Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Úsporné dodávky

17.10.2009  |  zdroj: Podniky a trhy  |  238× přečteno      vytisknout článek

Úsporné dodávky

Volkswagen snížil spotřebu o deset procent. Mercedes Sprinter má Start-Stop systém.

Přísné emisní limity kysličníku uhličitého, které chystá zavést Evropská unie od roku 2012, se netýkají jen osobních aut. Pozornost výrobců se proto nyní soustřeďuje také na užitkové vozy, které mají zákazníky přilákat novými "zelenými" modely. Jejich příjemným vedlejším efektem je nízká spotřeba paliva.

Aerodynamické spoilery nebo lehký hliník namísto těžké oceli, takhle si výrobci představují úsporné osobní auto. Jenže u dodávkových vozů tenhle recept nefunguje. Vysokým a hranatým karoseriím by žádný dodatečně montovaný spoiler příliš nepomohl, a drahý hliník je tady nemyslitelným luxusem.

Při vědomí, že nic zázračného nevymyslí, snaží se automobilky snížit spotřebu dodávkových aut kombinací několika nenápadných úprav. Omezení spotřeby paliva je totiž jediný známý způsob, jak výrazně snížit emise CO2. Už za necelé tři roky bude muset každá automobilka dosáhnout průměrné emisní hodnoty kysličníku uhličitého u všech svých modelů na úrovni 120 gramů na kilometr. V současnosti je tato hodnota zhruba o čtvrtinu vyšší.

O 10 % menší spotřeba

Efektivním prostředkem, jak dosáhnout palivových úspor, je zmenšení objemu válců. I proto využil Volkswagen modernizace svého populárního modelu T5, aby od základu proměnil nabídku jeho motorů. K desetiprocentnímu snížení spotřeby mu dopomohla nejen změna způsobu vstřikování ze systému čerpadlo-tryska na obvyklejší common-rail, ale i fakt, že z výroby vypustil žíznivý 2,5litrový pětiválec. Až se modernizovaná té pětka objeví v listopadu v českých showroomech, budou mít její naftové motory jednotný objem dva litry.

Jiní výrobci se rozhodli ekologický talent svých užitkových aut promítnout přímo do jejich názvu. Například Renault používá zelenou značku Eco2, kterou se rozhodl přilepit k názvu každého svého modelu, který bude z 95 % recyklovatelný a jehož emise CO2 nepřesáhnou 140 gramů na kilometr. Tenhle relativně přísný parametr se mu podařilo splnit i u nové malé dodávky Renault Kangoo Express. S kombinací lehké karoserie a úsporného dieselu 1,5 dCi dosahuje užitkové kangoo průměrné spotřeby 4,9 litru při emisích 130 g CO2/km.

Ticho na semaforech

Speciální označení svých úsporných dodávek má také Mercedes. Slovní spojení Blue Efficiency, které až dosud používal jen u osobních modelů, nově zdobí také užitková auta. První s ním přichází typ Sprinter, ale podle mluvčího automobilky Jana Kuhna budou v dohledné době následovat další. Sprinter Blue Efficiency má pod kapotou nový čtyřválcový turbodiesel, jezdí na pneumatikách s nízkým valivým odporem a jeho nově vyvinutá převodovka Eco Gear má velmi krátký rozjezdový první stupeň, který nutí řidiče brzy řadit na úspornější "dvojku".

Šestý rychlostní stupeň je naopak mimořádně dlouhý, což snižuje otáčky motoru při vysokých rychlostech. Úsporný sprinter také jako první užitkové auto zavádí Start-stop systém, který samočinně vypne motor tři vteřiny po zastavení, pokud není zařazen převodový stupeň. Sešlápnutím pedálu spojky nebo uvolněním brzdy a samovolným rozjezdem motor znovu okamžitě naskočí.

Systém Start-stop, který se v poslední době rozšířil do osobních aut řady značek, ušetří podle Mercedesu v městském provozu celých osm procent paliva.

Plynoví pionýři

Pokud auto jezdí na zemní plyn, množství vypouštěných emisí kysličníku uhličitého je ve srovnání s konvenčními palivy zhruba o jednu třetinu nižší, emise kysličníku uhelnatého a emise oxidů dusíku poklesnou shodně o 90 %. Protože plynová auta výrobcům výrazně zlepšují jejich exhalační bilanci, automobilky je vesměs milují a hojně propagují.

Evropským lídrem na trhu s plynovými užitkovými auty je Opel, který má v sousedním Německu v tomto segmentu nadpoloviční podíl na trhu.

V českých podmínkách je však jízda na zemní plyn zatím spíše záležitostí nadšenců. Motor spalující plyn je tichý, ve srovnání s provozem na benzin však také o poznání línější.

Velké plynové nádrže jsou vesměs zabudovány pod podlahou auta, takže nesnižují jeho využitelnost a velkou předností CNG je skutečnost, že palivo není zatíženo spotřební daní. Provoz na zemní plyn tak vychází levněji, než kdyby auto polykalo naftu. Kdo se však rozhodne stát se ekologickým pionýrem, musí se smířit s faktem, že nevýhodou CNG je relativně krátký dojezd na jedno tankování a také velmi řídká infrastruktura čerpacích stanic.

Úspornou jízdu lze naučit

Spotřebu paliva a množství vypouštěných emisí lze výrazně ovlivnit i stylem jízdy.

Pro zájemce o užitkové mercedesy proto automobilka pořádá jednodenní kurzy úsporné jízdy, ve kterých se jejich účastníci například dozvědí, které otáčky jsou pro ekonomickou jízdu optimální a proč pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách.

Učí se také využívat předností nových systémů, ke kterým patří funkce Start-Stop. "Aby se efekt systému projevil co možná nejlépe, je důležité předvídat dopravní situaci," vysvětluje Jan Kuhn.

"Například, když stojíte v koloně a auto před vámi popojede jen o půl metru, je lepší zůstat stát na místě a počkat, až urazí větší vzdálenost." O kurzy je podle automobilky velký zájem. Od roku 2004, kdy proběhl první, je na celém světě absolvovalo 23 000 řidičů.

Kdyby však řidič mercedesu náhodou zapomněl na zásady úsporné jízdy, má Sprinter Blue Efficiency pro tento případ kontrolku se symbolem mozku a nápisem "Think!". Ta mu připomene, aby do řízení zapojil i svou hlavu.

1. Mercedes Blue Efficiency
Mercedes Sprinter je jako první užitkové auto vybaveno systémem Start-stop, který samočinně vypne motor tři vteřiny po zastavení.

2. Renault Kangoo Express ECO2
Díky úspornému dieselovému motoru patří k modelům s nízkými emisemi.

3. Volkswagen
Omlazená generace Volkswagenů T5 má díky novým motorům o 10?% nižší spotřebu.

AUTOR: Jakub Stehlík
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist