Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Auta budou jezdit bez zásahu řidičů

14.04.2010  |  zdroj: Technik  |  47× přečteno      vytisknout článek

ridicBritská nezávislá technologická firma Ricardo zabývající se dopravními systémy a čistou energií zahájila na podzim loňského roku ve spolupráci s automobilkou Volvo a několika evropskými výzkumnými institucemi unikátní tříletý program s označením SARTRE.

Jde o zkratku názvu "Safe Road Trains for the Environment", neboli "Bezpečné silnice pro životní prostředí".

Představte si malé konvoje tvořené šesti až osmi různými vozidly - osobními automobily, kamiony či autobusy jedoucími v těsném závěsu za sebou. Jejich posádky - včetně řidičů - řidiči se zabývají různými činnostmi, zatímco o kontrolu nad řízením vozidel a jejich bezpečnou jízdu se stará automatizovaný systém, a profesionální řidič v hlavním předním vozidle. Ten se spoléhá nejen na své zkušenosti, ale i na vyspělou techniku spojující jeho "tahač" s dalšími členy konvoje. Díky ní se disciplinovaně seřazeny za sebou poslušně stáčejí v zatáčkách, dodržují bezpečné rozestupy, nebo přibrzďují či zrychlují podle aktuální potřeby. Složení kolon se přitom čas od času může dymanicky měnit, nekterá vozidla ji opouštějí, jiná se do ní v průběhu cesty zase přidávají, a předávají ji řízení.

Rozvoj bezpečných konvojů, označovaných jako "autovlaky", či "silniční vlaky" na nemodifikovaných dálnicích, je samozřejmě vytvářen tak, aby fungoval s plnou interakcí i s ostatními "nezačleněnými" účastníky silničního provozu.

Bez nutnosti nákladných investic

"I když to možná vypadá jako utopie, pro realizaci SARTRE nejsou potřeba žádné superspeciální technologie, stačí nám jen dopracovat a přizpůsobit ty již existující," nechal se slyšet (Erik Coelingh), zástupce švédské automobilky Volvo, která je jedním z účastníků projektu. Některé sériově vyráběné vozy už jsou takovými prvky či systémy vybaveny - jde např. o technologie pro kontrolu dodržování bezpečného odstupu od okolních vozidel, nebo systémy pomáhající řidičům udržovat správnou pozici v jízdním pruhu, či radarové senzory vzdálenosti a detekce překážek, podpůrné systémy kontroly řízení, tempomaty a asistenční systémy reagující na situaci, kdy vpředu jedoucí vozidlo začne zpomalovat apod. Současné technologie výměny informací mezi vozidly, čtečky dopravních značek a řada dalších. Úkolem účastníků programu je nyní hlavně soustředit a propojit tyto různé technologie do jednoho systému.

"Tento projekt představuje unikátní soubor technologií, výzkumu, vývoje a zkušeností evropských průmyslových firem a výzkumných center s cílem bezpečné a ekologicky efektivní jízdy autovlaků bez nutnosti investovat další prostředky do nákladného přizpůsobení dopravní infrastruktury, charakterizuje smysl programu koordinátor projektu Tom Robinson z britské firmy Ricardo. SARTRE se podle něj dokáže obejít bez vnášení zásadních změn do současných veřejných dopravních tras, například bez senzorů, vodičů či magnetů vestavěných v povrchu vozovek, s nimiž počítají některé podobné projekty tzv. inteligentních dálnic budoucnosti, a které považuje za zbytečně drahé, podle jeho slov rozhodně součástí tohoto systému nebudou.

Spolupráce evropských specialistů pomůže zlepšit provoz i prostředí

Projekt je částečně financován z fondů 7. rámcového programu EU a jako partneři jsou do něj zapojeni španělští robotičtí specialisté Idiada a Robotiker-Tecnalia, německý Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA), švédský SP Technical Research Institute a automobilka Volvo s jejím technologickým centrem Volvo Technology. Je zaměřen na tři hlavní problémové okruhy současné dopravy: bezpečnost, ohleduplnost k životnímu prostředí a předcházení dopravním zácpám, což by jeho účastníci chtěli docílit prostřednictvím atraktivity programu pro řidiče díky komfortu, který jim může nabídnout.

Cíle projektu SARTRE lze shrnout do těchto hlavních bodů:

1. Vytvořit sadu přijatelných strategií pro vytváření účelových skupin vozidel, které umožní silničním autovlakům operovat na veřejných dálnicích beze změn na silnicích a infrastruktury v jejich okolí.

2. Rozšířit, vyvinout a integrovat technologie pro prototypy takovýchto skupinových systémů, které by byly využitelné v reálném prostředí pokud možno po celém světě.

3. Předvést jak využití sledu vozidel může vést k environmentálním, bezpečnostním zlepšením a pomoci proti dopravím zácpám.

4. Ilustrovat jak nový obchodní model může posílit využití sledu vozidel ku prospěchu jak operátorům vedoucích vozidel, tak předplatitelům této služby.

Prototypy už příští rok, na silnicích (možná) už za pár let

Na projektu autovlaků pracují nyní specialisté z Velké Británie, Švédska, Španělska a Německa. Prototypy autovlaků vybavených navigačními a dalšími vyspělými telematickými systémy, včetně speciálních senzorů a komunikačních technologií, by se měly začít projíždět na zkušebních polygonech ve Velké Británii, Švédsku a Španělsku už počátkem příštího roku. První konvoj bude tvořit dva nákladní vozy a tři osobní automobily.

Systém by měl fungovat jednoduše: řidič, který projeví zájem přidat se k autovlaku, je prostřednictvím satelitní navigace doveden k nejbližšímu v jeho lokaci, předá svůj požadavek vedoucímu vozidlu kolony a po potvrzení se zařadí se svým vozidlem na konec minikonvoje a předá jeho řízení automatice, systém převezme kontrolu nad vozidlem až do jeho opětovného odpojení z autovlaku poté, co vůz dorazí ke své cílové destinaci.

V první řadě by SARTRE mohl změnit v pasažéry dosavadní řidiče osobních aut, kteří každý den jezdí tou samou trasou a překonávají velké vzdálenosti po dálnicích, a ušetřit jim kromě paliva i čas, který musí zatím věnovat řízení vozidla. Počítá se s tím, že služby "autovlaků" by byly samozřejmě zpoplatněné, ale systém účtování a cenu je ještě nutné stanovit.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist