Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Jak se dělají CNG auta

26.11.2009  |  zdroj: Technik  |  128× přečteno      vytisknout článek

Jak se dělají CNG auta

Továrna Opel v Rüsselsheimu, otevřená v únoru 2002, je považována za jednu z nejmodernějších automobilek světa. Výstavba nové továrny, navržené a vybudované podle nemodernějších produkčních metod společností GM/Opel, si vyžádala investice ve výši přibližně 750 mil. EUR, a je výkladní skříní firmy.

Jejími hlavními znaky jsou vysoká produktivita, přísné kvalitativní standardy, flexibilita a vysoký důraz na ergonomii. Zejména důraz, jaký zde Opel klade na kvalitu hraničí téměř s posedlostí. Např. kterýkoli pracovník je oprávněn zastavit výrobní linku pokud by hrozilo, že nebudou dodrženy mimořádně přísné kvalitativní standardy. kvalitu každého vozu podle přesně vypracovaných standardů kontroluje speciální tým (Quality Assurance). K důležitým prvkům propracovaného systému řízení a kontroly kvality patří inspekční pracoviště, zcela nezávislá na výrobních týmech, a řada dalších kontrolních mechanismů začleněných přímo procesu výroby. Speciální nástroje a zařízení na montážní lince průběžně prověřují, zda příslušná operace byla provedena naprosto korektně. Pokud by tedy např. při montáži nekterého z prvků, které ovlivňují bezpečnost cestujících, nebyl dodržen předepsaný utahovací moment, dá automatický inteligentní kontrolní systém pokyn ke spuštění výstražného zvukového signálu a linka se zastaví, dokud není zjištěný nedostatek napraven. U montážních linek jsou rozmístěny vyspělé kamerové systémy, které průběžně kontrolují výsledky práce např. některého z plně automatizovaných pracovišť.

Kromě "běžných" výrobních linek působí však v Rüsselsheimu také oddělení zabývající se výrobou malosériových vozidel, včetně speciálních úprav např. pro policii, hasiče, ale také vozů v CNG provedení: OSV čili Opel Specialized Vehicles. Vzhledem k tomu, že jde o výrobu speciálů (z pohledu automobilky, jinak jde totiž právě o sériově vyráběné vozy, na rozdíl od těch, které si majitelé nechávají dodatečně upravovat na plynový pohon jsou tyto automobily vybaveny příslušnnou technologií už z továrny) probíhají zde výrobní procesy jinak než na vysoce automatizovaných linkách v hlavním provozu. Připomíná to spíše poctivou řemeslnou výrobu, to však neznamená, že by něco bylo ošizeno. Naopak - zaměstnanci mají čas zabývat se precizně každým detailem, a používají stejně moderní vybavení a diagnostiku jako jejich kolegové v hlavní výrobní hale. Mimořádná pozornost je věnována ventilům, těsnění nádrží a dalším prvkům, které jsou klíčové pro bezpečný a bezporuchový provoz plynovho pohonu.

Vznikají zde hlavně CNG verze modelů Zafira a Astra, a Combo. O popularitě této značky v ekologickém provedení svědčí i to, že v Německu je Opel lídrem trhu CNG vozidel s podílem bezmála 60 %. A vzhledem k vývoji cen pohonných hmot je zřejmé, že zájem o tyto vozy dále poroste, jak nasvědčuje i skutečnost, že ani v době krize si zde na nedostatek práce nemohli stěžovat. Od léta tak např. portfolio vozů na alternativní pohon rozšířilo dalších pět modelů na plyn - v tomto případě jde však o LPG (propan butan) - řady Corsa, Meriva, Astra station wagon a Zafira.

Předností sériově vyráběných vozů na plynový pohon je, že jsou konstrukčně řešeny tak, aby zůstaly zachovány jejich parametry jako u ostatních modelů příslušné řady, navíc s výhodami které poskytuje daná technologie (levný provoz, hladší a plynulejší chod motoru díky vyššímu oktanovému číslu zemního plynu) nádrže jsou na spodku vozu (čtyři zásobníky na CNG jsou umístěné pod podlahou), nebo místo (nyní již nepovinného) rezervního kola, tedy nikoli v kufru jako u dodatečně upravovaných vozidel. I Zafiru CNG lze tak např. díky systému Flex7 velmi rychle a snadno proměnit ze sedmisedadlového vozu na šesti, pěti, čtyř, tří, dvou nebo jednomístný automobil - podle aktuální přepravních potřeb a požadavků. V konstrukci vozu má své místo i rezervní nádrž na benzin o objemu 14 l. CNG modely značky Opel jsou vybaveny inovativním systémem Monovalent, který speciálně upravenému motoru (je použit standardní zážehový 1.6 16V ECOTEC, přizpůsobený pro spalování zemního plynu) zaručuje maximálně efektivní spalování CNG i benzinu - čtyřválcový agregát má dvě řady vstřikovačů se čtyřmi separátními vstřikovacími tryskami pro zemní plyn a čtyřmi pro benzin. Předností tohoto řešení je, že v každém režimu a při spalování jakéhokoli paliva pracuje motor maximálně efektivně a má i nejčistší spaliny. Duální palivoměr - ukazuje vždy stav paliva, které je v provozu


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist