paliva totiž úzce souvisí menší zatížení životního prostředí škodlivými emisemi, a to zejména ve městech, kde je tento efekt nejvítanější. Mnozí kritici hybridních automobilůovšem namítají, že proti jejich ekologickému provozu stojí mnohem náročnější výroba a následná recyklace na konci životnosti. Ve výsledném součtu má být celková ekologická bilance hybridních automobilů údajně horší než u automobilů s klasickým pohonem. Je tomu ale skutečně tak?

Je jasné, že výroba hybridních modelů je energeticky náročnější než u konvenčních modelů. Je však toto navýšení tak významné, aby ovlivnilo výsledek vycházející z celého životního cyklu automobilu? Výpočet množství emisí CO2 souvisejících s výrobou není snadný, neboť výsledek výrazně ovlivňuje nejen množství zpracovaného materiálu a použitých dílů, ale například i způsob výroby energie pro daný výrobní závod a energetická náročnost používaných výrobních procesů. Lexus ale tvrdí, že náročnější výrobní proces hybrdiů má na celkových emisích během životnosti konkrétního automobilu malý podíl a většina emisí CO2 od zrodu vozidla až po jeho likvidaci vzniká během těch částí výroby a provozu, které nejsou pro hybridní modely nikterak specifické.

LHD_závod_Kokura.jpg
Továrna Lexus v Kokuře

Výrazné snížení spotřeby paliva v řádu desítek procent se tedy v celkové ekologické bilanci modelu s hybridním pohonem projeví v mnohem větší míře než případný mírný nárůst emisí CO2 během jeho výroby a likvidace, což ilustruje následující modelový výpočet na základě kombinované spotřeby EU. Během výroby hybridního modelu Lexus RX 450h vznikne cca o 10 % více CO2 než v případě konvenčního provedení RX 350. Hybridní model ovšem tuto ztrátu vymaže svou hospodárností již po zmíněném ujetí přibližně 6 600 kilometrů. Budeme-li uvažovat desetiletý provoz se 150 tisíci ujetými kilometry, pak se po likvidaci hybridního modelu objeví v jeho bilanci snížení emisí CO2 za celou dobu životnosti o plných 32 %, tedy téměř o jednu třetinu. Je však třeba zdůraznit, že toto srovnání bere v potaz pouze emise CO2 a ostatní důležité aspekty, včetně problematiky výroby akumulátorů, ponechává stranou.

A opomíná též, že nejekologičtější auto je to, které si nekoupíte. Cca 30 tun CO2, které vzniknou během výroby jednoho každého vozu, těžko vykoupí provoz relativně úsporného, ale absolutně pořád náročného SUV, které těžko bude mít výrazně (pokud alespoň trochu) nižší spotřebu než třeba vaše deset let staré kombi střední třídy. Představa, že koupí nového hybridního vozu prospějete přírodě, je alespoň v otázce emisí CO2 zcela lichá...

Uvažujeme-li však situaci, kdy si nějaké nové auto koupit tak jako tak musíte, pak se volba hybridního pohonu namísto konvenčního nezdá být v celkové bilanci problematickou, jak se mnohdy říká.

http://www.autorevue.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist