Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zelená auta čekají na příležitost

19.04.2010  |  zdroj: EKONOM  |  37× přečteno      vytisknout článek

Zelená auta čekají na příležitost

Automobilový průmysl patří mezi odvětví, v nichž panuje nemilosrdná konkurence. Výrobci proto citlivě reagují na sebemenší technologický či spotřebitelský trend, aby ho včas podchytili a převedli do praxe. Každé zaváhání se tvrdě trestá - když ne hned, tak brzy.

Hlavní slovo mají zákazníci, kteří při koupi nového auta stále více preferují úspornost a šetrnost k životnímu prostředí. Až poté následují inovace v oblasti bezpečnosti či vzhled. Není proto divu, že se na letošních autosalonech automobilky předhánějí, kdo představí >>nejzelenější<< model.

Stejně jako v jiných oborech je však třeba se ptát: jde jen o marketingový tah, který vychází vstříc módní, celospolečenské poptávce po všem >>zeleném<<, nebo se opravdu rýsuje reálná alternativa k dosavadním technologiím?

Zdá se, že to automobilový průmysl skutečně bere vážně. Podle nejnovějšího průzkumu KPMG totiž automobilky v příštích pěti letech významně zvýší investice do nových technologií, hlavně těch hybridních.

I když tyto technologie nejsou k životnímu prostředí tak šetrné jako jiné, ještě >>zelenější<<, které se v autoprůmyslu také hlásí o slovo, mají hybridy zásadní výhodu - umožňují sériovou výrobu.

Ostatní zelené technologie jsou v ranější fázi vývoje. Sériová výroba by byla velmi nákladná a o to dražší by byly konečné výrobky. Tady masový trh fakticky neexistuje. Nakonec zvítězí výrobci, kteří dokážou automobily šetrné k životnímu prostředí uvést na trh v co největším počtu a za co nejnižší cenu.

I výroba hybridů je oproti tradičním vozům samozřejmě nákladnější. Proto se tato vozidla doposud prosazují spíše na vyspělých trzích.

V pomyslném trojúhelníku cena - technická vyspělost - ekologická šetrnost si ale každý zákazník hledá svou vlastní definici rovnováhy. A ochota zákazníků vzdát se některých vymožeností drahých a silných aut, nebo naopak ochota připlatit si za úsporný vůz má své meze.

I na vyspělých trzích potrvá ještě několik let, než se hybridy nebo jejich zelenější alternativy stanou standardem. Automobilky z těchto tradičních trhů udávají tón ve vývoji šetrných technologií celému světu.

Na rozvíjejících se trzích se ale budou prosazovat pomaleji, protože tam budou stále dominovat především levná auta.

Investice do vývoje nových technologií jsou tedy spíše příslibem do budoucna, než skutečným obratem.

Jedno je však jisté. Další generace aut bude úspornější, než je ta současná.

AUTOR: Jan Linhart,
partner KPMG Česká republika


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist