Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zajímavost: Avia na elektrický pohon

30.03.2010  |  107× přečteno      vytisknout článek

Zajímavost: Avia na elektrický pohon

Výroba elektrických vozidel ve Velké Británii sahá až do roku 1920, kdy společnost Smiths Electric Vehicles (SEV) začala vyrábět elektricky poháněné autobusy. V říjnu 2004 byla SEV koupena společností Tanfield Group. Bylo to v době kdy stále více a více společností se snažilo získat osvědčení o nízkých emisích. Tanfield v tom spatřoval příležitost, a tak vyvinul širokou řadu vysoce výkonných eklektických vozidel postavených na sériově vyráběných podvozcích.

Na začátku roku 2006 to byla AVIA, která nabídla společnosti Smith, že se stane její exklusivním dodavatelem podvozků (včetně kabiny) pro jejich řadu "Newton". Zpočátku byly modely Smith Newton koncipovány jako 7,5 tunová nákladní vozidla, které byly postaveny na podvozku AVIA model D75 EURO 3 dodávanými bez motoru, převodovky, radiátoru, čističe vzduchu, palivové nádrže a dalších součástek, používaných v dieselových motorech.

Premiéra těchto vozů proběhla na výstavě Courier Show v Rotterdamu a široké veřejnosti byla vozidla Newton postavená na podvozcích AVIA představena v Londýně v prosinci 2006. V té době Smith podepsala smlouvu na dodávku 7,5 tunových nákladních vozidel se společností TNT. První dvě dodaná vozidla byla společnosti TNT zapůjčena pro využití v Londýně. Jedno z nich bylo určeno speciálně pro roznášku zboží pro kavárny Starbucks. Jednou z výhod je, že elektrická vozidla jsou osvobozena od poplatku za vjezd do centra Londýna, který činí 8 liber (320 Kč).

Navenek vypadají vozidla Smith Newton právě jako AVIA, ale při detailním pohledu již nalezneme rozdíly. Samozřejmě se to týká zejména způsobu, jakým jsou vozidla poháněna. Nákladní vozidela Smith Newton jsou poháněna 4 bateriemi Zebra 278 v, které mohou být přes noc opětovně nabity, a tím získají kapacitu pro dojezd okolo 200 km, což je podstatně více než je průměrný denní proběh jednotlivých vozidel, pohybujících se na ucpaných ulicích velkých měst. V těchto podmínkách ukazují elektrická vozidla své přednosti a velkou hospodárnost

Na místo běžně používaných motorů Cummins u vozidel AVIA, jsou u vozidel Smith použity elektrické motory s vysokým točivým momentem a výkonem 120 kW, který dosahuje velice pozoruhodných hodnot při zrychlení. Točivý moment je elektricky řízený a nejvyšší rychlost je omezena na 50 mph (80 km/h).

Důmyslná technologie sestávající z elektricky řízeného obvodu, kdy "vector control AC system" (vektorové řízení elektrické sítě) poskytuje nedosažitelnou variabilitu během zrychlování je doplněna o systém zpětného dobíjení během brzdění. Vozidla nejsou vybavena převodovkou a způsob ovládání vozu je podobné automatické převodovce - bez nutnosti řadit různé stupně. Vozidla jsou naprosto tichá. To je skutečnost, kterou musí mít každý řidič na paměti, když míjí chodce, kteří jsou zvyklí, že dopravní prostředky bývají hlučné.

V letech 2007 a 2008 AVIA měla údajně dodat  cca 500 až 1000 vozidel.Členové Obamovy administrativy společně se senátorem Kitem Bondem slavnostně předali v úterý 28.7.2009 před washingtonským Kapitolem klíče od šesti nových elektromobilů šéfům předních amerických firem v čele s Coca Colou.
Prvních šest ekologických vozů s názvem Newton jsou součástí Obamova plánu na snížení emisí. Nové nákladní vozy jsou určené pro multifunkční využití od dodávek potravin až po obsluhu letištního provozu a do několika let mají ambice nahradit v některých oblastech dopravy klasická užitková vozidla.
Automobilka Avia Ashok Leyland není na trhu ekologických aut žádným nováčkem. S britskou společností Tanfield Group spolupracuje už pět let a jejich elektrické vozy jsou dodávané do Velké Británie, které patří spolu s Irskem, Francií a Nizozemskem mezi důležité exportní trhy české značky Avia. Od uvedení automobilů na americký trh očekává, že se zvýší zájem o její komponenty a výrobu, která představuje vysoký potenciál do budoucna.

ZDROJ: www.avia.cz, upraveno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist