Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Slavný návrat Trabiho

26.09.2009  |  zdroj: EKONOM  |  129× přečteno      vytisknout článek

Letošní autoshow ve Frankfurtu obohatí především auta na elektřinu a vozy s alternativními pohony.

Kdysi byl synonymem silnic komunistického Německa. Poznat jej bylo možné i poslepu. Neuvěřitelně smrděl a jeho motor byl opravdu dost slyšet. Generace starší pětadvaceti let už jistě ví, o čem je řeč - o vozu značky Trabant, známém plastovém dvoutaktu z produkce závodů Sachsenring Zwickau.
Ve svém novém kabátě je "Trabi" atraktivnější. Nejenže už tolik nesmrdí, ale je i velmi ohleduplný k životnímu prostředí. Je totiž poháněn elektromotorem.
Prozatím ještě není v sériové výrobě. Nicméně firma IndiKar, která revival iniciovala, doufá, že se brzy najde silný finanční investor, aby pomohl novince na svět.
Nový Trabant nesoucí název Trabant nT, lépe řečeno New Trabant, si mohou prohlédnout návštěvníci mezinárodního autosalonu IAA, který své brány otevřel v úterý 15. září v německém Frankfurtu nad Mohanem.
Elektromobily a ostatní auta s alternativním pohonem budou na letošním veletrhu hrát důležitou roli. Téměř každý výrobce zde chce představit něco elektrického či hybridního. Největší evropská automobilka Volkswagen například uvede elektrický vůz Up!.
Jeho konkurent BMW naopak prezentuje hybridní sportovní vůz, který má výkon srovnatelný s Porsche Carrera.
Francouzský Peugeot pak bude mít ve Frankfurtu premiéru. Představí zde svůj model iOn, vůz s lithium-iontovou (takzvanou Li-On) baterií, který ujede 130 kilometrů na jedno nabití.

Japonci mají čich
Co se týče využití aut s alternativními pohony, ale jednoznačně vedou Asijci a Američané. Japonská jednička Toyota se zaměřila na hybridní motory. Prodala již dva miliony vozů s tímto pohonem.
První "čistý" elektromobil, model iQ, pak chce na trh uvést v roce 2012.
"Vzhledem k jejich omezenému dosahu má využití elektromotoru smysl jen v autech, s nimiž se jezdí krátké vzdálenosti ve městech," míní Masato Katsumata, šéf vývoje Toyoty.
Další producent Mitsubishi prodává v Japonsku od července svůj model i-Miev, čtyřdveřové auto s elektromotorem silným 64 koní.
Pokroky činí také Nissan. Společnost již v srpnu představila svůj model Leaf, který velikostí odpovídá zhruba VW Golfu a má 110 koňských sil. Nabít se dá u každé zásuvky s 220 volty, díky speciální rychlé nabíječce je možné nabití již během třiceti minut.

Němci se snaží, ale...
Německý Smart, první elektromobil "Smart fortwo electric drive", vybavený Li-On baterií, se začne vyrábět již v listopadu. Jedno nabití, které bude možné uskutečnit z běžné zásuvky, by mělo stát zhruba dvě eura. Firma hodlá vozy nejprve prodat na leasing vybraným zákazníkům v metropolích, jako je Berlín, Paříž, Řím, Milán, Madrid či Curych. Ti by měli vůz otestovat. Pro veřejnost by pak měl být model k mání za tři roky.
Německé automobilky se přitom mohou chlubit dlouhou historií. První elektromobil Ferdinand Porsche zkonstruoval před sto lety (viz dále To už tu jednou bylo...).
"Bohužel jsme se tohoto náskoku vzdali," cituje časopis Capital šéfa VW Martina Winterkorna. "Je nutno říci, že německý autoprůmysl u tématu elektromobil nepracoval dostatečně rychle," dodal.
To dokazuje i průzkum poradenské společnosti Roland Berger, podle níž spotřebitelé největší schopnosti, co se týče elektromobilů, přisuzují Toyotě.

Elektropohon v plenkách
Jen tak rychle se ale elektromobily součástí našeho běžného života nestanou. Poradenská společnost Boston Consulting Group odhaduje, že ještě v roce 2020 bude téměř 60 procent aut poháněno benzinovým či dieselovým motorem.
Hlavním problémem je jejich cena, kterou nahoru žene částka za baterii. Experti odhadují, že auto se kvůli tomu prodraží o osm až dvanáct tisíc eur (ve srovnání s klasickým benzinovým pohonem).
"Elektropohon je ještě v plenkách," cituje časopis Manager Magazin Ulricha Hackenberga, šéfa vývoje německého VW. Manažer varuje před přílišným nadšením z elektromobilů, podle jeho názoru dosud neexistuje žádná cenově dostupná a bezpečná technika baterií, která by přežila deseti- až dvanáctiletý životní cyklus aut a několik tisíc vybití a nabití.
"Probíhají sice testy, z nichž plynou další propočty, ale ověřit tyto výsledky je těžké," dodává jeho kolega Hanno Jelden. " Zkušenosti přinese až praxe," míní.
Elektromobily by měly být schopny ujet vzdálenost až 150 kilometrů. Nabití dosud trvá několik hodin, většina vozů je ale vybavena urychlovačem, který umožní nabití za 15 až 30 minut. Někteří výrobci zvažují zavést výměny baterií - prázdné za plné.
Právě v bateriích nyní vězí klíč k úspěchu elektromobilů a jejich produkce rozhodne o tom, který z výrobců se na trhu prosadí jako jednička.
I v tomto ohledu ve světové konkurenci vedou Asijci. Toyota si přístup k Li-On bateriím zajistila díky spolupráci s největším světovým výrobcem Panasonic. Konkurent Nissan kooperuje s firmou NEC. Honda, dvojka na japonském trhu, pracuje se Sanyem, a automobilka Mitsubishi má dokonce vlastní dceřinou společnost na výrobu baterií GS Yuasa.
Na trh se tlačí i Číňané. Zde došlo k jakémusi opačnému vývoji. Čínský producent baterií BYD (Build Your Dream neboli Vybuduj svůj sen) se totiž pustil do výroby aut sám.
O tom, že potenciál Číňanů není zanedbatelný, svědčí i fakt, že deset procent akcií firmy vlastní známý investiční guru Warren Buffett. Ten nyní chce své angažmá ještě rozšířit a BYD podpořit v jeho expanzi na americký trh. Tam by první elektromobil jeho výroby měl být k mání již příští rok.

Zavedeme "elektrovné"
Výraznější roli v rozmachu elektromotorů bude ale zřejmě hrát státní podpora.
Ve Francii vláda například koupi elektromobilu sanuje částkou pět tisíc eur. Podobně je tomu i v USA, kde kupec dostane snížené daně z přidané hodnoty ve výši 5800 eur.
Vedou Japonci. Kdo si v oblasti Tokia koupí Mitsubishi iMiEV, zaplatí místo doporučených 34 tisíc eur jen devatenáct tisíc eur.
Také Čína vývoj alternativních pohonů podporuje, a to již od roku 2005. Subvence dosahují výše zhruba 6600 eur na plně elektrické auto a 55 tisíc eur na plně elektrický autobus.
Peníze ale jednotlivé vlády pumpují i do vývoje elektropohonů a zajištění potřebné infrastruktury.
Americký prezident Barack Obama třeba oznámil investici ve výši 2,4 miliardy dolarů na vývoj baterií a jiných součástek.
Čína do výzkumu začala investovat již před jedenácti lety, do projektů jsou zapojeny i univerzity a instituty. Ministerstvo pro vědu a technologii se do podpory výzkumu rozhodlo investovat tři miliardy eur. Díky tomu se říši středu podařilo konkurenty z Asie dohnat.
"Čína je na dobré cestě stát se jedním z nejdůležitějších producentů elektromobilů," uvedl pro deník Die Welt Helmut Surges z poradenské společnosti Management Engineers.

Předvolební lákadlo
V Německu se elektromotory staly dokonce součástí předvolebního boje. Politici se chlubí tím, že schválili speciální Národní vývojový plán na elektromobilitu, který má podporovat jak vývoj, tak vybudování infrastruktury v osmi pilotních regionech, jako třeba v Berlíně, Hamburku, Stuttgartu či Mnichově, kde vzniknou nabíjecí stanice.
V roce 2012 by prvních sto tisíc elektromobilů mělo dostat státní podporu. Zda to bude stejně jako ve Francii pět tisíc eur, zatím není jasné.
A pokud vše půjde podle plánu německé vlády, tak by k první velké sériové výrobě elektromobilů mělo dojít v roce 2017 a do roku 2020 by po německých silnicích měl jezdit jeden milion aut na elektrický pohon. I kdyby se to ale naplnilo, stále by to nebyla ani dvě procenta všech aut v Německu.

Komu patří budoucnost
Nástup aut s alternativními pohony výrazně ovlivní také strukturu automobilového průmyslu. Odborníci již spekulují, kolik ze současných deseti tisíc firem, které pracují jako dodavatelé automobilek, vůbec tuto proměnu přežije.
Velkou roli budou v neposlední řadě hrát také energetické koncerny, které se mají postarat o dostatečné zásobení proudem.
Pro automobilky, jež procházejí krizí posledních let, je to obzvláště komplikovaná situace. Na jedné straně musejí šetřit, aby se dostaly ze ztrát, na druhé musejí investovat miliardy do výzkumu nových pohonů.
"Kolem roku 2025 se již nebudou prodávat žádná nová auta bez elektromotoru," tvrdí německý odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer.
Šéf VW Martin Winterkorn ale varuje před euforií. "V současnosti zažíváme velkou vlnu nadšení, která u zákazníků vede k mylným očekáváním. Tento vývoj považuji za nebezpečný," uvedl pro Handelsblatt.
Odborníci rovněž poukazují na řadu otázek, které ještě nejsou definitivně vyřešeny. Je to například sjednocení nabíjecích kabelů či vybudování infrastruktury. Poradenská společnost Boston Consulting Group třeba odhaduje, že vybudování sítě nabíjecích stanic by vyšlo jen v Německu na 21 miliard eur.
Mnozí se navíc ptají, do jaké míry jsou elektromobily skutečně životnímu prostředí prospěšné. Odborníci poukazují na to, že vozy sice nemají žádné emise, ale spotřebovávají proud, který "nečistě" vyrábějí elektrárny.

Autorka je spolupracovnicí redakce v Německu

(To nejzajímavější, co světoví výrobci představili na frankfurtském autosalonu, najdete v příštím čísle Ekonomu.)

Budoucnost aut
Elektromobil jezdí na elektřinu. Jejím zdrojem je nejčastěji soustava velkých akumulátorů, dobíjená z běžné rozvodné sítě. Proud z akumulátorů napájí elektromotor, který následně roztáčí kola vozu. Nevýhodou je malý dojezd, dlouhá doba nabíjení a neexistence veřejných nabíjecích míst. Výhoda je zřejmá - nulové emise v místě provozu.
Hybridní automobily kombinují elektromotor s benzinovým či naftovým spalovacím motorem, který zůstává hlavním zdrojem hnací síly. Některé hybridy, například Toyota nebo Lexus, dokážou jet i s vypnutým spalovacím motorem, ale jen malou rychlostí a na krátkou vzdálenost. U jiných hybridů pak elektromotor slouží jen jako pomocný zdroj .

AUTOR: Barbara Bublíková


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist