Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Auto především na efekt

02.10.2010  |  zdroj: Podniky a trhy  |  140× přečteno      vytisknout článek

bmvBMW X6 ActiveHybrid, první odpověď značky na trend elektromotorů. Má styl, výkonem, úsporou paliva ani jízdními vlastnostmi ale benzinovou verzi nepřekoná.

Když se hovoří o hybridních autech, většina lidí si představí ekologický vůz s malou spotřebou. Nejčastěji asi Toyotu Prius, která v roce 1997 zavedla tento způsob pohonu do masové výroby. Jenže v dnešní době existuje hned několik druhů hybridních motorů, ale ne všechny slouží k úspoře paliva. Elektromotor může autu přinést i další výhody - třeba lepší akceleraci. Otázkou je, které z nich BMW X6 ActiveHybrid, jež pohání benzinový agregát spojený s elektromotorem, v praxi využívá.

Jde o velmi zajímavé spojení. Zatímco třeba Prius těží z kompaktního čtyřválce, BMW sáhlo po svém nejsilnější motoru. Vidlicový osmiválec má objem 4,4 litru a navíc jej přeplňují dvě turbodmychadla. Díky tomu poskytuje výkon 300 kW (408 koní) a maximální točivý moment 600 Nm. S tímto motorem se v hybridním soustrojí pojí dva elektromotory s výkony 63 a 67 kW. Všechny tři pohonné jednotky však nelze jednoduše sčítat, protože jejich výkonnostní křivka nevrcholí ve stejných otáčkách. Konečný výkon je tak 357 kW.

Auto pojede jak na benzinový, tak pouze na elektrický pohon, avšak jeho využitelnost stejně jako u ostatních hybridů, které jsou momentálně na trhu, omezuje kapacita akumulátorů. Ty jsou v X6 umístěny pod dnem zavazadelníku a u této řady BMW z celkového prostoru vyhrazeného nákladu ukrajují 100 litrů. Jejich kapacita je 2,4 kWh a podle výrobce by měly stačit až na 2,5 kilometru cesty pouze na elektřinu. Nabíjejí se buď rekuperací energie při brzdění, nebo přímo z chodu spalovacího motoru, stačí k tomu minuty. Řidiče o jejich stavu informuje upravený budík, jenž ukazuje, do jaké míry jsou nabity a zda jsou elektromotory právě aktivní, popřípadě radí, jak pracovat s plynovým pedálem, aby se předčasně nenastartoval benzinový osmiválec.

Do jaké míry se podaří využít naplno možnost jízdy na energii z akumulátorů totiž závisí také na nervech řidiče. Auto sice může do rychlosti 60 km/h pohánět pouze elektrický motor, řidič ovšem musí energii velmi opatrně dávkovat. Stačí sešlápnout plynový pedál o více než pár milimetrů a elektronika, která se domnívá, že řidič potřebuje rychle akcelerovat, spustí konvenční motor. Proklamovanou vzdálenost i při citlivé práci s pedály ale ujedete jen málokdy. I když se akumulátory dobíjejí opravdu rychle, elektrický pohon využijete nejspíše pouze k průjezdu vesnicí nebo na pár minut pohybu v dopravní zácpě.

Váha auta se podepisuje na jízdních vlastnostech

Elektromotory mohou teoreticky hodně pomoci akceleraci, na rozdíl od spalovacích motorů mají totiž okamžitý nástup maximálního točivého momentu. Využití ovšem brání věčný problém tohoto typu zařízení - vysoká hmotnost. Na váze BMW X6 přidávají elektromotory, speciální hybridní převodovka, a zejména pak baterie dalších 260 kilogramů, celkem je to rovných 2450 kilogramů. Výhoda rychlejší akcelerace se proto vytrácí. Naopak, zatímco ActiveHybrid překoná 100 km/h za 5,6 sekundy, model X6 xDrive50i vybavený stejným spalovacím motorem je o dvě desetiny rychlejší.

bmwLépe na tom hybrid není ani co se týče jízdních vlastností. Nadváha je totiž velmi znát při ostřejším průjezdu zatáčkami, kdy je zapotřebí neustále krotit 2,5 tuny kovu, jenž touží opustit oblouk po tečně ven. Škoda, že vůz nebyl vybaven nastavitelným podvozkem jako v případě běžného X6. Řízení by pak bylo o něco jistější. Při dálničních sprintech si však toto velké auto s ničím nezadá, už jen proto, že udávaná akcelerace patří spíše do kategorie sportovních vozů.

Problémem by mohl být jenom snížený komfort, což mohou velká dvacetipalcová kola obutá do pneumatik typu Runflat. Tyto pneumatiky sice jedou dále i poté, kdy jsou proraženy (je to nezbytné, protože Active Hybrid má místo rezervy akumulátory), kvůli zesíleným bočnicím je jízda na nich ale tvrdší.

Spotřeba je jen o dva litry nižší než u "klasického" X6

A jak je na tom BMW X6 ActiveHybrid se spotřebou? Během testu si řeklo o 13,7 litru na 100 kilometrů, jezdili jsme s ním přitom ve městě i na delších trasách. Oproti vozu vybavenému pouze benzinovým motorem jde o úsporu zhruba o jeden až dva litry. Zdá se to být málo, zvláště když ceníková částka 2,7 milionu korun je o 700 tisíc vyšší než u modelu bez hybridního pohonu. Je ovšem třeba podotknout, že zahrnuje i výbavu, za niž si u jiných modelů této značky musíte zhruba stejný obnos připlatit.

bmwProč tedy v Mnichově postavili vůz, který se na pohled liší jen zvednutou kapotou a jinými koly, když úspora paliva vzhledem k jeho ceně nehraje žádnou roli? Jde především o to, ukázat, že BMW s touto technologií umí pracovat. Hybridy jsou čím dál víc populární, a tak by automobilka, která je nemá v portfoliu, mohla zaspat dobu. Zákazník, jenž si takový vůz pořídí, bude díky hybridnímu pohonu IN. A to se v některých kruzích cení více než faktické výsledky.

Klady a zápory

+ dynamika motoru
+ úspora paliva ve městě
+ bohatá výbava
+ technologicky zajímavé řešení

- značná hmotnost
- nižší komfort kvůli pneumatikám Runflat
- horší jízdní vlastnosti oproti modelu bez hybridního motoru
- cena


BMW X6 ActiveHybrid

Benzinová jednotka spojená se dvěma elektromotory je tak velká, že bylo nutné zvýšit kapotu. Výkon pohonů v hybridním soustrojí se ale nesčítá.

Jak fungují a co umějí hybridní motory

Jsou populární a objevují se v nových modelech aut stále častěji. Ne všechna soustrojí spalovacích pohonů a elektromotorů však pracují stejně. Podívejte se na čtyři nejčastější technická řešení, se kterými se můžete na silnicích setkat.

bmw

MILD HYBRID

Tuto základní verzi hybridního motoru používá například Mercedes-Benz S 400 Hybrid, který spojuje běžný 3,5litrový benzinový V6 se slabším elektromotorem a bateriemi s nízkou kapacitou (0,9 Ah). Soustrojí neumožňuje jízdu jen na elektrický pohon, spalovací agregát musí být vždy zapnutý. Elektromotor tak pomáhá hlavně udržet v chodu složitější systémy, když je spuštěný systém start-stop. Díky rychlému nástupu, který je pro elektromotory typický, také zlepšuje dynamiku vozu. Baterie se dobíjí rekuperací při brzdění.


FULL HYBRID

Soustrojí zabudované pod kapotou využívá většinou benzinový motor spojený s elektromotorem, zapojení naftových pohonných jednotek se zatím v praxi příliš neuplatňuje. Auto je zpravidla schopno ujet kratší vzdálenost na elektrický pohon. Tento mechanismus je zatím nejrozšířenější, používá ho nejen testované BMW, ale také Toyota nejen ve svém voze Prius nebo u luxusní značky Lexus. Tam pohání modely od kompaktního CT 200h (na obrázku) po limuzínu LS 600h L.3


PLUG-IN HYBRID

Na rozdíl od ostatních hybridních pohonů se nemusí spoléhat jen na dobíjení akumulátorů z motoru nebo brzdění. Systém umožňuje například Toyotě Prius Plug-in Hybrid využít energii rovnou "ze zásuvky", ať už jde o domácí stanici nebo veřejný dobíjecí stojan. Ten zpravidla vyžaduje kratší dobu na nabití, i tak ale vždy jde minimálně o několik hodin. Plug-in hybridy mají větší kapacitu baterií, tento konkrétní dokáže ujet pouze na elektrický pohon až 20 kilometrů do rychlosti 100 km/h. Japonská automobilka v současnosti testuje provoz těchto vozů ve Štrasburku.


ELECTRIC HYBRID

K primárnímu pohonu u Chevroletu Volt, který se v Evropě bude prodávat jako Opel Ampera, slouží elektromotor, i když auto má ale v záloze běžný spalovací agregát. Ten se spustí, pokud je potřeba dobít akumulátory. Konvenční pohonná jednotka ovšem nepřenáší sílu na kola, takže může po celou dobu provozu běžet v ideálních otáčkách a mít co nejlepší spotřebu. Oproti jiným typům elektromobilů se výrazně prodlužuje dojezd, navíc auto nemusí vézt velké množství akumulátorů.

AUTOR: Jan Markovič
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist