Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Na trh míří nový benzin pro moderní auta

14.11.2009  |  zdroj: Podniky a trhy  |  254× přečteno      vytisknout článek

V příštím roce začnou nabízet pumpy benzin s vyšším podílem líhu. Nové palivo bude dražší a mohou ho tankovat jen novější automobily.

Petrolejáři připravují velkou rošádu v nabídce motorových paliv, především benzinu. Z trhu na jedné straně mizí poslední pumpy s nabídkou historického speciálu a petrolejáři už připravují pod tlakem evropských směrnic novinku. Benzin s označením E 10 má obsahovat desetiprocentní podíl biosložky - v tomto případě lihu. Ke stojanům tuzemských pump dorazí E 10 už příští rok, i když vozů, které mají na takový podíl lihu konstruovaný motor, není zatím mnoho.

Nové palivo bude o několik desetníků dražší, ale řidiči budou mít minimálně tři další roky možnost tankovat souběžně i nynější benzin, který i bez zvláštního pojmenování může obsahovat do pěti procent biosložky.

K zavedení novinky v podstatě tlačí petrolejáře Evropská unie, která vyžaduje, aby do roku 2020 tvořily biosložky deset procent veškeré roční spotřeby ropných paliv. Letos je u benzinu minimální hranice, kterou musejí petrolejáři pod hrozbou mnohamilionové sankce dodržet, zatím jen 3,5 procenta z celkové roční spotřeby.

Splnit závazek Evropské unie znamená, že se rafinerie nebo dovozci paliv musejí snažit udat v prakticky v každém litru paliva co největší podíl biosložek. Ty jsou přitom dražší než samotný benzin nebo nafta. U ní přitom nejde o zásadní problém, jak splnit povinný podíl biosložky - prodává se jí mnohem víc a na trhu je už dávno, třeba pod označením bionafta.

U benzinu musejí petrolejáři hledat nový prodejní kanál. "Nemáme jinou možnost, než E 10 zavést, i když i pro nás je to ekonomicky nevýhodné," říká Václav Loula, petrolejářský expert a manažer pro jakost v nejpočetnější české pumpařské síti Benzině.

Automobilky jsou dosud schopny garantovat funkčnost motorů jen v případě, že se tankuje palivo s podílem do pěti procent lihu. Některé novější modely, které prakticky všichni výrobci už uvedli nebo letos uvedou na trh, ale už splňují i přísnější podmínky na nový benzin.

"V příštím roce se může dostat na český trh zhruba 10 tisíc dalších vozů, které budou moci E 10 tankovat," říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Například ale novější část produkce Škody Auto už palivo E 10 "snese" i nyní.

Jde ale i tak jen o menší část z více než čtyř milionů aut, která se nyní po Česku pohybují. Ale je to zároveň i větší číslo, než kolik vozů v Česku může od letoška tankovat jinou alternativu - benzin E 85, který obsahuje 85 procent lihu. Takových vozů, které se rozšířily spíše ve Skandinávii, jezdí u nás jen desítky.

Petrolejáři, kteří budou nové palivo na trh dodávat, tvrdí, že jde po lednovém zvýšení spotřební daně z benzinu a nafty o další zásah do peněženek řidičů. Už vyšší spotřební daň a o procento vyšší DPH zdraží palivo u pump zhruba o korunu. Se zdražením benzinu E 10 to ale nemusí být tak akutní. Může zafungovat v Česku panující silná pumpařská konkurence. Zdražení může být menší než petrolejáři tvrdí.

Na druhé straně - tradiční a lacinější značka benzinu Speciál 91 během příštího roku z trhu prakticky zmizí. Už nyní tvoří podíl tohoto paliva pro staré škodovky a žigulíky pouhých 1,5 procenta z celkové spotřeby. Stojany po speciálu bude moci nahradit třeba právě E 10. Od ledna sice začíná platit daňová úleva pro paliva s vysokým podílem biosložek - třeba zmíněné E 85, ale jejich odbyt je směšně malý, roste jen pomalu. Petrolejáři, aby splnili zákonem daný roční podíl biosložek, tedy musejí dodávat biosložky na trh přimíchané do klasických paliv v menším podílu, ale plošně a po celý rok. Vyšší podíl biosložky se týká také nafty. Její novou značku s výrazně vyšším podílem esteru řepkového oleje ale petrolejáři zatím nechystají.


Benziny a podíl lihu

5 % Klasický Natural 95 je nejprodávanějším benzinem u nás. Může obsahovat až pět procent lihu, aniž by na to prodejce musel řidiče upozornit.


10 % lihu bude v benzinu, který pod označením E 10 chystají příští rok na trh rafinerie a pumpaři. E 10 mohou využívat jen vozy s novějšími typy motorů.


85 % lihu obsahuje benzin s názvem E 85, který je ale zatím k mání u minimálního počtu pump. Vyžaduje speciální konstrukci motoru.

AUTOR: Miroslav Petr
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist