Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Autosalon Tokio 2009: ve znamení eko a elektro

05.12.2009  |  zdroj: Technik  |  110× přečteno      vytisknout článek

Absence zahraničních výrobců rozhodně neznamená, že na tokijské přehlídce nebylo co k vidění.

Tokijský autosalon je již tradičně především ve znamení domácích výrobců. Předchozího v roce 2007 se sice zúčastnily např. německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW či americké General Motors a Ford Motor, letošního ročníku jen menší zahraniční značky Lotus a Alpina, která do Japonska přivezla ve světové premiéře nový model B7 Bi-Turbo LWB.

Světové automobilky se nyní soustřeďují hlavně na Čínu, svou roli zřejmě hraje i situace na japonském automobilovém trhu, který se loni propadl o 6,5 % na 3,21 miliónu vozů, což představuje nejnižší úroveň za 34 let. Prodej automobilů v Číně naopak roste - za prvních devět měsíců letošního roku se zvýšil o 34 % na 9,66 miliónu vozů, a za letošní rok by měl podle odhadů překonat 12 miliónů aut. Čína by tak měla poprvé v historii z hlediska celoročního prodeje vystřídat USA na pozici největšího automobilového trhu světa.

Absence zahraničních výrobců však rozhodně neznamená, že na tokijské přehlídce nebylo co k vidění. Právě naopak - Japonci jsou známí "hračičkové" a řada pozoruhodných technologií, které se uplatňují v moderním automobilovém průmyslu, má v rodném listu právě zemi vycházejícího slunce. I letos se tak v Tokiu představila řada zajímavých studií i produkčně zralých vozů, které naznačují, kam bude automobilový svět směřovat v příštích letech.

ELEKTŘINA I HYBRIDY

V expozici Toyoty se představil ve světové premiéře městský elektromobil s označením FT-EV II určený k přejezdům na kratší vzdálenosti. Vychází z myšlenky budoucí mobilní společnosti, kde se budou dopravní prostředky dělit podle účelu, charakteristiky využívané energie a stavu infrastruktury zásobování.

Díky vysoce účelově zpracované karoserii vzniklo vozidlo, které je (s rozměry 2,73 x 1,68 m a výškou necelého 1,5 m) sice ještě menší než ultra-kompaktní model "iQ", nicméně stále určené pro čtyři lidi. Elektrické posuvné dveře po obou stranách usnadňují nastupování i vystupování, zejména v těsných prostorách. Plně elektronické ovládání bez mechanických vazeb umožňuje řídit veškeré funkce pomocí joysticku, včetně akceleračního pedálu, brzd a řízení - pedály, které tak již nejsou nutné, tím posádce uvolnily velký prostor pro nohy.

Na plně nabitý akumulátor má vozidlo dojezd přes 90 km, což je dostatečné pro běžné každodenní dojíždění, dosahuje rychlosti přesahující 100 km/h. Technologie řízení motoru od TMC, která je součástí hybridního systému pohonu v rámci ekologických technologií Toyoty umožňuje extrémně tichou a pohodlnou jízdu s hladkým zrychlováním. Právě tichý provoz elektromobilů je však zároveň paradoxně jejich problémem: nejsme na něj prostě zvyklí, a tak výrobci budou tyto vozy zřejmě vybavovat patřičnou zvukovou kulisou, která upozorní okolí, že se blíží auto.

Kromě tohoto vozu představila Toyota např. vývojovou studii Prius Plug-in-Hybrid - hybridní vůz s technologií Plug-in, nebo své vývojové studie i ve virtuálním prostředí Toyota Metapolis, tedy na japonských webových stránkách na http://metapolis.toyota.co.jp., kde si zákazníci mohou sami procházet virtuální město. Studie Prius Plug-in-Hybrid, pětimístný vůz o délce téměř 4,5 m a široký 1,75 m, vychází z modelu Prius třetí generace a používá jako první vůz značky Toyota lithium-iontové akumulátory, k jejichž dobíjení akumulátorů je možné použít externí zdroj energie, např. běžnou domovní zásuvku. Přibližná doba dobíjení akumulátoru je 180 minut ze sítě 100 V, resp. 100 minut při napětí 200 V. Vozidlo lze provozovat i po vybití akumulátoru, je tedy zcela nezávislé na dobíjecí infrastruktuře. Díky vyšší míře využití elektřiny vykazuje nižší spotřebu paliva než běžné hybridní vozy kombinující zážehový spalovací motor a elektromotor. Cílem výrobce je ujet nejméně 55 km na litr paliva a dosáhnout hladiny emisí CO2 max. 42 g/km při dojezdové vzdálenosti v režimu elektromobilu (EV) alespoň 20 km s plně nabitým akumulátorem.

Subaru představilo hybridní kombi se dvěma elektromotory - koncept nazvaný Hybrid Tourer je kromě netradičního řešení otevírání společných dveří pro první i druhou řadu neobvyklý i použitím dvou elektromotorů. Jeden slouží jako generátor na přední nápravě (13 koní) a jeden jako hnací elektromotor vzadu (26 koní). Při parkování a podobných manévrech se využívá pouze síla elektromotorů, takže vůz neprodukuje emise. Elektromotorům pomáhá i klasický spalovací motor - zážehový boxer s objemem dva litry.

Originálním prvkem tohoto vozu je design interiéru se čtveřicí nezávislých sedadel a nahoru otevíranou dvojicí dveří. Čelní sklo je vybaveno speciálním zastíněním, které údajně snižuje únavu při řízení. Kromě dnes již běžného nastavitelného volantu má řidič možnost posouvat nahoru nebo dolů i celou horní plochu přístrojové desky.

Nissan představil pod označením Land Glider vozítko pro dopravu v městských oblastech. Díky lineární akceleraci a úzkému profilu může podle výrobce pomoci snížit dopravní congestion a šetřit parkovací prostor Mezi další novinky značky patří i projekt ROOX- prostorově superúsporné minivozidlo, které však díky svému designu nabízí překvapivě prostorný interiér.

KLIMATIZACE, KTERÁ IMITUJE LESNÍ VZDUCH

Značka Infiniti, což je luxusní odnož japonského Nissanu, začne do své modelové řady M nabízet klimatizaci, která bude napodobovat např. vůni lesa nebo tropických stromů. Součástí systému s názvem "Forest Air" je aromatický difuzér, který provoňuje vstupní ventilaci lesními vůněmi, které podle výrobce mohou příznivě působit na řidiče a pasažéry - např. vůně dřeva tropického stromu borneol má prý uklidňující účinek, a pomáhá zvyšovat koncentraci. Nová klimatizace umí i zvlhčit foukaný vzduch, vestavěný filtr zachycuje většinu alergenů, pachů či škodlivin a nevpustí je do interiéru.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist